SME

Kde sa uhly otvárajú nekonečnu

„MADI, podobne ako iné umelecké hnutia, prešlo cestu troch období - primitívnu, analytickú a syntetickú,“ myslí si jeho zakladateľ, výtvarník a básnik Carmelo Arden Quin. „Mám pocit, že MADI dosahuje v súčasnosti to tretie obdobie, že teraz prišiel jeho .


Z výstavy v Mestskom múzeu.












Lajos Kassák, Maďarsko, 1920.














Carmelo Arden Quin, portrét spred štyroch rokov.














Bolivar (Francúzsko), 1998.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou



„MADI, podobne ako iné umelecké hnutia, prešlo cestu troch období - primitívnu, analytickú a syntetickú,“ myslí si jeho zakladateľ, výtvarník a básnik Carmelo Arden Quin. „Mám pocit, že MADI dosahuje v súčasnosti to tretie obdobie, že teraz prišiel jeho čas.“ Pravdivosť jeho slov potvrdzuje renesancia hnutia v poslednom desaťročí, ktorá neobišla ani Slovensko - medzinárodný festival „Kassák a MADI dnes“, ktorého súčasťou boli filmové projekcie, konferencia a koncert Hommage `a Kassák, predovšetkým odštartoval štyri výstavy hnutia zastúpeného umelcami trinástich krajín.

SkryťVypnúť reklamu

Prvé zmienky o chystanom festivale vyvolávali aj u mnohých renomovaných výtvarníkov či kunsthistorikov prinajmenšom viac či menej zakrývané rozpaky. Problémom nebolo meno niekdajšieho vodcu maďarskej avantgardy, básnika a výtvarníka Lajosa Kassáka, ktorého 115. výročie narodenia sa stalo podnetom usporiadania tohto veľkolepého podujatia, ale pátranie nastalo po obsahu skratky MADI. „Prítomnosť“ Kassáka i fakt, že podujatie organizoval Kultúrny inštitút Maďarskej republiky, viedli (síce vzhľadom na silné konštruktivistické tendencie v maďarskom umení nie celkom, ale predsa len) k trochu falošnej „maďarskej“ stope pri hľadaní koreňov tohto hnutia.

Manifest z Buenos Aires

Bol to totiž práve už citovaný uruguajský rodák Carmelo Arden Quin, avantgardista telom i dušou, ktorý po iniciovaní viacerých umeleckých smerov a časopisov vyrukoval roku 1946 v Buenos Aires s manifestom hnutia, charakterizovaného štyrmi slovami, dešifrujúcimi jeho názov - mobilita, abstrakcia, dimenzia a invencia. Hrdo a vďačne sa pritom hlási k odkazom impresionizmu, surrealizmu, dadaizmu, kubizmu, fauvizmu, futurizmu, konštruktivizmu či ruskému suprematizmu. „Ich predstavitelia nás formovali, ale my sme museli ísť ďalej,“ tvrdí Quin.

SkryťVypnúť reklamu

Kľúčovou sa stala otázka polygónnosti, mnohouhlovosti, novej dimenzie, ktorá vyviedla maliarstvo zo zovretia pravého uhla. „My sme ostatné uhly nevynašli, ony tu boli, len sme ich využili.“ Prečo sa konštruktivisti tak úzkostlivo pridŕžali štvorca a obdĺžnika, ktorý ich uzatváral do rámca? Quin sa hľadaním odpovede netrápil, on jednoducho použil trojuholník, päťuholník a ďalšie uhly, vypudil tým obraz z rámca a nasmeroval ho k nekonečnosti. „Keď priradíte k sebe napríklad len jeden kruh a jeden trojuholník, dostanete úžasný tvar MADI.“

Plastika sa zasa buduje z prázdnych priestorov, charakterizuje ju členitosť a mobilita a vo všeobecnosti je dielo tvorené v duchu MADI interaktívnym objektom radosti, ktorý sa nielen občas aj skutočne pohybuje, ale predovšetkým rozhýbe pohľad diváka, vzpruží jeho fantáziu a podnieti k radosti.

SkryťVypnúť reklamu

Snobi sa prerátali

Tieto a ďalšie Quinove slová mali v minulých dňoch na Slovensku odznieť naživo, no 89-ročný umelec na poslednú chvíľu musel svoju účasť zo zdravotných dôvodov odriecť a návštevníci festivalu v Nových Zámkoch a Bratislave si ich vypočuli len z filmového dokumentu. Aj napriek jeho absencii malo trojdňové podujatie reprezentačnú návštevnosť.

