SME

Fotografuje pre tých, čo prídu po ňom

Juraj Bartoš vystavuje v Slovenskej národnej galérii časť archívu dokumentárnych snímok.

Juraj Bartoš bol často so svojím fotoaparátom v blízkosti osobností ako Dežo Ursiny (na snímke) či Magda Vášáryová, ale všímal si aj bežných ľudí.Juraj Bartoš bol často so svojím fotoaparátom v blízkosti osobností ako Dežo Ursiny (na snímke) či Magda Vášáryová, ale všímal si aj bežných ľudí.

Jeho fotografie nepreferujú, zaznamenávajú všetko. Juraj Bartoš (1944) nemal ambície stať sa umelcom. Tvrdí, že pravá fotografia je dokumentom reality. Teda čím staršia, tým hodnotnejšia. Aj to bude dôvod, prečo sa stal známym len nedávno.

BRATISLAVA. Neznámi aj známi ľudia z New Yorku, Paríža, Leningradu, Londýna. Z našich preplnených električiek, s tvárami prilepenými na sklo. Hladovkári protestujúci po upálení Palacha. Deti Petržalky, vyrastajúce spolu so sídliskom. Portréty ľudí, ktorí už nie sú medzi nami.

Niektoré z týchto fotografií na výstave Juraja Bartoša v Slovenskej národnej galérii v Bratislave sú, iné treba hľadať na jeho blogu v SME. Už to, že fotograf ukladá fotografie na blog, je nezvyčajné. Ale aj sám Juraj Bartoš je nezvyčajný. Zostáva skrytý za objektívom, ale prostredníctvom fotografií v ňom spoznávame človeka vytrvalo zaznamenávajúceho prirodzenosť života. Nič viac. Ale práve preto to tak veľa znamená.

Faktické fotografie

Mnoho výborných snímok sa na výstavu nedostalo. „Pri výbere veľké 'súboje' s kurátorom neboli, pán Hrabušický všetky moje fotografie pozná. Pôvodne nechcel, aby to bola retrospektíva, ale teraz sú tam aj fotografie, ktoré som urobil ako 15-ročný," hovorí Bartoš. „Chcel som, aby výstava vyjadrovala celý môj kľukatý vývoj, ale on niektoré obdobia odmietol. Nakoniec som súhlasil, lebo by to bolo na úkor fotografií,ktoré na výstave sú."

Asi najviac známe a obľúbené sú Bartošove zábery z bratislavskej Obchodnej ulice alebo z Petržalky. Aj tie, na ktorých nie sú ľudia. Každý, kto sa na tieto „faktické" fotografie díva, hneď vie, že autora zaujíma detailná popisnosť. „Páči sa mi myšlienka Emmisona Smitha, že vizuálne fakty zahrnujú potenciálne všetky predmety, ľudí, miesta, udalosti alebo situácie, ktoré sú pozorovateľné ľudským okom."

Túto vlastnosť majú podľa neho všetky fotografie zaznamenávajúce sociálny svet, aj keď na nich nie sú ľudia. Tak sa dá napríklad nafotiť aj národná hrdosť - zdevastovaná lavička pred prezidentským palácom s vejúcimi slovenskými zástavami.

Na čom nezáleží

Bartoš patrí k fotografom, ktorí skutočnosť pre väčší efekt nijako neštylizujú. Možno práve v tom je jednoduchá sila jeho záznamov. „Nikdy by mi nenapadlo nejakú situáciu ovplyvňovať. Nezáleží mi na tom, aby bola nejako vizuálne zaujímavá."

To sú veľmi odvážne slová a rovnako odvážny zámer. Koľko umelcov - alebo aj dokumentárnych fotografov - sa odváži aspoň nestriehnuť na „veľký okamih" snímky? Takýmto spôsobom sa však získava neopakovateľná patina pravdivosti.

Tiež sa tak získava mnoho fotografií - záznamov, ktoré sú malou kronikou individuálneho človeka a zároveň univerzálneho ľudstva. Bartoš ich má tisíce, ale urobiť si poriadok v starých negatívoch nemá čas.

Zrejme ich preto nikdy neuvidíme všetky: „Ani jednu z fotografií, ktorá je na výstave, som nefotografoval s predstavou alebo vedomím, že bude niekedy zverejnená. Väčšina je zverejnená po prvý raz." Pre návštevníkov Bartošových výstav to znamená niečo veľmi pozitívne - tak ľahkosa neopozerajú.

Popularita na obtiaž

Ešte jedna typická Bartošova vlastnosť sa premieta do jeho prác. Vôbec mu nezáleží na aktuálnej popularite. Ako rád zdôrazňuje, fotografuje pre tých, ktorí prídu až po ňom. Robí pre nich záznamy pominuteľného, hoci obdivovať ho ešte nemôžu.

Napriek tomu pribúda ľudí, ktorí už Juraja Bartoša poznajú. „Popularita je mi na obtiaž. Neznámi ľudia sa mi na ulici prihovárajú aj vo chvíľach, keď potrebujem byť pri práci sústredený."

Autor: Ada Jung

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 745
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 554
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 073
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 919
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 624
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 419
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 115
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 074
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Toto by si mali prečítať všetci, ktorých máte radi | 7 knižných tipov
  2. Radko Mačuha: "Ten obraz mi pripadá totálne nechutný. A to som volil progresívcov ".
  3. Samuel Ivančák: 75 rokov života s hudbou. Pavol Hammel jubiluje
  4. Erika Telekyová : Ivica Ďuricová: "Čo je raz na internete, už je tam navždy."
  5. Tupou Ceruzou: Národné menu
  6. Samuel Ivančák: Steven Wilson: Hudobník bez tvorivých limitov
  7. Erika Telekyová : Knižná novinka, ktorá nesmie chýbať u žiadneho milovníka Harryho Pottera
  8. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 298
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 686
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 164
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 432
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 387
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 153
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu