„Výstava je stopercentne bezpečná," konštatoval pri otvorení výstavy českého fotografa a pedagóga Vladimíra Birgusa prítomný požiarnik. Jiří Siostrzonek, zástupca vedúceho Institutu tvůrčí fotografie v Opave, pedagóg a nápaditý rečník, si ho vraj privolal preto, lebo jeho uvádzanie výstav býva často veľmi ohnivé.
Je totiž zakladateľom Institutu tvůrčí fotografie v Opave, jeho vedúci, pedagóg, kurátor, kritik a teoretik a samozrejme fotograf, ako sa predstavuje aj na tomto ročníku Mesiaca fotografie. Siostrzonek s humorom dodáva, že Birgus pre fotografiu dokonca ani spávať nechodí. „Veď aj v noci sa dá dobre vyvolávať vo Photoshope."
Na expozíciu Fotografie 1972 - 2009 v Dome umenia, ktorou sa ako umelec vracia na Slovensko po trinástich rokoch, Birgus vyvolal, vytlačil, vybral akýsi prierez svojej doterajšej tvorby.
Fotografie známe, často publikované, až po snímky, s ktorými sa doteraz stretol len málokto. Siostrzonek žartom hovorí, že je v nich cítiť Karla Marxa, Sigmunda Freuda i neprispôsobivého občana Václava Klausa zároveň.
Marxa pre zachytenú pracujúcu aj zaháľajúcu triedu, Freuda pre tyče, ktoré sú podľa Siostrzonek falickými symbolmi a Klausa pre farebnosť Birgusových fotografii, ktoré pripomínajú knihu prezidenta - Zem nie je zelená, ale modrá.
Napriek tomu všetkému i jej netradičnému otvoreniu je výstava stopercentne bezpečná. Veď ju tak zhodnotil aj požiarnik na vernisáži.
Mal pravdu, bezpečne zaručený je umelecký dojem z nej.