Lynchova nekonečná slučka

Mulholland Drive (Mulholland Drive) * USA / Francúzsko 2001 * 147 minút * Réžia a scenár: David Lynch * Hrajú: Justin Theroux, Naomi Wattsová, Laura Elena Harringová, Ann Millerová, Dan Hedaya, Angelo Badalamenti, Robert Forster * Premiéra v SR: dnes

S Davidom Lynchom je to ako s časom. Parafrázujúc svätého Augustína, vieme, čo je čas, kým sa nás na to niekto nespýta. Mnohoznačné vzrušuje možnosťou viacerých interpretácií. Ešte vzrušujúcejšie je, ak ponúka aj spôsob (ironickej) hry.

Pri poslednom filme Mulholland Drive je zjavné, že sa Lynch zabáva: elegantne, ako iluzionista v kabaretnej scéne klubu Silencio upozorňuje, že všetko je ilúzia. Ak nesledujete pozorne ruky kúzelníka, neodhalíte jeho trik. Aby ste však zachytili množstvo impulzov, ktoré predvádza vašim zmyslom, musíte zrušiť svoju ustálenú hierarchiu a vnímať všetko rovnobežne - ako široký, obrovský prúd vody, ako psychedelické obrazy.

Čas alebo časopriestor sú hlavnými generátormi zmyslu Mulholland Drive. Slučkami k pochopeniu deja zasa detaily telefónov, popolníkov a šálok, cez ktoré príbeh a postavy prechádzajú do iných priestorov a časov. Sú bodmi, ktoré vysvetľujú zdanlivú nepochopiteľnosť príbehu. Lynch je nekompromisný a vyžaduje koncentrovanú pozornosť a istú úroveň vedomostí. Je podobný Umbertovi Ecovi: používa citácie, odkazy, parafrázuje a paroduje už známe „kultúrne kódy“. Koláž použitá v Mulholland Drive nie je len odkazom na staršie filmy a ich témy, ale najmä na žánre - film noir, nemecký expresionizmus.

Lynchove fleše sú akoby zábleskami pamäti, ktoré sa vynárajú asociatívne, z rôznych kaskád vedomia a podvedomia. Modrý kľúčik je leitmotívom a vysvetľovačom príbehu, v podstate však vôbec nemusel existovať. Takisto modrá skrinka, ktorá k nemu patrí: je prvkom neznáma, záhady a červou dierou do iných, paralelných realít. Ich existencia je pre Lyncha samozrejmosťou a on sa v nich pohybuje elegantne a vášnivo.

Lynch majstrovsky využíva všetky prostriedky a možnosti filmu, najmä jeho vizuálnu stránku. Prelieza našou hlavou vo všetkých smeroch a hĺbkach s ironickým úškrnom, ktorý je nasmerovaný v dvoch smeroch. V jednom na seba (kto by už priznal bezradnosť voči skutočnosti) a v druhom na samotnú hru. Núti k odstupu, zdôrazňuje paradoxy a protiklady, zneisťuje zdanlivo pevné a samozrejmé. V tejto hre paroduje Lynch aj svoju pozíciu.

Mulholland Drive mal byť pôvodne pilotom k seriálu. Jeho prvé dve tretiny sú preto seriálovým rozložením figúrok s príslušnými dejovými motívmi, ktoré sa majú ďalej zauzľovať a vytvárať neprehľadnosť na šachovnici.

Autonehoda v úvode je nedokonanou vraždou, zapríčiňuje stratu pamäti tajomnej Rity (Laura Elena Harringová). V hľadaní identity jej pomáha mladá Betty Elmsová (Naomi Wattsová), ktorá pricestuje k tete Ruth do Hollywoodu na konkurz. Paralelným dejom je príprava nového filmu režiséra Adama Keshera (Justin Theroux) s čiernohumornými obrázkami hollywoodskych praktík. Podobne, ako sa v Lynchovom predchádzajúcom filme Lost Highway mení identita postáv, menia sa v Mulholland Drive mená tých istých postáv. Nie je to nezmyselná zmena, mení sa tým uhol pohľadu a časoslednosť udalostí. Príbeh sa stáča a vytvára Möbiovu pásku, po ktorej prechádzate plynulo a nebadane z vnútornej strany na vonkajšiu a naopak, až pred začiatok bodu, z ktorého ste vyšli. Je to ladný pohyb po dvoch stranách tej istej veci, tej istej skutočnosti. Môžeme ju interpretovať ako príbeh naivnej a dychtivej vidiečanky, zničenej mechanizmom Hollywoodu, ako kompromis konformného režiséra alebo ako záhadu tajomnej Rity. Každý bod je pre jedného koncom a pre druhého začiatkom. Film sa mení na zviera v tvare Möbiovej pásky s chvostom v tlame - ako nekonečný, neustály cyklus zrodu a zániku, ale aj niečo, čo sa samo požiera.

Lynchovo rozprávanie je pomalé, vytvára expresívnu náladu i v inak normálnych situáciách. Spôsob záberu evokuje atmosféru tajomna, ruší tabu a uvoľňuje pudové a erotické.

Podstata iluzionistu spočíva v tom, že nechceme vidieť jeho triky. Chceme vidieť kúzlo. Pri Lynchových filmoch netreba vidieť celé vnútro strojčeka, pretože ani po jeho rozobratí nenájdeme nič, čo by sa približovalo našej každodennej logike. Lynchova logika spôsobuje závrat a my, ak sme vytrhávaní z príjemnej rutiny bežného uvažovania, trpíme. Je to však kúzelný závrat.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 26 593
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 166
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 787
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 571
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 477
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 215
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 211
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 099
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 069
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 062

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Mária Terézia nechcela, aby sa Gemer vyľudnil. Pomohli čerešne

Nemajú nič, čo si nedopestujú. Život na lazoch je zložitý.

DOMOV

Tak to už nie, Béla, odkazuje Bugárovi Paška z SNS

Pašku hnevá, že ombudsmanka podporila Dúhový pochod.

DOMOV

Plavčan oznámil abdikáciu, z tlačovky opäť ušiel

Plavčan odstúpil z postu ministra deň po výzve Roberta Fica.

Neprehliadnite tiež

Organizátor Grapu: Zvažovali sme evakuáciu festivalu

Piešťanský festival potrápilo najmä počasie, návštevníci mu vyčítali hygienu a zvuk.

Michal Novinski: Fujara je geniálny nástroj, ale orchestru sa nechce prispôsobiť

Úspešný autor filmovej a divadelnej hudby rozpráva o spolupráci s oscarovým režisérom Janom Svěrákom.