Prší, miestami sneží. V Balete Slovenského národného divadla sa vychádza na najvyššiu horu sveta. Choreograf Mário Radačovský tvrdí, že v predstavení Everest možno nájsť veľa podtextov a že najdôležitejšie bude zostať sám sebou.
BRATISLAVA. Nebojte sa Paľa Hammela! Aj takto by mohlo znieť heslo, s ktorým balet vstupuje do premiéry diela Everest. Sezónu otvárajú heslom Nebojte sa baletu! a pred dnešnou premiérou aj sám hudobník ubezpečuje, že táto jeho prvá spolupráca s baletom nepripomína jeho zvyčajné albumové pesničky. „Chcel som sa odpesničkovať a odťažiť," charakterizoval Hammel prácu na Evereste.
Everest je výstup a ľahkosť je preň dôležitá. Tvorcovia ju sľubujú aj napriek tomu, že na javisku okrem tanečníkov beží filmová projekcia, miestami prší, sneží, v orchestrisku chrámový zbor spieva, počuť hlasy činoherných hercov.
Či idem hore, alebo padám
Balet Everest, tvrdia tvorcovia, spája. Viacero tém i viacero disciplín. A pri tom všetkom by to stále mal byť komorný príbeh muža a ženy, subtílne dueto.
„Everest má pre mňa mnoho podtextov, ktoré dostal vďaka posledným mesiacom. Stále tvrdím, že dôležitý je spôsob. Aj keď idem hore, aj keď padám. Everestom je snaha zostať sám sebou i v tých najťažších situáciách," hovorí Mário Radačovský, pre ktorého je Everest druhou celovečernou choreografiou.
Činoherný režisér Patrik Lančarič si prvú spoluprácu s baletom nevedel vynachváliť. „Všetky moje predstavy som mohol uskutočniť. To je asi prvýkrát, keď som nebol limitovaný technicky ani finančne. Na tom javisku fakt prší i sneží. Vzdávam veľký hold dielňam i technike SND."
Režisér hovorí, že Everest je miestom, odkiaľ je najbližšie do vesmíru. Na javisku sa Everest delí na štyri časti: život, smrť, posmrtný život a znovuzrodenie. V nich sa stretávame s osobným vesmírom muža a ženy.
Tanečníci rastú
Aj toto je dielo, ktoré podľa dramaturgičky baletu Miroslavy Kovářovej prispieva ku kvalite a rastu tanečníkov. „Mnohé časti sú výsledkom improvizácie. Tanečníci sa tejto úlohy zmocnili tvorivo a radi. Nie je to iba o tom, že pasívne reprodukujú tvorbu niekoho iného."
Everest je výsledkom takmer dvojročnej práce, ktorej ambíciou je prilákať netypického baletného diváka.
Obe premiéry sú ozvláštnené bonusom. Dnes sa diváci zoznámia s laureátmi ceny Tanečná osobnosť sezóny TAOS. Zajtra je súčasťou premiéry Galavečer k dvadsiatemu výročiu nežnej revolúcie.
Ďalšie výročie sa viaže s prvou slovenskou expedíciou na Everest. Jej členovia prijali pozvanie na premiéru.
Nové ceny pre tanec
Tanečníci majú opäť svoje ceny. Po štvorročnej pauze sa dnes večer udelia úplne nové ceny TAOS pre tanečné osobnosti sezóny.
BRATISLAVA. Nová tanečná cena má dve kategórie - pre najlepšie mladé talenty a pre najlepších umelcov a umelkyne sezóny. Ocenenia sa podarili uskutočniť vďaka rodine Bedřicha Füssegera, jeho meno nesie aj samotná cena pre talenty. Súčasťou ocenenia je aj štipendium, ktoré víťazovi umožní absolvovať tanečné kurzy v zahraničí.
Cena Tanečná osobnosť sezóny sa bude vyhlasovať vždy pri príležitosti prvej premiéry Baletu SND v novej sezóne. V Balete veria, že sa stane novou tradíciou, ktorá bude dôstojnou formou ohodnotenia umenia najlepších tanečníkov pôsobiacich v divadlách na celom Slovensku a zároveň, že sa jej prostredníctvom dostanú výrazné tanečné osobnosti intenzívnejšie do povedomia širokej verejnosti.
O prvých víťazoch rozhodla porota z výnimočných osobností moderného, klasického i neoklasického tanca: Irina Čierniková, Jozef Dolinský ml., Zuzana Hájková, Šárka Ondrišová, Ondrej Šoth a Vlastimil Harapes. Predsedom poroty je Mário Radačovský.
Boj v kategórii o najlepšieho umelca a umelkyňu zvedú Sergej Jegorov, Eva Sklyarova–Jenčková, Maxim Sklyar, Viktória Šimončíková, Katarína Košíková, Roman Novitzky, Stanislava Vlčeková, Ján Špoták, Tibor Trulík a Michaela Nezvalová. Talentom bude niekto z trojice Petra Černová, Emil Píš a Kitty Móroczová.
(zk)