Výstavný projekt v SNG netypickým spôsobom približuje tvorbu Jána a Mariána Mudrochovcov.
BRATISLAVA. Rozhovor, ktorý nikdy neprebehol, môžete začuť z tretieho poschodia Slovenskej národnej galérie v Bratislave. Umelecky tu totiž komunikujú diela Jána Mudrocha s tvorbou jeho syna Mariána. počúvať sa môžete nielen do akejsi generačnej konfrontácie diel, ale premiéru má aj rozsiahly súbor kresieb maliara Jána Mudrocha z pozostalosti manželky umelca.
Výstava Mudroch & Mudroch s podtitulom Neuskutočnený rozhovor nemá ambíciu byť tradičnou retrospektívou Jána Mudrocha či dvojvýstavou otca a syna, hovorí riaditeľka SNG a kurátorka výstavy Katarína Bajcurová. „Neuskutočnený rozhovor je to, bohužiaľ, preto, lebo ako umelci sa porozprávať nestihli," dodáva Bajcurová. „Ján Mudroch odišiel skôr, než sa z Mariána stal skutočný umelec."
Keď v roku 1968 vo veku nedožitých 59 rokov Ján Mudroch zomrel, bol Marián poslucháčom VŠVU v Bratislave a práve v tomto roku navštevoval aj kurz svojho otca.
Marián Mudroch: Konvergencie II.
Kurátorský experiment
S myšlienkou pripomenúť si dielo vedúcej osobnosti bratislavskej časti Generácie 1909 či prvého rektora VŠVU Jána Mudrocha tak trochu inak, prišiel syn Marián. Chcel predstaviť tvorbu otca vlastnými očami, a to nielen očami syna, ale aj očami umelca.
Partnerom kurátorky Kataríny Bajcurovej a tiež druhým kurátorom výstavy sa preto stal výtvarník Marián Mudroch. Slovenská národná galéria tak pripustila malý, inde síce bežný, no predsa kurátorský experiment.
„Dnes vieme, že pri príprave výstav existujú rôzne stratégie," hovorí Bajcurová. „Výstavy aj v zahraničí a aj u nás pripravovali napríklad rôzni filozofi, vedci, umelci, a my touto výstavou v SNG sme spustili takúto neštandardnú koncepciu."
Klasická retrospektíva diel Jána Mudrocha prebehla v SNG už dvakrát, krátko po smrti umelca v roku 1970 a neskôr v roku 1989 k jeho nedožitým 80. narodeninám.
Snaha o dokonalosť
Dnes sa v niekoľkých výstavných miestnostiach v tesnej blízkosti vedľa seba stretli diela dvoch odlišných umeleckých osobností. Raz diela fiktívne komentuje jeden, raz druhý Mudroch.
Z jednej miestnosti sa napríklad ozýva dialóg maliarskych aktov od Jána Mudrocha s figuratívnymi námetmi jeho syna, v ďalšej zas dostáva priestor kresba. Marián ju síce nevyužíva len na rýchle záznamy, skice, ale povyšuje ju na zámer, koncept. Napriek tomu je kresba podstatným médiom oboch.
Vďaka doteraz neprezentovanej sérii kresieb Jána Mudrocha možno poodhaliť azda najautentickejšie umelecké záznamy majstra. Otec veľakrát obrazy premaľúval, prezradil Marián, v maľbe sa chcel stále zdokonaľovať. Často sú tak maľby Jána Mudrocha jeho poslednou interpretáciou. Vystavené kresby sú rýchle študijné skice malých formátov.
Mudroch & Mudroch
Tento výstavný projekt dokazuje, že hoci umelcov spája rovnaké meno, každý z nich je osobitý. Napriek ich „rovnakej rozdielnosti" vedia však ich diela spolu a následne aj s divákmi zaujímavo komunikovať. Navzájom sa rozprávajú akty, kresby, zátišia, dokonca aj s inštaláciou či kresbou neónom.
Marián prezrádza, že „oslobodiť" sa pri tvorbe od priezviska Mudroch nebolo ľahké. Podarilo sa mu to, ako hovorí, vďaka docentovi Václavovi Cíglerovi, ktorý na VŠVU viedol ateliér skla. „Ukázal nám, že nie je len Bratislava a Slovensko, ale aj svet. Dokázal som sa pomaly pustiť vlastnou cestou, nebolo to síce zo dňa na deň," dodáva Marián.
Na spoločné stretnutie umeleckých ciest Mudrochovcov pozýva SNG ešte do 8. novembra.