Tanečný festival sa začína diskusiou o výskume tanečného pohybu.
BRATISLAVA. Donedávna ešte nikto u nás netušil, že svetovo uznávaný teoretik pohybu, zakladateľ európskeho moderného tanca Rudolf Laban je rodákom z Dunajskej ulice v Bratislave. Podarilo sa to zistiť Miklósovi Vojtekovi, osobnosti slovenského baletného umenia, v starých rakúsko-uhorských matrikách. To bol pre viacerých slovenských tanečníkov jeden z impulzov venovať sa Labanovi hlbšie.
Výsledkom je medzinárodná konferencia v rámci festivalu Labanfest 2009, ktorý sa včera začal. Pri príležitosti 130. výročia Labanovho narodenia sa schádzajú v Bratislave priaznivci tanca a diskutujú o výskume pohybu v tanci, o divadle a tanečnej terapii. Súčasťou programu sú i praktické pohybové workshopy.
Hoci Rudolf Laban nezaložil v Bratislave školu, tak ako to urobil v Prahe, vo Viedni či v Budapešti, jeho vyznávači a obdivovatelia si ho tu našli a jeho odkazom sa intenzívne zaoberajú. Chcú ľuďom priblížiť takzvanú Labanovu analýzu pohybu, známu v Európe i v Amerike. Jej hlavný význam nespočíva v notácii, ale vo vytvorení spoločnej terminológie a systému analýzy pohybu. Ide o otvorený systém, ktorý má svojich nasledovníkov.
„V polovici minulého storočia sa v tanečnom kontexte začali objavovať pohyby, ktoré vychádzali z každodenného života," vysvetľuje Marta Poláková, choreografka a členka občianskeho združenia BinMotion, ktoré festival usporiadalo. „Oproti klasickému tancu a jeho terminológii stálo zrazu Labanovo presvedčenie, že tancovať môže každý. Práve on dal tanečníkom a choreografom nástroj, ako verbálne a veľmi konkrétne uchopiť každý prirodzený pohyb."
A práve na základe Labanovej analýzy pohybu vzniká v rámci projektu Labanfest 2009 aj tanečné predstavenie s názvom Hladká hrana. Premiéru bude mať 13. decembra. Už niekoľko mesiacov na ňom Marta Poláková pracuje ako režisérka a choreografka spolu so Zuzanou V. Očenášovou, autorkou scenára.