VYDÁVANIE STARŠÍCH ALBUMOV NA CÉDEČKÁCH JE SKÔR HISTORICKOU POVINNOSŤOU AKO OBCHODOM

Reedície sú dobrým imidžom

Vdýchnuť starým nahrávkam nový život, tvrdí o vydávaní časom osvedčenej alebo polozabudnutej hudbe Peter Pišťanek. Reedície, staršie nahrávky, ktoré sa v súčasnosti objavujú na CD nosičoch, sú potravou pre všetky možné druhy hudobných fanúšikov, imidžom .


Reedícia albumu skupiny The Gattch a pôvodná verzia Ursinyho a Štrpkovej platne Zelená. FOTO – ARCHÍV



Vdýchnuť starým nahrávkam nový život, tvrdí o vydávaní časom osvedčenej alebo polozabudnutej hudbe Peter Pišťanek. Reedície, staršie nahrávky, ktoré sa v súčasnosti objavujú na CD nosičoch, sú potravou pre všetky možné druhy hudobných fanúšikov, imidžom pre hudobné firmy a možno aj dobrodružstvom pre diskofilov.

„Vydávanie reedícií je celosvetový úkaz. Veď nevychádzajú len remasterované albumy Hammela, Collegia, Mišíka a Etc., Kubišovej, Ursinyho či Blue effectu, ale aj Deep Purple, Led Zeppelin, Milesa Davisa, Jimiho Hendrixa, Joni Mitchellovej a stovák ďalších,“ hovorí pre SME spisovateľ Peter Pišťanek, ktorý pre túto firmu pripravuje edíciu starších nahrávok Hammela a Vargu.

Oproti novým titulom sa od reedícií neočakáva zisk. Na našom trhu majú trochu inú úlohu. „Vydávať hodnoty je, samozrejme, dobrý imidž. Možno, že veľkých kritikov kamenných vydavateľstiev prekvapí, že tu nejde len o prachy, ale aj o hodnoty,“ tvrdí Marián Jaslovský, ktorý dohliada na reedície albumov Deža Ursinyho.

Obaja pracujú pre hudobné vydavateľstvo Sony Music Bonton, firmu, ktorá sa systematicky zaoberá vydávaním reedícií, hlavne preto, že zdedila archív totalitného Opusu. Do rizika však ľudia z Bontonu idú iba zriedkavo. Až po troch rokoch sa Jaslovskému a Pišťankovi podarilo presvedčiť ich bossov, aby vydali komplet dnes už polozabudnutej artrockovej slovenskej skupiny The Gattch. „Dodnes nedokážem uveriť, že sa to podarilo. Firma to vydala, lebo to vníma ako svoju historickú povinnosť,“ tvrdí Pišťanek.

S bonusmi alebo bez?

Peter Pišťanek sa dostal k tejto práci v podstate náhodou, tým, že verejne skritizoval reedíciu Hammelovej platne Abraka-dabraka. Vnútil sa, že to bude robiť radšej sám, ako „by mal trpieť nad každým novým titulom.“ A Marián Jaslovský, ktorý Bontonu odporučil Pišťanka, vydal jednu z prvých výpravných reedícií – dvojcédečko Konvergencie od skupiny Collegium Musicum.

V Čechách s reedíciami sa začal vážne zaoberať dnes už nebohý Karel Knechtl, ktorý bol schopný preliezť každý archív a doplniť cédečka o prachom zapadnuté veci, ako v prípade Marty Kubišovej. Jej prvé nahrávky zo začiatku šesťdesiatych rokov objavil stratené niekde v plzenskom rozhlase. Knechtl dlho hľadal aj pásky z pražského bítového festivalu. Počas pátrania zistil, že skončili na skládke niekde na okraji Prahy. Jaslovský mal väčšie šťastie – záznam Ursinyho Soulmenov z legendárneho festivalu vyšiel na jednej z raritných kolekcií tohto speváka a skladateľa.

Veľa stratených a ťažko dosiahnuteľných vecí vychádzajúcich v podobe bonusov na „radovkách“ je rajom pre diskofilov, v niektorých prípadoch utrpením pre hudobníkov alebo vlastníkov práv. Napríklad pri Ursinyho nahrávkach. „Spoluautor Ivan Štrpka a Jakub Ursiny (syn Deža Ursinyho – pozn. red.) sa vyjadrili, že nechcú žiadne bonusy, lebo ide o ucelené diela, ktoré neznesú nič navyše. Musím ich rozhodnutie len akceptovať,“ hovorí Jaslovský. Avšak ani Pišťanek by si nedokázal predstaviť bonusy k beatlesovskému Seržantovi, a aj k Vargovej a Hammelovej Zelenej pošte.

