SME
Štvrtok, 23. september, 2021 | Meniny má ZdenkaKrížovkyKrížovky

Panna zázračnica

„Ty si stále len vymýšľaš! Hovorí záhadná žena bohémskemu maliarovi Tristanovi. „To je všetko, čo môžeme,“ reaguje. „Snívajte, siroty, zbavíte sa smútku,“ vyzýva aj svojich kolegov. Pretože fantázia je svetlom sveta.

(Zdroj: SFÚ)

Vážení čitatelia,

denník SME pre vás pripravil ďalšiu filmovú edíciu. Séria Slovenský film 60. rokov II. nadväzuje na minuloročný projekt, v rámci ktorého sme vám spolu so Slovenským filmovým ústavom priniesli desať najlepších filmov rokov šesťdesiatych.

Každý týždeň až do konca novembra si budete môcť k denníku SME kúpiť v novinových stánkoch aj jeden z druhej série klasických filmov slovenskej kinematografie za cenu 3,29 eura. Vo vydavateľstve Petit Press ho ponúkame za zvýhodnenú cenu 2,50 eura.

Prajeme vám príjemné čítanie a príjemné divácke zážitky.


„Ty si stále len vymýšľaš! Hovorí záhadná žena bohémskemu maliarovi Tristanovi. „To je všetko, čo môžeme,“ reaguje on - blázon, ktorému je clivo. „Snívajte, siroty, zbavíte sa smútku,“ vyzýva aj svojich kolegov. Pretože fantázia je svetlom sveta.

BRATISLAVA. Sirotami je skupina maliarov, profesorov, básnikov. Nedokážu sa správať slušne ani dospelo. Nedarí sa im dýchať spoločne, už vôbec nie vtedy, keď do ich spoločnosti pribudne Anabella - záhadná, smutná, osamelá cudzinka vo vlastnej krajine i v tomto svete.

Panna zázračnica (1966)

Réžia: Štefan Uher

Námet, scenár: Dominik Tatarka (novela Panna zázračnica)

Kamera: Stanislav Szomolányi

Hudba: Ilja Zeljenka

Strih: Maximilián Remeň

Zvuk: Milan K. Némethy

Architekt: Anton Krajčovič

Kostýmy: Juraj Mojžiš

Hrajú: Jolanta Umecká (nahovorila Eva Rysová), Ladislav Mrkvička, Otakar Janda (nahovoril Ivan Rajniak), Karol Béla (nahovoril Leopold Haverl), Štefan Bobota (nahovoril Slavomír Záhradník), Eduard Bindas a ďalší

Farba: čiernobiely

Formát: klasický

Minutáž: 93 min.

Distribučná premiéra: 18. 11. 1966

Exteriéry: Bratislava, Smolenice, Plavecký Mikuláš, Pezinok, Skalnaté pleso

Anabella je éterická bytosť, zjavuje sa a opäť sa stráca, zanechávajúc mužov v očarení. Jej existencia má aj „logické vysvetlenie", jej rodičov zabili, ona sa chce vrátiť na Slovensko, kde sa narodila. Tu i tam sa ubytuje v hoteli, pokúša sa zapísať na univerzitu, inokedy zas koketuje s nejakým nádejným ženíchom. Pre tento štát je totiž formálne cudzinkou, potrebné doklady môže získať len vydajom. Prestaviteľka Anabelly, poľská klaviristka Jolanta Umecká, je známa aj z filmu Romana Polanského Nôž vo vode.

Všetko je v tomto Uherovom filme štylizované - kostýmy, rekvizity, zrkadlá, architektúra. Len sám boh kazí ľuďom vkus svojou gýčovou prírodou.

Opakujúcim sa motívom je žena v bielych šatách v kontraste s čiernym havranom. Havran je aj priezvisko sochára, ďalšieho z tých, ktorí záhadnej žene podľahli. Aj on by chcel byť vtákom lásky, ale má farbu smrti. Živí sa vyrábaním posmrtných masiek, je zrejmé, že si ešte nedávno liečil nervy po blázincoch, pretože má iný názor. Aj na to, ako má vyzerať monument.

