Tuctová aktivita s marketingom

Film Paranormálne aktivity vraj stál 15–tisíc dolárov, no zarobil už 105 miliónov.

Paranormálne aktivity a nenormálne peniaze.(Zdroj: INTERSONIC)

Zároveň s jedným z najdrahších filmov všetkých čias 2012 Rolanda Emmericha uvádzajú naše kiná film, ktorý založil svoju reklamu na tvrdení, že je najlacnejší – Paranormal Activity Orena Peliho.

Horory o kliatbach, démonoch a strašidelných domoch majú bohatú tradíciu, ba často opúšťajú rodnú kategóriu poklesnutých žánrov a s úspechom sa presadzujú aj v hlavnom prúde filmovej zábavy. Stačí si spomenúť na Rosemary má dieťatko, Poltergeist, Záhada Blair Witch, Rec... To núti filmárov skúšať neustále nové, často bizarné spôsoby, ako svoje dielka ozvláštniť a odlíšiť.

Lacný trhák

Zápletka je totiž daná žánrom: v dome straší poltergeist, sem-tam niekoho unesie alebo posadne, treba sa mu vzoprieť, bojovať proti nemu - a zvíťaziť. Lebo diváci ľúbia šťastné konce a veria, že za peniaze, investované do vstupenky, si šťastný koniec zaslúžia. Napokon, film (aj horor) je predsa len ilúzia.

V USA žijúci Izraelčan Oren Peli, študent animácie a grafického dizajnu, sa rozhodol ozvláštniť svoj duchársky horor marketingom. Reklama filmu sa zakladá na tvrdeniach, že nakrúcanie vyšlo na 11 či 15 tisíc dolárov.

Údaje sa rôznia. Podobne to bolo v prípade úspešného El Mariachiho Roberta Rodrigueza, o ktorom sa pôvodne tvrdilo, že vyšiel na 7 tisíc dolárov, ale neskôr musel sám Rodriguez pripustiť, že tých dolárov bolo štvrť milióna. Prvenstvo v pomyselnom rebríčku teda prešlo na Daniela Myricka a Eduarda Sáncheza, autorov The Blair Witch Project, ktorí vraj celý film nakrútili za 22 tisíc dolárov a na vstupnom utŕžili 240 miliónov. Neskôr priznali, že rozpočet bol vyše 60 tisíc.

Za určitých okolností teda dnes môže byť reklama filmu Paranormal Activity pravdivá: s 15-tisíc investovanými dolármi a tržbami vo výške 105 miliónov môže ísť o najrentabilnejší filmový podnik. Lenže takáto reklama zaberá iba vo svete, kde základným univerzálnym etalónom nie sú kvalita, nápaditosť či spokojnosť, ale peniaze.

Úspešný mladý obchodník a jeho dievča, študentka pedagogiky, sa nasťahovali do veľkého luxusného domu s bazénom. Ich pohodu po nociach narúšajú nadprirodzené úkazy. Zaobstarajú si kameru, aby zistili, čo sa deje. Prostredníctvom kamery, cez deň zvyčajne v rukách niektorého z protagonistov, v noci nehybne na statíve, sa dozvedáme celý ich príbeh.

Zvolený spôsob rozprávania, z podstaty blízky Dogme 95, je síce silný svojou pseudo-autentickosťou, na druhej strane však studeným, nezaujatým odstupom od diania i postáv nedovoľuje divákovi vytvoriť si k hrdinom puto. Stráca sa tak jeden z najdôležitejších predpokladov úspechu: súcit, pocit spolupatričnosti ako zdroj napätia. Prispieva k tomu i obsadenie. Neprekáža, že Katie Featherston a Micah Sloan, predstavujúci postavy pod vlastnými menami, sú málo známi. Hrajú presvedčivo, v súlade s režijným zámerom, no práve preto v nás nevzbudzujú sympatie ani obavy, skôr nejasný pocit uspokojenia: keď ste takí nespoločenskí, obmedzení, tak vám treba!

Pravý horor

Na rozdiel od Záhady Blair Witch s podobnou poetikou, je v Paranormal Activity minimum akcií, opakujú sa bežné každodenné stereotypy, takže i pri neveľkej dĺžke 86 minút hrozí pocit zdĺhavosti a rozpačitosti.
Paranormal Activity je pre fanúšikov zaujímavý, kultivovaný experiment. Sotva by sa však presadil v mainstreame bez reklamy, ktorá je určite mnohonásobne nákladnejšia, ako samotná realizácia snímky. A fakt, že úspech nevytvára dielo, ale jeho reklama, je ten pravý horor!

Recenzia / film

Paranormal Activity
USA 2007
86 minút
Námet, scenár, réžia, strih: Oren Peli
Kamera: Dale Robinette
Účinkujú: Katie Featherston, Micah Sloat, Randy McDowell

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  7. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 207
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 336
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 384
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 684
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 114
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 559
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 4 013
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 254
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 2 983
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 952