Firma sa občas správa ako slon v porceláne. V prípade Ursinyho a Štrpkovej platne Zelená túto nahrávku z roku 1986 vydali s iným než pôvodným obalom, dokonca bez uvedenia spoluautora na prednej strane CD. „Od obalu Zelenej sa dištancujem, videl som ho až vytlačený a skoro som sa rozplakal. Niektoré obaly svojho času dopadli mizerne vďaka cenzúre alebo dohodenému neschopnému grafikovi,“ hovorí Jaslovský.

Aj Pišťanek je za zachovanie pôvodného artworku: „Keď som videl booklet z CD Svitanie od Modrého efektu, skoro ma trafil šľak. Ja som taký, že mne chýba ešte aj ten čierny rámik na artworku CD Zelenej pošty, lebo na obale platne bol.“

Tajomný kufor

Pišťanek sa momentálne spamätáva z červeného kufríka plného magnetofónových pásov, ktorý mu pred pár mesiacmi dopravil Marián Varga: „Som teraz len v polovici, ale už som objavil také nevydané skvosty, že sa mi až tají dych.“ Jaslovského archív obsahuje nevydanú živú nahrávku Ursinyho z roku 1988, jeho filmové pesničky, ako aj tretie pokračovanie rarít Pevniny a Vrchy.

Nádoby Opusu nie sú bezodné, v súčasnosti majú niektorí umelci už vydané kompletné katalógy. Pátranie po archívoch rozhlasu, televízie a súkromných nahrávok však dáva nové možnosti. „Mám ešte jeden veľký sen. Zo spoľahlivého zdroja viem, že existuje nahrávka z bratislavského koncertu skupiny The Beatmen (ten večer robili predkapelu skupine Manfred Mann) z roku 1966. Verím, že k tejto nahrávke sa raz dopracujem,“ tvrdí Pišťanek, ktorý sa začal sústreďovať na súkromné archívy. „Koľko klenotov sa skrýva tam, to sa v celej úplnosti, žiaľ, do smrti nedozviem.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Používate make-up? Potom spozornite
  3. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  4. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  9. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  1. Mečiarovské spôsoby nového bratislavského župana?
  2. Študenti Stavebnej fakulty STU na exkurzii v Brne
  3. Top 10 inzerovaných áut za posledné 3 roky
  4. Henkel taught 5000 students in Slovakia about sustainability
  5. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  6. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  7. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  8. Používate make-up? Potom spozornite
  9. Legendárna Transsibírska magistrála
  10. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 28 369
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 180
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 141
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 023
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 019
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 984
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 978
  8. Používate make-up? Potom spozornite 969
  9. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov 965
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 899

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Diskusia s Bezákom: Keď pozerám na bývalých kolegov, asi tam nepatrím

O novej knihe Róberta Bezáka a Marie Vrabcovej.

PLUS

Fico dal opäť prednosť sebe, a kto je užitočný idiot politiky

Robert Fico si už musí poslušnosť vynucovať krajnými prostriedkami

KOMENTÁRE

Rok 1998: Maďarka prah môjho domu neprekročí

Čože?! Ty nebudeš voliť Mečiara?

Neprehliadnite tiež

Ako prvá zvládla kariéru aj materstvo. RTVS premiéruje Máriu Teréziu

Výpravný projekt, pri ktorom sa spojili štyri štáty bývalého Rakúsko-Uhorska, uvedie ako prvá Jednotka.

ROZHOVOR

Smejú sa mu, že je sentimentálny. Titanic bol však zázrak, ktorý sa stáva len občas

Veľkofilm oslavuje 20 rokov. Ako by dopadlo porovnanie so slovenskou kinematografiou?

Keď sa chcela brániť, udrel ju. Basgitaristu skupiny Kiss obvinili z obťažovania

Len pred pár týždňami sa v budove televízie vyzliekal.

Joan Baez kedysi vypli elektrinu v Bratislave. Na Slovensku zaspieva posledný koncert

Americká speváčka sa lúči s pódiami. U nás sa kedysi spoznala s Václavom Havlom.