„Nemám bronz, ale mám myšlienku, návrh na pomník géniovi tejto krajiny," vysvetľuje Anabelle. Túži postaviť aj rozhľadňu na mieste pravekého sídliska. „Toto je naša krajina a toto sme my, tu som doma, inde sa tak necítim," povedal by rád na nejakom svätom mieste.

Ministrovi sa pri inšpekcii jeho socha štátnika nezdá: „Ten sklon hlavy, ako svätec, nech je vztýčená ako maják." Názory štátnikov na umenie sú pre celú kultúru národa poučením, vedia všetci, ktorí sa vtierajú do priazne mocných. Kto dá zarobiť sochárovi názormi, ak peniaze na monument má jedine obec, cirkev či štát?

Silným momentom filmu je vojna prebiehajúca na pozadí, akýsi neurčitý pocit obecného ohrozenia. Má každý svoj súkromný kryt?

„Ja ďalší poplach neprežijem," vysvetľuje staršia žena, keď chce zo súcitu utopiť svojho kocúra. Všetkým preniká pocit pominuteľnosti: „Čo pekných som už vystrojila," hovorí žena z márnice. Smrť platí na každého.

Máte koho potrestať za svoj smútok?

Umelecký sen bol poctou tejto krajine

Filmový a výtvarný teoretik JURAJ MOJŽIŠ pôsobil pri nakrúcaní Panny zázračnice ako návrhár kostýmov a výtvarný poradca. Je autorom viacerých monografií o slovenských výtvarných umelcoch a filmároch, v súčasnosti vedie interpretačný seminár na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave.

Tatarkova nadrealistická novela vyšla v roku 1944. Prečo padlo v polovici 60. rokov rozhodnutie adaptovať práve toto dielo?

V roku 1964 sa podarilo vydať tematické číslo Slovenských pohľadov, venované nadrealizmu - surrealizmu. Tam Mikuláš Bakoš Pannu zázračnicu priamo označil „ako konkretizáciu vtedajšej umeleckej atmosféry".

Nadrealisti sa teda po rokoch celkom iných aktivít zasa na niekoľko rokov hrdo prihlásili k surrealistickému odkazu. Oni sa, pravda, v siedmej dekáde 20. storočia zasa od neho celkom úspešne odhlásili. Scenár podľa vlastnej novely napísal Dominik Tatarka.

Napísal ho však po dvadsiatich rokoch celkom iný autor. Iný v zmysle vytriezvenia z vlastných omylov, ale aj autor nie veľmi trpezlivo prežívajúci „chvíle zmúdrenia". V mene spaľujúcej súčasnosti sa ľahko vzdával dôrazu na očarujúce „šantenie" nezrelých mládencov a váhu čiernych tónov preniesol na rozdumaného sochára Havrana, ktorý sníval svoj umelecký sen o soche ako „pocte tejto krajine". Jeho sen však nepatril do čias písania novely, ale do čias písania scenára. Napriek povedanému tvrdím, že rozhodnutie adaptovať Pannu zázračnicu prišlo v najpríhodnejšej chvíli.

Prečo si Uher do hlavnej úlohy Anabelly vybral práve Jolantu Umeckú?

V Uhrovom režijnom rukopise bol oceňovaný jeden z novovlnových fenoménov: hra nehercov, inak povedané - prirodzený prejav. Profesiou pani Umeckej bola hra na klavíri, nie na javisku. Napriek tomu len nedávno, v roku 1962, zahrala v spomínanom Polanského filme veľmi zvláštny charakter hrdinky v naoko konvenčnom vzťahu ženy medzi dvoma mužmi.

Napokon, pani Umecká bola pôvabná mladá dáma a na Slovensku, rovnako ako aj Tatarkova Anabella, nebola doma, dokonca bola bez dokladov, čím príbehu zaručila jednu dejovú líniu. Slovenským herečkám však režisér Uher svoju voľbu bohato nahradil celým radom dramaticky zložitých postáv.

Čo bolo určujúce pre výtvarnú podobu diela?

