Leo Kirch – vzostup a pád

Úspešný podnikateľ potrebuje dostať do vienka schopnosť predvídať ekonomický vývoj a reagovať naň skôr ako konkurenti. Leo Kirch touto podnikateľskou črtou disponuje. Ako prvý v Nemecku si totiž v roku 1956 uvedomil, že úspešná stanica musí ponúkať diváko


FOTO - ARCHÍV



vi atraktívny program – a začal kupovať licencie na seriály a filmy, ktoré potom predával televíznym kanálom. Najskôr verejnoprávnym staniciam ARD a ZDF; od prvej polovice 80. rokov aj súkromnému kanálu SAT1, neskôr staniciam Pro7 a Kabel1. Všetky tri sčasti alebo úplne vlastnil.

Okrem toho založil produkčné spoločnosti, ktoré samy vyrábali alebo koprodukovali rôzne filmy a seriály (na Slovensku je známy ten o Komisárovi Rexovi). Dlhé roky mu bol pravou rukou slovenský rodák Ján Mojto, jeden z konateľov KirchGruppe, ktorý sa staral o výrobu a obchodovanie s televíznymi programami.

Začiatkom 90. rokov sa do priezoru Kirchovej podnikateľskej pozornosti dostala digitálna televízia. Po zlepšení technickej vybavenosti nemeckej káblovej siete je totiž medzičasom možné prenášať nielen tucty, ale teoreticky stovky staníc. Takmer všetky mediálne koncerny boli skalopevne presvedčené, že v Nemecku nadišla digitálna epocha.

KirchGruppe založila v roku 1990 spolu s iným nemeckým mediálnym gigantom Bertelsmann a francúzskou spoločnosťou Canal+ digitálnu televíznu stanicu Premiere. Princíp bol jednoduchý: prvotriedna ponuka mala zabezpečiť, aby si ľudia Premiere predplatili za mesačný poplatok.

V polovici 90. rokov vypukla v Nemecku mediálna horúčka. Ako KirchGruppe tak aj Bertelsmann sa rozhodli, že založia svoje vlastné digitálne televízne platformy. Boli jednoducho unavení dlhoročnými spormi a vzájomnou blokádou v Premiere. Bertelsmann však od vlastných digitálnych plánov ešte pred realizáciou odstúpil; KirchGruppe napokon založila DF1.

V roku 1999 došlo k zlúčeniu Premiere a DF1. Európska komisia zakázala Bertelsmannovi, aby spolu s KirchGruppe (a telekomunikačným obrom Deutsche Telekom) prevádzkovali monopolnú digitálnu platformu.

Leo Kirch zostal s novou PremiereWorld osamotený. Vývoj predplatiteľov bol pritom viac ako neuspokojivý. Približne dva tucty žánrovo vyhranených televíznych staníc, výhradné práva na prenosy naživo všetkých zápasov futbalovej Bundesligy, ako aj dodatočné „cukríky“ pre filmových fanúšikov – nič z toho nepomohlo.

Príjmy z predplatného boli omnoho nižšie ako výdavky na program. V poslednom období išlo ročne o stámilióny mariek. Leo Kirch sa všetkými desiatimi snažil plátať digitálne diery. Ziskové časti jeho koncernu subvencovali stratovú digitálnu platformu, ako sa len dalo. Diera v rozpočte však bola napokon priveľká aj pre najväčšieho nemeckého mediálneho obchodníka.

Srdce jeho koncernu, spoločnosť KirchMedia, v ktorej je sústredené obchodovanie s filmovými právami, ako aj s právami na športové udalosti (majstrovstvá sveta vo futbale na roky 2002 a 2006, formula 1, televízne vysielacie práva na Bundesligu na najbližšie roky) ohlásila v pondelok platobnú neschopnosť.

V extrémne nevýhodnej situácii sa nachádza aj spoločnosť KirchPay, v ktorej sú koncentrované Kirchove aktivity v digitálnej televízii a ktorej dcérska firma, prevádzkujúca Premiere, takisto bojuje o prežitie.

Noví konatelia, dosadení do KirchMedia veriteľskými bankami, sa budú usilovať zachovať v čo najväčšej miere všetky nosné piliere Kirchovho impéria. A budú sa snažiť získať investorov, ochotných vložiť peniaze do novej spoločnosti, do istej miery očistenej od rôznych pohľadávok.

Pre približne dvanásťtisíc zamestnancov Kirchovho koncernu nastanú ťažké časy. Vôbec nie je isté, koľko pracovných miest zostane a koľko sa stane obeťou nutnej reorganizácie a racionalizácie.

V pondelok sa definitívne skončil sen Lea Kircha stáť na čele vertikálne integrovaného mediálneho podniku, siahajúceho od produkcie seriálov a filmov cez kúpu a predaj televíznych práv, poskytovanie technického servisu až po samotnú prevádzku televíznych staníc.

To však vonkoncom neznamená, že by ho opustila základná podnikateľská vlastnosť. Záujem zahraničných investorov o digitálnu platformu Premiere (samozrejme, po očistení od časti doterajších pohľadávok) jestvuje naďalej, považujú ju za hudbu mediálnej budúcnosti.

V prvom rade ide o austrálskeho mogula Ruperta Murdocha a za ním stojaci koncern News Corporation. Teraz je kormidelníkom Premiere bývalý úspešný šéf stanice Pro7 Georg Kofler. A nemálo pozorovateľov nemeckej mediálnej scény je presvedčených, že keď mu veritelia a noví majitelia digitálnej platformy poskytnú dostatok času a peňazí, tak sa mu podarí vytiahnuť Premiere zo závozu.

Leo Kirch teda zrejme správne predvídal digitálno-televízny trend, len – podľa všetkého – stavil v nesprávny čas na nesprávnych ľudí s nesprávnymi konceptmi. Toto však tiež patrí do podnikateľského rizika.

JÁN ŠALGOVIČ, Mníchov

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 27 375
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 9 302
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 241
  4. Kreditná karta – áno alebo nie 7 911
  5. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 708
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 5 453
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 5 392
  8. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 5 137
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 4 670
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 979

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Takto Sagana často neuvidíte. Čudoval sa aj Svorada

Trojnásobný majster sveta získal šiesty národný titul skvelým spôsobom, keď unikol viac ako 80 kilometrov pred cieľom.

EKONOMIKA

Právnik: Útek Kočnera by bola blamáž (rozhovor)

Právnik a súdny lekár Peter Kováč v rozhovore pre denník SME.

ŠPORT

Peter Sagan nedal nikomu šancu. Pozrite si jeho triumf

Slovák suverénne vyhral spoločné majstrovstvá Česka a Slovenska.

KOMENTÁRE

Kočner má právo sa brániť

Je dobré si všímať, kto, kedy a ako o ňom rozhoduje.

Neprehliadnite tiež

Zomrel bubeník skupiny Pantera Vinnie Paul

Príčinu úmrtia rodáka z Texasu zatiaľ nezverejnili.

Košice predbehli Londýn. V amfiteátri už videli novú verziu slávnej Žltej ponorky

V slovenských titulkoch filmu našiel Miro Žbirka nepresnosti.

Iron Maiden: Vďaka ich vzdoru padol aj Berlínsky múr

Na pražskom koncerte britskej legendy sa strieľalo z muškety s českou vlajkou.