SME

Fotografuje pre tých, čo prídu po ňom

Juraj Bartoš vystavuje v Slovenskej národnej galérii časť archívu dokumentárnych snímok.

Juraj Bartoš bol často so svojím fotoaparátom v blízkosti osobností ako Dežo Ursiny (na snímke) či Magda Vášáryová, ale všímal si aj bežných ľudí.Juraj Bartoš bol často so svojím fotoaparátom v blízkosti osobností ako Dežo Ursiny (na snímke) či Magda Vášáryová, ale všímal si aj bežných ľudí.

Jeho fotografie nepreferujú, zaznamenávajú všetko. Juraj Bartoš (1944) nemal ambície stať sa umelcom. Tvrdí, že pravá fotografia je dokumentom reality. Teda čím staršia, tým hodnotnejšia. Aj to bude dôvod, prečo sa stal známym len nedávno.

BRATISLAVA. Neznámi aj známi ľudia z New Yorku, Paríža, Leningradu, Londýna. Z našich preplnených električiek, s tvárami prilepenými na sklo. Hladovkári protestujúci po upálení Palacha. Deti Petržalky, vyrastajúce spolu so sídliskom. Portréty ľudí, ktorí už nie sú medzi nami.

Niektoré z týchto fotografií na výstave Juraja Bartoša v Slovenskej národnej galérii v Bratislave sú, iné treba hľadať na jeho blogu v SME. Už to, že fotograf ukladá fotografie na blog, je nezvyčajné. Ale aj sám Juraj Bartoš je nezvyčajný. Zostáva skrytý za objektívom, ale prostredníctvom fotografií v ňom spoznávame človeka vytrvalo zaznamenávajúceho prirodzenosť života. Nič viac. Ale práve preto to tak veľa znamená.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Faktické fotografie

Mnoho výborných snímok sa na výstavu nedostalo. „Pri výbere veľké 'súboje' s kurátorom neboli, pán Hrabušický všetky moje fotografie pozná. Pôvodne nechcel, aby to bola retrospektíva, ale teraz sú tam aj fotografie, ktoré som urobil ako 15-ročný," hovorí Bartoš. „Chcel som, aby výstava vyjadrovala celý môj kľukatý vývoj, ale on niektoré obdobia odmietol. Nakoniec som súhlasil, lebo by to bolo na úkor fotografií,ktoré na výstave sú."

Asi najviac známe a obľúbené sú Bartošove zábery z bratislavskej Obchodnej ulice alebo z Petržalky. Aj tie, na ktorých nie sú ľudia. Každý, kto sa na tieto „faktické" fotografie díva, hneď vie, že autora zaujíma detailná popisnosť. „Páči sa mi myšlienka Emmisona Smitha, že vizuálne fakty zahrnujú potenciálne všetky predmety, ľudí, miesta, udalosti alebo situácie, ktoré sú pozorovateľné ľudským okom."

Túto vlastnosť majú podľa neho všetky fotografie zaznamenávajúce sociálny svet, aj keď na nich nie sú ľudia. Tak sa dá napríklad nafotiť aj národná hrdosť - zdevastovaná lavička pred prezidentským palácom s vejúcimi slovenskými zástavami.

SkryťVypnúť reklamu

Na čom nezáleží

Bartoš patrí k fotografom, ktorí skutočnosť pre väčší efekt nijako neštylizujú. Možno práve v tom je jednoduchá sila jeho záznamov. „Nikdy by mi nenapadlo nejakú situáciu ovplyvňovať. Nezáleží mi na tom, aby bola nejako vizuálne zaujímavá."

To sú veľmi odvážne slová a rovnako odvážny zámer. Koľko umelcov - alebo aj dokumentárnych fotografov - sa odváži aspoň nestriehnuť na „veľký okamih" snímky? Takýmto spôsobom sa však získava neopakovateľná patina pravdivosti.

Tiež sa tak získava mnoho fotografií - záznamov, ktoré sú malou kronikou individuálneho človeka a zároveň univerzálneho ľudstva. Bartoš ich má tisíce, ale urobiť si poriadok v starých negatívoch nemá čas.

Zrejme ich preto nikdy neuvidíme všetky: „Ani jednu z fotografií, ktorá je na výstave, som nefotografoval s predstavou alebo vedomím, že bude niekedy zverejnená. Väčšina je zverejnená po prvý raz." Pre návštevníkov Bartošových výstav to znamená niečo veľmi pozitívne - tak ľahkosa neopozerajú.

SkryťVypnúť reklamu

Popularita na obtiaž

Ešte jedna typická Bartošova vlastnosť sa premieta do jeho prác. Vôbec mu nezáleží na aktuálnej popularite. Ako rád zdôrazňuje, fotografuje pre tých, ktorí prídu až po ňom. Robí pre nich záznamy pominuteľného, hoci obdivovať ho ešte nemôžu.

Napriek tomu pribúda ľudí, ktorí už Juraja Bartoša poznajú. „Popularita je mi na obtiaž. Neznámi ľudia sa mi na ulici prihovárajú aj vo chvíľach, keď potrebujem byť pri práci sústredený."

Autor: Ada Jung

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 019
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 903
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 097
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 843
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 136
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 738
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 482
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 755
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 324
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 433
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 677
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 120
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 049
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 577
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu