Oficiálny názov utorňajšieho večera v Parku kultúry a oddychu v Bratislave bol Koncert pre všímavých. Akcia mala veľa podobností s najväčším letným festivalom Pohoda.
„Už sme prestali predávať lístky," povedal spokojne Michal Kaščák. Akcia, ktorú jeho agentúra Pohoda opäť pripravila s Alianciou Fair-play v Bratislave, ešte vtedy nebola ani v polovici, no už bolo jasné, že ľudia ju na rozdiel od minulého roka neodignorovali.
Že sa Koncert pre všímavých vypredal, je dobrá správa nielen pre organizátorov, ktorí ho urobili bez peňazí od politických strán či komerčných sponzorov (čo je zásadný rozdiel medzi touto akciou a ostatnými, ktoré boli 17. novembra). Dobrou správou číslo dva je, že hoci inde to bolo zadarmo, našlo sa zopár tisícok ľudí, ktorí boli ochotní zaplatiť, aby mohli nielen spomínať.
Od dvoch k piatim scénam
Festival Wilsonic ako prvý u nás prišiel s tradíciou „zahrievacích" večierkov počas celého roka. Nápad s verziou mikro si osvojila aj Pohoda. Kým vlani bol Koncert pre všímavých len na dvoch pódiách, tento rok ich bolo až päť. Na takmer každom metri priestoru sa niečo dialo a keďže niekade museli ľudia aj chodiť, stánok s občerstvením sa musel rozložiť pred vchodom.
Na rozdiel od „veľkej" Pohody tu niekomu mohli chýbať zvučné zahraničné kapely. Keď však na pódium symbolicky presne o 17.11 h vyšli českí Plastici, bola to najlepšia ukážka, o čo na tejto akcii ide: „Dnes sa zvykne hovoriť o sociálnych istotách, ktoré vedel zabezpečiť bývalý režim. Týmto ľuďom zabezpečil pobyt vo väzení za to, že chceli hrať svoju hudbu," povedal Michal Kaščák a každému bolo jasné, že na november sa dá spomínať rôzne.
Domáca nezávislá scéna sa však predviedla v silnej forme. Našľapaný koncert odohrali Bez ladu a skladu, ľudia sa skvele bavili aj pri Chiki liki tu-a. Skupina Živé kvety už má početný fanklub, ktorý s ňou odspieva väčšinu textov, že stihla zľudovieť aj skladba Vlastenecká raperskej dvojice Bene a Tomáš Hudák bolo prekvapením (akurát na pódiu treba myslieť aj na rytmus nielen na imidž).
Čo si treba tiež všimnúť
Kým väčšina publika prišla zjavne na známe mená, čo sa oplatilo všimnúť, boli aj elektronické pesničky mladých talentov Pjoni a Ink Midget. O oboch budeme ešte veľa počuť.
„Pohodové" boli aj diskusie spisovateľov, stolíky neziskoviek, krst filmu Dobré ráno, Slovensko či maľujúci výtvarníci. „Pohodový" bol aj presný timing bez sklzov - program na jednotlivých pódiách sa dal stíhať a zároveň hudba nerušila iné dianie. A do tretice "pohodový" bol aj koncert klasiky. Slovenský komorný orchester Bohdana Warchala okrem populárnych diel starých majstrov (Vivaldi, Mozart. Dvořák) predstavil aj beatlesovky v úpravách Petra Breinera.
Bez sponzorov to však do budúcnosti asi nepôjde - nižší rozpočet bolo cítiť hlavne na zvuku v Spoločenskej sále, niektoré koncerty zase veľa stratili tým, že boli vo vestibule. Ale inak akcia tú pravú atmosféru už má.