SME

Reedície sú dobrým imidžom

Vdýchnuť starým nahrávkam nový život, tvrdí o vydávaní časom osvedčenej alebo polozabudnutej hudbe Peter Pišťanek. Reedície, staršie nahrávky, ktoré sa v súčasnosti objavujú na CD nosičoch, sú potravou pre všetky možné druhy hudobných fanúšikov, imidžom .


Reedícia albumu skupiny The Gattch a pôvodná verzia Ursinyho a Štrpkovej platne Zelená. FOTO – ARCHÍV



Vdýchnuť starým nahrávkam nový život, tvrdí o vydávaní časom osvedčenej alebo polozabudnutej hudbe Peter Pišťanek. Reedície, staršie nahrávky, ktoré sa v súčasnosti objavujú na CD nosičoch, sú potravou pre všetky možné druhy hudobných fanúšikov, imidžom pre hudobné firmy a možno aj dobrodružstvom pre diskofilov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Vydávanie reedícií je celosvetový úkaz. Veď nevychádzajú len remasterované albumy Hammela, Collegia, Mišíka a Etc., Kubišovej, Ursinyho či Blue effectu, ale aj Deep Purple, Led Zeppelin, Milesa Davisa, Jimiho Hendrixa, Joni Mitchellovej a stovák ďalších,“ hovorí pre SME spisovateľ Peter Pišťanek, ktorý pre túto firmu pripravuje edíciu starších nahrávok Hammela a Vargu.

SkryťVypnúť reklamu

Oproti novým titulom sa od reedícií neočakáva zisk. Na našom trhu majú trochu inú úlohu. „Vydávať hodnoty je, samozrejme, dobrý imidž. Možno, že veľkých kritikov kamenných vydavateľstiev prekvapí, že tu nejde len o prachy, ale aj o hodnoty,“ tvrdí Marián Jaslovský, ktorý dohliada na reedície albumov Deža Ursinyho.

Obaja pracujú pre hudobné vydavateľstvo Sony Music Bonton, firmu, ktorá sa systematicky zaoberá vydávaním reedícií, hlavne preto, že zdedila archív totalitného Opusu. Do rizika však ľudia z Bontonu idú iba zriedkavo. Až po troch rokoch sa Jaslovskému a Pišťankovi podarilo presvedčiť ich bossov, aby vydali komplet dnes už polozabudnutej artrockovej slovenskej skupiny The Gattch. „Dodnes nedokážem uveriť, že sa to podarilo. Firma to vydala, lebo to vníma ako svoju historickú povinnosť,“ tvrdí Pišťanek.

SkryťVypnúť reklamu

S bonusmi alebo bez?

Peter Pišťanek sa dostal k tejto práci v podstate náhodou, tým, že verejne skritizoval reedíciu Hammelovej platne Abraka-dabraka. Vnútil sa, že to bude robiť radšej sám, ako „by mal trpieť nad každým novým titulom.“ A Marián Jaslovský, ktorý Bontonu odporučil Pišťanka, vydal jednu z prvých výpravných reedícií – dvojcédečko Konvergencie od skupiny Collegium Musicum.

V Čechách s reedíciami sa začal vážne zaoberať dnes už nebohý Karel Knechtl, ktorý bol schopný preliezť každý archív a doplniť cédečka o prachom zapadnuté veci, ako v prípade Marty Kubišovej. Jej prvé nahrávky zo začiatku šesťdesiatych rokov objavil stratené niekde v plzenskom rozhlase. Knechtl dlho hľadal aj pásky z pražského bítového festivalu. Počas pátrania zistil, že skončili na skládke niekde na okraji Prahy. Jaslovský mal väčšie šťastie – záznam Ursinyho Soulmenov z legendárneho festivalu vyšiel na jednej z raritných kolekcií tohto speváka a skladateľa.

SkryťVypnúť reklamu

Veľa stratených a ťažko dosiahnuteľných vecí vychádzajúcich v podobe bonusov na „radovkách“ je rajom pre diskofilov, v niektorých prípadoch utrpením pre hudobníkov alebo vlastníkov práv. Napríklad pri Ursinyho nahrávkach. „Spoluautor Ivan Štrpka a Jakub Ursiny (syn Deža Ursinyho – pozn. red.) sa vyjadrili, že nechcú žiadne bonusy, lebo ide o ucelené diela, ktoré neznesú nič navyše. Musím ich rozhodnutie len akceptovať,“ hovorí Jaslovský. Avšak ani Pišťanek by si nedokázal predstaviť bonusy k beatlesovskému Seržantovi, a aj k Vargovej a Hammelovej Zelenej pošte.

Firma sa občas správa ako slon v porceláne. V prípade Ursinyho a Štrpkovej platne Zelená túto nahrávku z roku 1986 vydali s iným než pôvodným obalom, dokonca bez uvedenia spoluautora na prednej strane CD. „Od obalu Zelenej sa dištancujem, videl som ho až vytlačený a skoro som sa rozplakal. Niektoré obaly svojho času dopadli mizerne vďaka cenzúre alebo dohodenému neschopnému grafikovi,“ hovorí Jaslovský.

SkryťVypnúť reklamu

Aj Pišťanek je za zachovanie pôvodného artworku: „Keď som videl booklet z CD Svitanie od Modrého efektu, skoro ma trafil šľak. Ja som taký, že mne chýba ešte aj ten čierny rámik na artworku CD Zelenej pošty, lebo na obale platne bol.“

Tajomný kufor

Pišťanek sa momentálne spamätáva z červeného kufríka plného magnetofónových pásov, ktorý mu pred pár mesiacmi dopravil Marián Varga: „Som teraz len v polovici, ale už som objavil také nevydané skvosty, že sa mi až tají dych.“ Jaslovského archív obsahuje nevydanú živú nahrávku Ursinyho z roku 1988, jeho filmové pesničky, ako aj tretie pokračovanie rarít Pevniny a Vrchy.

Nádoby Opusu nie sú bezodné, v súčasnosti majú niektorí umelci už vydané kompletné katalógy. Pátranie po archívoch rozhlasu, televízie a súkromných nahrávok však dáva nové možnosti. „Mám ešte jeden veľký sen. Zo spoľahlivého zdroja viem, že existuje nahrávka z bratislavského koncertu skupiny The Beatmen (ten večer robili predkapelu skupine Manfred Mann) z roku 1966. Verím, že k tejto nahrávke sa raz dopracujem,“ tvrdí Pišťanek, ktorý sa začal sústreďovať na súkromné archívy. „Koľko klenotov sa skrýva tam, to sa v celej úplnosti, žiaľ, do smrti nedozviem.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 316
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 11 944
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 076
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 790
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 392
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 115
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 398
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 374
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 840
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 366
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 76 842
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 723
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 14 059
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 054
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 624
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 703
  1. Tupou Ceruzou: Businessman
  2. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  3. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  4. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  5. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  6. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  7. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  8. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
SkryťZatvoriť reklamu