Grafický dizajn knihy Milana Čorbu, ktorú nedávno vydal Divadelný ústav a VŠMU, upúta prácnou nenápadnosťou. Jej vnútro ponúka viac ako len sľúbené prednášky o kostýmovej tvorbe pre študentov.
Nielen profesionálom sa zíde vedieť, čo je barchet, batist, brokát, buklé či buret. Užitočné je aj rozoznať, ku ktorej subkultúre sa práve pridalo vaše dieťa. Viete, ako sa obliekajú ravers, gotici, grunge, moby či cyberpunks?
Kniha ponúka bleskový praktický exkurz do dejín uvažovania o odeve, jej ilustrácie sú skôr vybrané pre inšpiráciu, nenárokujú si prezentovať komplexný prehľad dejín obliekania či divadelného kostýmu.
Odev je jedna z najdôležitejších ľudských potrieb, jeho dejiny sú odrazom vývoja ľudstva, súčasťou tých najrôznejších izmov - individualizmus, konzervativizmus či nacionalizmus nevynímajúc. Jeho funkciu si však Čorba neidealizuje - vie, že odev prináša uspokojenie zo samoľúbosti, pomáha upevňovať spoločenský úspech. Nepochybuje ani o tom, že šaty vedia byť nemravnejšie než nahota.
Čorba ponúka čitateľom aj svoje širšie úvahy o divadle, o tajomnom divákovi či o nebezpečnosti gýču v jeho prízemnosti a estetickej premenlivosti.
Knihy písané praktikmi majú výhodu, že všetko v nich napísané je podložené dlhoročnou skúsenosťou. Čorbovo meno nájdete v titulkoch štyroch stoviek televíznych inscenácií, stodvadsiatich filmov či pri takmer dvoch stovkách divadelných produkcií, nielen slovenských.
Pôsobil ako rektor VŠMU i dekan jej Divadelnej fakulty, obliekal mnohé hviezdy vrátane svojej manželky Emílie Vášáryovej. Pracoval aj so známym Petrom Weiglom, dostal sa až do finále Emmy Awards, je stabilným spolupracovníkom režiséra Martina Hubu či Ľubomíra Vajdičku. Jeho kostýmy sú súčasťou mnohých inscenácií z repertoáru SND vrátane titulov ako Amadeus, Dom v stráni, Tanec toreadorov či Tančiareň.