SME
Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Už sa nepýtajú, komu hrajú

Začal sa festival Melos–Étos, ktorý nadviazal na Večery novej hudby.

Namiesto huslí dychové nástroje, pred dirigentom gitaristi – podobne nezvyčajných koncertov ponúka Melos–Étos viac.Namiesto huslí dychové nástroje, pred dirigentom gitaristi – podobne nezvyčajných koncertov ponúka Melos–Étos viac. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Bol to logický krok, ale aby sa mohol spraviť, muselo uplynúť dvadsať rokov. Festivaly Večery novej hudby a Melos–Étos sa prepojili. Zatiaľ vyzerá, že to bol krok rozumný.

BRATISLAVA. O hudbe sa dá napísať všeličo. Napríklad onálepkovať ju prídavným menom „vážna", aby sa pred ňou ľahšie utekalo. Hudba, ktorú v týchto dňoch ponúka festival Melos-Étos, taká nie je. Presvedčiť sa o tom dalo už v piatok večer v Slovenskom rozhlase, kde sa konal otvárací koncert tejto akcie.

Happy end

Úvod, ktorý je zároveň záverom, je nezvyčajný úkaz. Ak sa však spoja dva festivaly, väčšinou to dopadne dobre. Melos- Étos aj Večery novej hudby začínali pred dvadsiatimi rokmi. Oba vznikli, aby predstavovali súčasnú hudbu, ktorá sa sem za bývalého režimu dostávala veľmi komplikovane. Kým Melos predstavoval európskych skladateľov začínajúcich v polovici 20. storočia a ich tunajších rovesníkov, komornejšie Večery sa orientovali najmä na angloamerických autorov a mladšiu domácu generáciu.

Večery sa definitívne uzavreli posledným koncertom, ktorý v piatok pripravili spoločne s Melosom a ľudia, ktorí za nimi stáli, sa výrazne podpísali aj pod ďalší melosovský program. Za rozhodnutím prepojiť oba festivaly sú, samozrejme, aj iné dôvody. Zbytočná konkurencia pre podobnú skupinu divákov, aj konkurencia v súboji o verejné peniaze.

O kom, o čom a pre koho

Holandský skladateľ Louis Andriessen (1939) je žijúcim klasikom. V Bratislave už bol - ako hosť prvých Večerov novej hudby. Kým v roku 1990 organizátori dokázali pripraviť iba skromný výber z jeho diel, teraz išlo o dôstojný portrét.

Skladby Mausoleum a De Staat napísal Andriessen v 70. rokoch. Patria medzi jeho kľúčové a ako sám povedal, nepamätá si, že by spolu zazneli naraz. Takže ich slovenské premiéry mali zmysel aj s veľkým odstupom času od svojho vzniku.

Obe diela sú pre veľký a dosť špecifický súbor muzikantov. Na úkor tradične najväčšieho počtu sláčikov skladateľ posilnil dychové nástroje, na pódium postavil aj harfu, dva klavíry, elektrické gitary a spevákov.
Okrem nezvyklého zvuku Andriessen priniesol u nás stále zriedkavú nadžánrovosť kombinujúcu klasické postupy s rockom či džezom. Skladby sú navyše neskrývane politické: Mausoleum je na text praotca anarchizmu Bakunina, De Staat podľa Platónovej rozpravy o funkcii hudby v ideálnom štáte.

Angažované umenie má v našich končinách nešťastnú tradíciu, dvadsať rokov po revolúcii sa však už vníma inak - dôležitejšie, než komu je nejaké dielo venované je, do akej miery je hudobne zaujímavé. To platí aj pri skladateľskej technike. Za vlažnejší dojem z prvej Andriessenovej skladby Mausoleum nemôže ruština (na tú už tiež nie sme takí alergickí). Spevákov, hudobníkov aj publikum autor postavil pred koncept diela, ktoré je „postavené na jednom intervale - veľkej sekundy" a jeho „superpozíciách". Znelo to skoro tak nudne, ako to vyzerá na papieri.

Obe Andriessenove skladby zahral domáci súbor VENI s veľkým nadšením, ktoré sa v druhej skladbe piatkového večera prenieslo aj na divákov. V De Staat už fungovalo všetko dokonale. Bol to prvý vrchol festivalu, ktorý v Bratislave potrvá až do 15. novembra.

Viac informácií o ďalšom programe festivalu Melos-Étos - kliknite sem.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  2. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  3. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  4. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  5. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  6. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  7. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  8. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  9. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  10. Pápež František požehnal základný kameň novej nemocnice
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 879
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 621
  3. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 5 051
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 240
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 3 008
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 320
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 140
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 960
  9. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 1 927
  10. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 1 829
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Herečka Vica Kerekes.

Jesse Eisenberg ju obdivuje, koľkými jazykmi rozpráva.


1 h
Z obrazu Maliarka kvetín vidieť, ako ateliér vyzeral.

Nahliadnuť bude možné do 28 ateliérov.


TASR 3 h
Ilustračné foto.

Český jazzový hráč na kontrabas Jiří Mráz žil od roku 1968 v USA.


TASR 9 h
Z filmu Helmut Newton: Nehanebná krása. Modelka Grace Jones považovala prácu s Helmutom Newtonom za vrchol kariéry.

Jeho fotografie priamo volajú po sexe.


14 h

Blogy SME

Skryť Zatvoriť reklamu