Najdôležitejšie boli naše spoločné nápady a režisérove a kameramanove schopnosti tieto nápady rozviesť aj v „prízemnej" rovine príbehu. Autentických nadrealistických výtvarných pokusov ozaj veľa nebolo, poslúžili však reprodukcie ortodoxne známych surrealistických diel: vyrábali sa podľa nich rekvizity a poslúžili aj na vlastnú citáciu, napríklad Magrittovho obra.

Čo vás inšpirovalo pri navrhovaní kostýmov pre tento nezvyčajný film?

Pre Anabellu bola jednoznačným predobrazom rafinovane jednoduchá silueta postáv, ktorými očarila Monica Vittiová v Antonionových filmoch Dobrodružstvo, Noc a Zatmenie.

Húf umeleckých adeptov bol však veľmi málo diferencovaný, len pre postavu Tristana som si vyhradzoval uplatnenie rôznych nápadov, ako napríklad sako bez gombíkov. Dúfal som, že by to herca mohlo zvádzať k akýmsi nie celkom prirodzeným pohybom.

Lenže moje vtedajšie superelévske pôsobenie v štábe drsných profíkov bolo čoraz marginálnejšie. Napokon som sa dohováral len so scénografom Krajčovičom a so Števom Uhrom sme si telefonovali.

Na rozdiel od Jana Švankmajera sa Uher neuchýlil k použitiu animácie, k vytvoreniu dojmu nadreálneho sveta využíval iné prostriedky. Čo z toho vyplývalo pre vás pri práci na filme?

Jan Švankmajer je režisér celkom iného umeleckého naturelu aj umeleckej orientácie.

Uher bol autorom slovenského osudu a slovenského snívania. Na rozdiel od predstáv domácich búchačov pästičkou do vlastnej hrude sa nazdávam, že pre fantáziu nadreálneho rázu to veľa neznamenalo. Vďaka Bohu za dary, ktoré sa v Panne zázračnici urodili a zachovali.

Michal Michalovič, foto: Miro Nôta

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  3. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  4. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  5. Nová certifikovaná káva na vašich obľúbených čerpacích staniciac
  6. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  7. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. K online predplatnému teraz získate DIGI GO na 6 mesiacov zdarma
  10. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Nevedomosť poslancov opäť zhorší podmienky pre zamestnancov
  3. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  4. Na ropnej plošine sa len pracuje a spí
  5. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  6. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  7. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. K online predplatnému teraz získate DIGI GO na 6 mesiacov zdarma
  10. SodaStream má viac ako 700 predajcov, očakáva ďalší rast
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 186
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 730
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 211
  4. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 057
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 639
  6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 086
  7. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 543
  8. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 2 443
  9. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 277
  10. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 214
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Slovenský vedec Pavol Čekan zo spoločnosti MultiplexDX.

Vystúpi na Európskej noci výskumníkov.


17 h
Testovanie na koronavírus.

PCR testy na Slovensku odhalili takmer 405-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 592 obetí.


a 4 ďalší 10 h
Učiteľka s deťmi počas dištančného vyučovania v Košiciach.

Návšteva pápeža sa na číslach neukáže.


20. sep

Svet obletela správa, že na jednom z chorvátskych ostrovov našli nezámu ženu, ktorá si absolútne nič nepamätala.


Blogy SME

  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  1. Peter Remeň: Múzeum slovenskej dediny
  2. Zuzana Pavlisová: Putovanie dejinami Spiša
  3. Tomáš Čejka: Ikonická fotografia "Američanka v Taliansku" má 70 rokov
  4. Roman Kebísek: Avantgardista Malevič a suprematické porcelánové súpravy z 20. rokov 20. storočia
  5. Rudolf Schütz: Erotika a horror po taliansky (1. časť) - Alla ricerca del piacere (1972)
  6. Alexander Hričko: Slovenské národné hnutie v 80. a 90. rokoch 19. storočia
  7. Roman Kebísek: Čo o Jurajovi Jánošíkovi hovoril žalobca, čo obhajca a aký bol rozsudok
  8. Samuel Ivančák: Cirkus leto (rozhovor s Pavlom Hammelom)
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 25 528
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 17 240
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 929
  4. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 058
  5. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 525
  6. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 5 310
  7. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 3 905
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 744
Skryť Zatvoriť reklamu