O tú sa však tentoraz zaslúžili predovšetkým zahraniční priaznivci výtvarného umenia. „Bolo úžasné sledovať, ako z vlaku v Nových Zámkoch vystúpilo zo tridsať špičkových maďarských umelcov na čele s Lászlóom Bekem, riaditeľom Ústavu dejín umenia Maďarskej akadémie vied, ale prišli aj jeho kolegovia z Francúzska, Spojených štátov, Španielska, Talianska a ďalších krajín. Predpokladal som, že takéto významné podujatie priláka viac našich ľudí,“ konštatoval Viktor Hulík, šéf Galérie Z. Súvislosť s faktom, že MADI doteraz u nás poznal len zlomok z výtvarníkov a teoretikov, o verejnosti, aj tej znalejšej, ani nehovoriac, je zrejmý. Je zaujímavé, že príliš na tomto stave nezmenila ani výstava členov MADI pred štyrmi rokmi v Lučenci.

SkryťVypnúť reklamu

A zrejme aj zopár snobov, pravidelne tvoriacich vernisážové publikum, to tentoraz, na svoju škodu, neodhadlo.

Hľadanie styčných bodov

„Hnutie po svojom vzniku v Latinskej Amerike a následnom odchode Quina do Paríža sa v povojnovej ére stalo trochu okrajovou záležitosťou, strácalo sa popri ostatných geometrických tendenciách,“ povedal pre SME historik umenia Gábor Hushegyi. „Aj keď svojím manifestom oslovovalo aj literátov, hudobníkov, tanečníkov či filmárov, jedným z vysvetlení jeho takmer neznámosti u nás je aj to, že na rozdiel od iných výtvarných tendencií, ktoré sa snažili vstúpiť do oficiálneho umeleckého života, MADI si hľadalo cestu skôr cez civilné nadácie. Samozrejme, nie je to najdôležitejšie hnutie v rámci geometrickej abstrakcie, len jedna z pluralitných platforiem.“

SkryťVypnúť reklamu

V súčasnosti sa množia stretnutia umelcov MADI, organizujú sa výstavy, festivaly, konferencie, po celej Európe vznikajú jeho múzeá. „Po páde železnej opony sa jeho protagonisti snažia mapovať biele miesta v strednej a východnej Európe, a tak je na spomenutých súčasných výstavách zastúpená aj slovenská tvorba - organizátori Zsuzsa Dárdaiová a János Szász Saxon sa rozhodli pre diela Eduarda Antala, Štefana Belohradského, Mariana Drugdu a Viktora Hulíka.“

Už predtým sa na podobných výstavách objavil aj Milan Dobeš, nabudúce možno pribudne ďalší. Pre niekoho poslúži snáď MADI ako inšpirácia a vynasnaží sa medzi jeho predstaviteľov zaradiť, „trafiť“ sa doň. No v súčasnosti, v týchto zlatých časoch hnutia mobility, abstrakcie, dimenzie a invencie, ide najmä o objavovanie a hľadanie umelcov, dnešných i minulých, ktorých tvorba má s ním styčné body.

SkryťVypnúť reklamu

„Nie som zástancom propagandy, nechcel som, aby sa hnutie opotrebovalo,“ vyslovil kedysi dávno Carmelo Arden Quin svoje želanie. Naplnilo sa mu vrchovato, a „daň“, akou bola naša (česť výnimkám!) nevedomosť o MADI, je v porovnaní s významom jeho vyše polstoročnej existencie skôr komická.

FOTO - MICHEL BARET, TOMÁŠ HULÍK, FERO HORVAT, MADI ART PERIODICAL

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 94 236
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 926
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 616
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 461
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 748
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 360
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 261
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 692
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Úradujúci prezident USA Donald Trump počas Super Bowlu LIX.

Americký prezident ohlásil, že znižuje clá na 10 percent na tri mesiace.


15
Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 7
Minister zdravotníctva Kamil Šaško.

Účasť odborníkov zrušili v poslednej chvíli.


5
Peter Schutz

Celosvetový chaos spôsobili voliči jedinej superveľmoci.


10
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 830
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 624
  3. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 38 333
  4. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 23 679
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 551
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 12 026
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 963
  8. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 9 123
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  7. Tupou Ceruzou: Businessman
  8. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
SkryťZatvoriť reklamu