Najvýznamnejší domáci festival klasickej hudby priniesol tento rok vyváženú kombináciu svetových hviezd (operná diva Edita Gruberová, mág zo sveta starej hudby Jordi Savall, dirigentské legendy Lorin Maazel, Jukka Pekka-Saraste alebo Zoltán Kocsis) a dramaturgicky príťažlivých projektov s účasťou vynikajúcich domácich interpretov. Medzi ne patrí včerajšie vystúpenie Evy Šuškovej a Petry Noskaiovej Slovenské spevy, koncert ansámblu súčasnej hudby Quasars Ensemble (3. 12.), klavírny recitál Magdalény Bajuszovej (4. 12.) alebo projekt Hommage à Hummel Solamente naturali (26. 11.).
Za jeden z vrcholov festivalu možno už teraz označiť vystúpenie katalánskeho hudobného čarodejníka Jordiho Savalla so súborom Hespèrion XXI. Hráč na staré violy, ktorý patrí vo svete starej hudby už viac ako tridsať rokov k absolútnej špičke, priniesol do Bratislavy program Putovanie duše - Dialógy medzi Východom a Západom. Prostredníctvom stredovekých španielskych mariánskych piesní, romancí sefardských židov i temperamentných melódií z Afriky či Blízkeho východu ukázal hudbu ako médium, ktoré s ľahkosťou prekonáva geografické, kultúrne i časové obmedzenia. Na jednom pódiu sa tak v rukách virtuóznych hráčov ocitli stredoveké sláčikové nástroje, arabská lutna, balkánsky dychový nástroj kaval, stredoveké psaltérium i orientálne perkusie. Výsledkom bola farebná hudba, plynúca s improvizačnou ľahkosťou, ktorej kraľoval vokál Montserrat Figueras. Fascinujúce hudobné putovanie, v ktorom si Orient a Okcident symbolicky podali ruky.
Filharmonický orchester Londýn patrí medzi elitu najlepších svetových orchestrov, takmer osemdesiatročný Lorin Maazel je živou dirigentskou legendou. Interpretačné majstrovstvo špičkových hudobníkov sa stretlo s charizmatickým lídrom v 9. symfónii Gustava Mahlera. Historická budova SND bola pre veľké obsadenie i túto hudbu akusticky i priestorovo malá. Mahlerovo dielo napriek tomu zaznelo ako drásajúca výpoveď o pochybnostiach moderného človeka, v ktorej sa dramaticky zrážali okamihy krehkej krásy s precitnutím do temnoty, absurdna i banality. Maestro Maazal viedol orchester s jasnou víziou, na ktorú sa azda najlepšie hodí jeho vlastný citát: „V hudbe nehľadám dokonalosť, hľadám vášeň."
Autor: Andrej Šuba