Už o dva týždne tu bude hrať človek mnohými považovaný za najvýznamnejšieho žijúceho džezmena – saxofonista a skladateľ Wayne Shorter.
BRATISLAVA. Džez, pri všetkej úcte a rešpekte, nie je dnes žánrom, kde by sa diali svetoborné veci. Doba tých naozaj veľkých a významných zlomov sa skončila nástupom elektrického džezu, puristi hovoria, že ešte skôr. Wayne Shorter je ako ročník 1933 viac než len žijúci pamätník tejto éry. 10. novembra bude koncertovať v Bratislave.
Zrod hviezdy
Celý život hrával s najväčšími originálmi a sám je jedným z nich. V šestnástich začal hrať na klarinete, potom prešiel na tenorsaxofón. Profesionálom sa stal v roku 1959 v Orchestri Maynarda Fergusona, kde chvíľu pôsobil aj klávesista Joe Zawinul. Stal sa blízkym priateľom revolucionára Johna Coltranea, ktorý patril k najväčším hudobným inovátorom vôbec. Často si dávali „ústne skúšky" dokazujúc, že debata o hudbe je rovnako prínosná ako hranie. Potom sa stal členom súboru Art Blakey's Jazz Messengers a s trubkárom Leem Morganom vytvorili unikátny zvuk.
V roku 1964 sa veľa vecí zmenilo. Dostal „lano" od samotného Milesa Davisa, hudobníka, ktorý bol spolutvorcom niekoľkých revolúcii. V jeho novej kapele hrali aj klavirista Herbie Hancock, mladučký bubeník To〜ny Williams a kontrabasista Ron Carter.
Jazz sa ešte nikdy predtým nedostal tak ďaleko. „Je to pre mňa vrchol kultúry 20. storočia, nepoznám iný druh umenia, v ktorom by sa 20. storočie a jeho význam odrážalo takýmto spôsobom, aspoň z môjho pohľadu," povedal neskôr v rozhovore svetoznámy gitarista Pat Metheny.
Shorterov spôsob hry sa u Davisa zmenil - drsnosť a dobrodružné frázy, poučené Coltraneom a Sonym Rollinsom, nahradila noblesa a precízne budované štruktúry. Sólistami tu boli všetci a takto v dialógu vytvárali nové vesmíry.
Predpoveď počasia
Takúto hudbu mohol hrať do smrti a stále by bol veľký. Shorter však patrí medzi tých, ktorí pozerajú dopredu. Už Davis vo svojej skupine začal na sklonku desaťročia používať elektrické nástroje.
Pripravovala sa revolúcia fusion, alebo, ak chcete, jazz rocku - a Zawinul sa jej chystal zúčastniť v prvej línii. Spolu s klávesistom Joeom Zawinulom založili začiatkom siedmej dekády skupinu Weather Report. Tá bola centrom moderných tendencií a pamiatkou na časy, keď hudba jazzového typu vedela naplniť haly a amfiteátre.
Na platniach Weather Report sa objavili vzrušujúce etnické motívy a niekoľkí charizmatickí hudobníci, medzi nimi hlavne virtuózny basgitarista Jaco Pastorius.
Sála v sále
Weather Report fungoval do polovice 80. rokov. Shorter po elektrickom období zakotvil v akustickom džeze, opäť založenom na intenzívnom kolektívnom hľadaní krásy. S tým, že tým guruom je on. Partnermi sú mu kontrabasista John Patitucci, bubeník Brian Blade a klavirista Danilo Perez.
Jazz je o tom, niečo spoluvytvárať, nezamrazovať to do nôt, ale nechať hudbe voľnosť. Jazz je komunikácia a sloboda. Už o niekoľko dní sa o tom budeme môcť presvedčiť v bratislavskej Inchebe.
Ak máte pocit, že je to pre takúto krehkú a múdru hudbu nešťastný priestor, usporiadatelia odkazujú, že ich avizovaný zámer postaviť sálu v sále sa podaril. Všetky steny a strop sú už totiž obložené drevom a látkou, na zemi je pripravený nový koberec.