Lynchova nekonečná slučka

Mulholland Drive (Mulholland Drive) * USA / Francúzsko 2001 * 147 minút * Réžia a scenár: David Lynch * Hrajú: Justin Theroux, Naomi Wattsová, Laura Elena Harringová, Ann Millerová, Dan Hedaya, Angelo Badalamenti, Robert Forster * Premiéra v SR: dnes

S Davidom Lynchom je to ako s časom. Parafrázujúc svätého Augustína, vieme, čo je čas, kým sa nás na to niekto nespýta. Mnohoznačné vzrušuje možnosťou viacerých interpretácií. Ešte vzrušujúcejšie je, ak ponúka aj spôsob (ironickej) hry.

Pri poslednom filme Mulholland Drive je zjavné, že sa Lynch zabáva: elegantne, ako iluzionista v kabaretnej scéne klubu Silencio upozorňuje, že všetko je ilúzia. Ak nesledujete pozorne ruky kúzelníka, neodhalíte jeho trik. Aby ste však zachytili množstvo impulzov, ktoré predvádza vašim zmyslom, musíte zrušiť svoju ustálenú hierarchiu a vnímať všetko rovnobežne - ako široký, obrovský prúd vody, ako psychedelické obrazy.

Čas alebo časopriestor sú hlavnými generátormi zmyslu Mulholland Drive. Slučkami k pochopeniu deja zasa detaily telefónov, popolníkov a šálok, cez ktoré príbeh a postavy prechádzajú do iných priestorov a časov. Sú bodmi, ktoré vysvetľujú zdanlivú nepochopiteľnosť príbehu. Lynch je nekompromisný a vyžaduje koncentrovanú pozornosť a istú úroveň vedomostí. Je podobný Umbertovi Ecovi: používa citácie, odkazy, parafrázuje a paroduje už známe „kultúrne kódy“. Koláž použitá v Mulholland Drive nie je len odkazom na staršie filmy a ich témy, ale najmä na žánre - film noir, nemecký expresionizmus.

Lynchove fleše sú akoby zábleskami pamäti, ktoré sa vynárajú asociatívne, z rôznych kaskád vedomia a podvedomia. Modrý kľúčik je leitmotívom a vysvetľovačom príbehu, v podstate však vôbec nemusel existovať. Takisto modrá skrinka, ktorá k nemu patrí: je prvkom neznáma, záhady a červou dierou do iných, paralelných realít. Ich existencia je pre Lyncha samozrejmosťou a on sa v nich pohybuje elegantne a vášnivo.

Lynch majstrovsky využíva všetky prostriedky a možnosti filmu, najmä jeho vizuálnu stránku. Prelieza našou hlavou vo všetkých smeroch a hĺbkach s ironickým úškrnom, ktorý je nasmerovaný v dvoch smeroch. V jednom na seba (kto by už priznal bezradnosť voči skutočnosti) a v druhom na samotnú hru. Núti k odstupu, zdôrazňuje paradoxy a protiklady, zneisťuje zdanlivo pevné a samozrejmé. V tejto hre paroduje Lynch aj svoju pozíciu.

Mulholland Drive mal byť pôvodne pilotom k seriálu. Jeho prvé dve tretiny sú preto seriálovým rozložením figúrok s príslušnými dejovými motívmi, ktoré sa majú ďalej zauzľovať a vytvárať neprehľadnosť na šachovnici.

Autonehoda v úvode je nedokonanou vraždou, zapríčiňuje stratu pamäti tajomnej Rity (Laura Elena Harringová). V hľadaní identity jej pomáha mladá Betty Elmsová (Naomi Wattsová), ktorá pricestuje k tete Ruth do Hollywoodu na konkurz. Paralelným dejom je príprava nového filmu režiséra Adama Keshera (Justin Theroux) s čiernohumornými obrázkami hollywoodskych praktík. Podobne, ako sa v Lynchovom predchádzajúcom filme Lost Highway mení identita postáv, menia sa v Mulholland Drive mená tých istých postáv. Nie je to nezmyselná zmena, mení sa tým uhol pohľadu a časoslednosť udalostí. Príbeh sa stáča a vytvára Möbiovu pásku, po ktorej prechádzate plynulo a nebadane z vnútornej strany na vonkajšiu a naopak, až pred začiatok bodu, z ktorého ste vyšli. Je to ladný pohyb po dvoch stranách tej istej veci, tej istej skutočnosti. Môžeme ju interpretovať ako príbeh naivnej a dychtivej vidiečanky, zničenej mechanizmom Hollywoodu, ako kompromis konformného režiséra alebo ako záhadu tajomnej Rity. Každý bod je pre jedného koncom a pre druhého začiatkom. Film sa mení na zviera v tvare Möbiovej pásky s chvostom v tlame - ako nekonečný, neustály cyklus zrodu a zániku, ale aj niečo, čo sa samo požiera.

Lynchovo rozprávanie je pomalé, vytvára expresívnu náladu i v inak normálnych situáciách. Spôsob záberu evokuje atmosféru tajomna, ruší tabu a uvoľňuje pudové a erotické.

Podstata iluzionistu spočíva v tom, že nechceme vidieť jeho triky. Chceme vidieť kúzlo. Pri Lynchových filmoch netreba vidieť celé vnútro strojčeka, pretože ani po jeho rozobratí nenájdeme nič, čo by sa približovalo našej každodennej logike. Lynchova logika spôsobuje závrat a my, ak sme vytrhávaní z príjemnej rutiny bežného uvažovania, trpíme. Je to však kúzelný závrat.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 17 415
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 10 133
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 522
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 407
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 756
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 652
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 988
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 734
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 511
  10. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50% 1 442

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Veľkolepý nástup, výslnie a pád. Prečo veľké strany neprežijú svojich lídrov

Výmena lídra nie je kľúčom k dlhšej životnosti strany. Funguje len pri menších stranách, v Smere by mohla znamenať rýchly zánik.

KOMENTÁRE

Smer bez Fica nemá logiku

Životnosť strán ako Smer sa odvíja od popularity zakladateľa.

Neprehliadnite tiež

RECENZIA

Slovenský jazyk nestačí na hodnotenie tohto filmu. V kine je Fantastická žena

Transrodová hrdinka je v centre čilskej tragédie. Je to prelomový film.

Niet piskora, čo utrafil by Hviezdoslavov tón

Ežo Vlkolinský môže spôsobiť prudké dojatie, televízny pátos mu pomáha.

RECENZIA

Justice League je výstrahou. O chvíľu budeme mať týchto filmov plné zuby

Koľko sa ešte vydržíme zabávať na tej istej zápletke?