SME
Piatok, 3. február, 2023 | Meniny má Blažej

Už sa nepýtajú, komu hrajú

Začal sa festival Melos–Étos, ktorý nadviazal na Večery novej hudby.

Namiesto huslí dychové nástroje, pred dirigentom gitaristi – podobne nezvyčajných koncertov ponúka Melos–Étos viac.Namiesto huslí dychové nástroje, pred dirigentom gitaristi – podobne nezvyčajných koncertov ponúka Melos–Étos viac. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Bol to logický krok, ale aby sa mohol spraviť, muselo uplynúť dvadsať rokov. Festivaly Večery novej hudby a Melos–Étos sa prepojili. Zatiaľ vyzerá, že to bol krok rozumný.

BRATISLAVA. O hudbe sa dá napísať všeličo. Napríklad onálepkovať ju prídavným menom „vážna", aby sa pred ňou ľahšie utekalo. Hudba, ktorú v týchto dňoch ponúka festival Melos-Étos, taká nie je. Presvedčiť sa o tom dalo už v piatok večer v Slovenskom rozhlase, kde sa konal otvárací koncert tejto akcie.

Happy end

Úvod, ktorý je zároveň záverom, je nezvyčajný úkaz. Ak sa však spoja dva festivaly, väčšinou to dopadne dobre. Melos- Étos aj Večery novej hudby začínali pred dvadsiatimi rokmi. Oba vznikli, aby predstavovali súčasnú hudbu, ktorá sa sem za bývalého režimu dostávala veľmi komplikovane. Kým Melos predstavoval európskych skladateľov začínajúcich v polovici 20. storočia a ich tunajších rovesníkov, komornejšie Večery sa orientovali najmä na angloamerických autorov a mladšiu domácu generáciu.

Večery sa definitívne uzavreli posledným koncertom, ktorý v piatok pripravili spoločne s Melosom a ľudia, ktorí za nimi stáli, sa výrazne podpísali aj pod ďalší melosovský program. Za rozhodnutím prepojiť oba festivaly sú, samozrejme, aj iné dôvody. Zbytočná konkurencia pre podobnú skupinu divákov, aj konkurencia v súboji o verejné peniaze.

O kom, o čom a pre koho

Holandský skladateľ Louis Andriessen (1939) je žijúcim klasikom. V Bratislave už bol - ako hosť prvých Večerov novej hudby. Kým v roku 1990 organizátori dokázali pripraviť iba skromný výber z jeho diel, teraz išlo o dôstojný portrét.

Skladby Mausoleum a De Staat napísal Andriessen v 70. rokoch. Patria medzi jeho kľúčové a ako sám povedal, nepamätá si, že by spolu zazneli naraz. Takže ich slovenské premiéry mali zmysel aj s veľkým odstupom času od svojho vzniku.

Obe diela sú pre veľký a dosť špecifický súbor muzikantov. Na úkor tradične najväčšieho počtu sláčikov skladateľ posilnil dychové nástroje, na pódium postavil aj harfu, dva klavíry, elektrické gitary a spevákov.
Okrem nezvyklého zvuku Andriessen priniesol u nás stále zriedkavú nadžánrovosť kombinujúcu klasické postupy s rockom či džezom. Skladby sú navyše neskrývane politické: Mausoleum je na text praotca anarchizmu Bakunina, De Staat podľa Platónovej rozpravy o funkcii hudby v ideálnom štáte.

Angažované umenie má v našich končinách nešťastnú tradíciu, dvadsať rokov po revolúcii sa však už vníma inak - dôležitejšie, než komu je nejaké dielo venované je, do akej miery je hudobne zaujímavé. To platí aj pri skladateľskej technike. Za vlažnejší dojem z prvej Andriessenovej skladby Mausoleum nemôže ruština (na tú už tiež nie sme takí alergickí). Spevákov, hudobníkov aj publikum autor postavil pred koncept diela, ktoré je „postavené na jednom intervale - veľkej sekundy" a jeho „superpozíciách". Znelo to skoro tak nudne, ako to vyzerá na papieri.

Obe Andriessenove skladby zahral domáci súbor VENI s veľkým nadšením, ktoré sa v druhej skladbe piatkového večera prenieslo aj na divákov. V De Staat už fungovalo všetko dokonale. Bol to prvý vrchol festivalu, ktorý v Bratislave potrvá až do 15. novembra.

Viac informácií o ďalšom programe festivalu Melos-Étos - kliknite sem.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  3. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  6. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  7. Dodajte vašej pokožke šťavu
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 11 893
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 402
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 887
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 2 053
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 763
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 055
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 030
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hana Lasicová

Spisovateľka a spoluautorka nového filmu Slúžka.


8 h
Z výstavy Miro Žbirka: Roky a dni.

V Bratislave sa začína výstava Miro Žbirka: Roky a dni.


2. feb
Expertka na upratovanie Marie Kondo.

Marketing jej novej knihy nie je ohrozený.


2. feb
Herec Juraj Ďurdiak.

Princ je vždy len začiatok, hovorí pre programový magazín TV SVET.


2. feb

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  2. Katarína Chudá: Floriografia: tajné symboly a odkazy v maľbách
  3. Ľuboš Vodička: O Ivančiciach na Morave a (nielen) o ich slávnych rodákoch
  4. Ľuboš Vodička: Kam v Budapešti, keď prší? Koller Art Gallery
  5. Milan Buno: Ktorú z týchto TOP 15 kníh roku 2022 máte doma alebo ste čítali?
  6. Milan Buno: 7 knižných tipov: 33 skutočných príbehov, ktoré vás nabijú energiou a nádejou
  7. Katarína Chudá: Niko Pirosmani: ťažký osud geniálneho umelca
  8. Katarína Chudá: Vrah so schizofréniou kresliaci víly: Viktoriánske maľby víl
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 174
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 895
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 945
  4. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 729
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 3 515
  6. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 226
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 050
  8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 782
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  6. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu