O neviditeľnej babičke a nezbednom dedkovi

Radošinské naivné divadlo uviedlo hru o medzigeneračných rodinných konfliktoch.

Stanislav Štepka v hre Mám okno.(Zdroj: CTIBOR BACHRATÝ)

Radošinci uviedli hru o medzigeneračných rodinných konfliktoch.

Moderná moralita, aj tak by sa možno dala zaradiť nová hra Stanislava Štepku. Vychádza z bežnej situácie - mladí žijú v dome svojho otca, ktorého vysťahovali do letnej kuchyne. Nemajú sa s ním o čom zhovárať, veď vraví len samé banality. Dedo Viktor si teda musí nachádzať vlastné, hoci aj neštandardné riešenia na naplnenie svojich komunikačných potrieb - roky sa zhovára so svojou mŕtvou ženou. „Je nejaká skapatá," povie na vysvetlenie jej „neprítomnosti".

Kto je väčší blázon - ten, čo sa pridá k jeho hre alebo ten, čo bude trvať na smutnej realite? Štepka ukazuje, že starí ľudia sú ako deti, dokážu vyrábať aj nezbednosti, ak potrebujú upozorniť na svoju samotu. Jeho herecká kreácia pozostávajúca hlavne so série monológov, je dojímavo ľudská. Jeho Viktor v teplákoch a flanelke je obrazom, ktorý si zapamätáte.

V centre príbehu je konflikt medzi otcom a synom. Obaja majú svoje na rováši a ani jeden neustúpi. Syn mal svoje opilecké obdobie. Po tom, čo začal abstinovať, zas uveril v svoju dokonalosť. Ako komentuje jeho otec, už len je, spí a čaká na medaily. Mojmír Caban je milý, ale herecky je o poschodie nižšie.

V hre sa rozvíja niekoľko ďalších mikropríbehov. Ustarostená mama Milada (Maruška Nedomová) uhládza rodinné konflikty, jej postava trochu trpí priveľkou predpokladateľnosťou. Lenka Spišáková-Barilíková dodala do svojej sexi policajtky viac ako len klišé. Príbeh pubertálnych dvojčiat má svoje rezervy, už na úrovni nie veľmi prirodzených dialógov.

Ako výrazný komický i pohybový talent sa ukázal Michal Kubovčík v postavách na hygienu dbajúceho nápadníka Nora a psychiatra. Ľudskosťou svojich životných príbehov boduje aj zasklievač okien v podaní Richarda Felixa.
Zaužívaná radošinská štruktúra - scéna, pesnička, scénka - zostáva aj pri tomto kuse zachovaná.

Hudobná skladateľka Ľubica Čekovská vedela trafiť náladu aj štýl pesničiek, akoby však priveľmi podľahla žánru a rezignovala na výraznejší autorskejší vklad. Do textov pesničiek sa oplatí započúvať. „Na štastý sa nepýtaj krála, ludý sýtych, pre kerých tu zadarmo slnko mosí svítyt." Choreografka Šárka Ondrišová dala pesničkovým scénam príjemnú pohybovú štylizáciu.

Ondrej Špišák sa ako režisér násilne nepresadzoval, rešpektoval žáner a dal priestor herectvu. Scéna a kostýmy Petra Čaneckého pracovali v štýle divadla s naivitou. Ak s touto hrou o tom, že „šťastý neny manna, z neba nepriletý" obehne divadlo Slovensko, možno bude mať aj osvetový vplyv na riešenie medzigeneračných konfliktov.

Recenzia / divadlo

Stanislav Štepka: Mám okno
Réžia: Ondrej Spišák
Hudba: Ľubica Čekovská
Dramaturgia: Darina Abrahámová
Scéna a kostýmy: Peter Čanecký
Choreografia: Šárka Ondrišová
Hrajú: Stanislav Štepka, Maruška Nedomová, Marcela Vilhanová/Lenka Barilíková a ďalší
Premiéra: 6. a 7. novembra, Radošinské naivné divadlo Bratislava

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 803
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 599
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 346
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 143
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 588
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 589
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 247
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 988
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 783
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 722

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

ROZHOVOR

Zosnulá Jaroslava Blažková: V Kanade som žila náhradný život

V tomto smutnom svete treba vyhľadávať jagavé momenty.

Neprehliadnite tiež

Do ankety Radio_Head Awards zasiahli aj kvóty. Cenu vyhrajú silné ženské hlasy

Zoradili sme šance interpretov, ktorí môžu získať cenu za najlepší slovenský album roka.

Černošskí herci a Oscary, to je jednoduchá matematika

Tipnite si počet afroamerických hercov, ktorí získali Oscara za hlavnú úlohu


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop