Leo Kirch – vzostup a pád

Úspešný podnikateľ potrebuje dostať do vienka schopnosť predvídať ekonomický vývoj a reagovať naň skôr ako konkurenti. Leo Kirch touto podnikateľskou črtou disponuje. Ako prvý v Nemecku si totiž v roku 1956 uvedomil, že úspešná stanica musí ponúkať diváko


FOTO - ARCHÍV



vi atraktívny program – a začal kupovať licencie na seriály a filmy, ktoré potom predával televíznym kanálom. Najskôr verejnoprávnym staniciam ARD a ZDF; od prvej polovice 80. rokov aj súkromnému kanálu SAT1, neskôr staniciam Pro7 a Kabel1. Všetky tri sčasti alebo úplne vlastnil.

Okrem toho založil produkčné spoločnosti, ktoré samy vyrábali alebo koprodukovali rôzne filmy a seriály (na Slovensku je známy ten o Komisárovi Rexovi). Dlhé roky mu bol pravou rukou slovenský rodák Ján Mojto, jeden z konateľov KirchGruppe, ktorý sa staral o výrobu a obchodovanie s televíznymi programami.

Začiatkom 90. rokov sa do priezoru Kirchovej podnikateľskej pozornosti dostala digitálna televízia. Po zlepšení technickej vybavenosti nemeckej káblovej siete je totiž medzičasom možné prenášať nielen tucty, ale teoreticky stovky staníc. Takmer všetky mediálne koncerny boli skalopevne presvedčené, že v Nemecku nadišla digitálna epocha.

KirchGruppe založila v roku 1990 spolu s iným nemeckým mediálnym gigantom Bertelsmann a francúzskou spoločnosťou Canal+ digitálnu televíznu stanicu Premiere. Princíp bol jednoduchý: prvotriedna ponuka mala zabezpečiť, aby si ľudia Premiere predplatili za mesačný poplatok.

V polovici 90. rokov vypukla v Nemecku mediálna horúčka. Ako KirchGruppe tak aj Bertelsmann sa rozhodli, že založia svoje vlastné digitálne televízne platformy. Boli jednoducho unavení dlhoročnými spormi a vzájomnou blokádou v Premiere. Bertelsmann však od vlastných digitálnych plánov ešte pred realizáciou odstúpil; KirchGruppe napokon založila DF1.

V roku 1999 došlo k zlúčeniu Premiere a DF1. Európska komisia zakázala Bertelsmannovi, aby spolu s KirchGruppe (a telekomunikačným obrom Deutsche Telekom) prevádzkovali monopolnú digitálnu platformu.

Leo Kirch zostal s novou PremiereWorld osamotený. Vývoj predplatiteľov bol pritom viac ako neuspokojivý. Približne dva tucty žánrovo vyhranených televíznych staníc, výhradné práva na prenosy naživo všetkých zápasov futbalovej Bundesligy, ako aj dodatočné „cukríky“ pre filmových fanúšikov – nič z toho nepomohlo.

Príjmy z predplatného boli omnoho nižšie ako výdavky na program. V poslednom období išlo ročne o stámilióny mariek. Leo Kirch sa všetkými desiatimi snažil plátať digitálne diery. Ziskové časti jeho koncernu subvencovali stratovú digitálnu platformu, ako sa len dalo. Diera v rozpočte však bola napokon priveľká aj pre najväčšieho nemeckého mediálneho obchodníka.

Srdce jeho koncernu, spoločnosť KirchMedia, v ktorej je sústredené obchodovanie s filmovými právami, ako aj s právami na športové udalosti (majstrovstvá sveta vo futbale na roky 2002 a 2006, formula 1, televízne vysielacie práva na Bundesligu na najbližšie roky) ohlásila v pondelok platobnú neschopnosť.

V extrémne nevýhodnej situácii sa nachádza aj spoločnosť KirchPay, v ktorej sú koncentrované Kirchove aktivity v digitálnej televízii a ktorej dcérska firma, prevádzkujúca Premiere, takisto bojuje o prežitie.

Noví konatelia, dosadení do KirchMedia veriteľskými bankami, sa budú usilovať zachovať v čo najväčšej miere všetky nosné piliere Kirchovho impéria. A budú sa snažiť získať investorov, ochotných vložiť peniaze do novej spoločnosti, do istej miery očistenej od rôznych pohľadávok.

Pre približne dvanásťtisíc zamestnancov Kirchovho koncernu nastanú ťažké časy. Vôbec nie je isté, koľko pracovných miest zostane a koľko sa stane obeťou nutnej reorganizácie a racionalizácie.

V pondelok sa definitívne skončil sen Lea Kircha stáť na čele vertikálne integrovaného mediálneho podniku, siahajúceho od produkcie seriálov a filmov cez kúpu a predaj televíznych práv, poskytovanie technického servisu až po samotnú prevádzku televíznych staníc.

To však vonkoncom neznamená, že by ho opustila základná podnikateľská vlastnosť. Záujem zahraničných investorov o digitálnu platformu Premiere (samozrejme, po očistení od časti doterajších pohľadávok) jestvuje naďalej, považujú ju za hudbu mediálnej budúcnosti.

V prvom rade ide o austrálskeho mogula Ruperta Murdocha a za ním stojaci koncern News Corporation. Teraz je kormidelníkom Premiere bývalý úspešný šéf stanice Pro7 Georg Kofler. A nemálo pozorovateľov nemeckej mediálnej scény je presvedčených, že keď mu veritelia a noví majitelia digitálnej platformy poskytnú dostatok času a peňazí, tak sa mu podarí vytiahnuť Premiere zo závozu.

Leo Kirch teda zrejme správne predvídal digitálno-televízny trend, len – podľa všetkého – stavil v nesprávny čas na nesprávnych ľudí s nesprávnymi konceptmi. Toto však tiež patrí do podnikateľského rizika.

JÁN ŠALGOVIČ, Mníchov

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  3. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  4. Noc architektúry 2018
  5. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  6. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  7. Talent - vzdelanie - úspech
  8. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  9. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  10. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 26 819
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 18 586
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 344
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 899
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 844
  6. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 226
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 431
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 404
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 041
  10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 790

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Evita sa zbavila stratového vydavateľstva. Spôsobom, aký využil aj Bašternák

Podnikateľka a spisovateľka Eva Urbaníková zrušila svoje vydavateľstvo. Urobila to spôsobom, ktorý ministerstvo označuje za špekulatívne.

Neprehliadnite tiež

RECENZIA

Každé ráno sa prebúdza so strachom, že je nula. Žiadny spisovateľ sa ešte tak neobnažil

V slovenčine pokračuje vydávanie literárnej senzácie Môj boj.

Young Fathers pre SME: Vďaka Trainspottingu môžeme pokojne zostarnúť

Škótska trojica trvá na tom, že taký album, aký dokončuje, sme ešte nepočuli.

ROZHOVOR

Režisér filmu o Slovenských brancoch: Tí chlapci sú iní, ako si myslíme

Ukazuje, ako sa nebezpečná hra mení na politiku. Film o Slovensku je na Berlinale.

Grape zverejnil prvé mená: do Piešťan sa vráti Wilkinson

V auguste sa má zmeniť areál festivalu.