BRATISLAVA. Hoci stáročia bolo bežné, že sa hrala a počúvala najmä súčasná tvorba, avantgardné úlety mnohých skladateľov v 20. storočí hudbu vzdialili bežnému publiku. To sa obrátilo k Bachovi a končilo tak maximálne u Rachmaninova. Súčasnú klasiku začali ľuďom do uší (aj duší) navracať americkí minimalisti s autormi z východnej Európy ako Pärt, Górecki či Schnittke. Ich diela pravidelne uvádza festival Melos-étos, ktorý sa koná každé dva roky v Bratislave. Jeho desiaty ročník sa začal včera a má desať koncertov.
Úvodný večer patril ďalšiemu žijúcemu klasikovi. Louis Andriessen osobne prišiel na slovenské premiéry dvoch svojich kľúčových skladieb Mausoleum a De Staat.
Otvárací koncert bol zároveň záverečným koncertom Večerov novej hudby. A to doslova - tento festival totiž definitívne skončil. Jeho organizátori však s niekoľkými skladateľmi a teoretikmi mladšej generácie aktívne vstúpili do príprav Melosu. Vďaka tomu sa do programu s poprednými našimi autormi (Berger, Sixta) a klasikmi (Cage, Kurtág) dostali hviezdy nadžánrovej scény (Zeitkratzer, Ikue Mori).
Na objednávku festivalu vznikli štyri diela mladých domácich skladateľov, súčasťou programu je aj medzinárodné sympózium. Viac informácií o festivale, ktorý na rôznych miestach v Bratislave potrvá do 15. novembra, nájdete na www.hc.sk/melos-ethos.
Autor: her