Fotograf Stacho zachytáva súčasný stav svedomia občana prostredníctvom rozdielneho vzťahu
k sakrálnym objektom.
STUPAVA. Ticho lieči, iba ak sa nedosiahlo násilím. Zachytené ticho na fotografiách výtvarného fotografa a vysokoškolského pedagóga Ľuba Stacha (56) skutočne lieči. Svedomie. Hoci najčastejšie dokumentuje následky násilia a neznášanlivosti. Nenabáda na ne. Naopak. Sú mementom, nabádajúcim na ľudskosť. Jeho diela sú jasným posolstvom humanizmu.
Miesta zhromaždenia často ľudí nezhromažďujú
Robí tak cez prezentáciu dvoch premyslene vybraných odlišných pohľadov na jeden objekt, krajinu, človeka či dej v zmenenom prostredí, alebo čase. Raz konfrontácie založenej viac na obsahu, inokedy formálnej stránky. Alebo na základe metafory významov jednotlivých obrazov.
„V spojení dvoch fotografií ma zaujímajú protiklady, ale aj podobnosti vo všetkých formách, ktoré sa dajú vizuálne vyjadriť. Vytrháva diváka z ľahostajnosti a letargie. Nabáda na nespokojnosť," hovorí Stacho.
Zatiaľ poslednú z výstav Ľuba Stacha Dva domy jedného Pána možno vidieť v stupavskej synagóge. Autor zachytáva súčasný stav svedomia občana Slovenska i Európy cez jeho očividne rozdielny vzťah k sakrálnym objektom. Synagóga po hebrejsky bejt ha kneset, čiže miesto zhromaždenia, na Slovensku najčastejšie nezhromažďuje ľudí a nezastrešuje ich duchovný svet.
Ako možno vidieť na fotografických diptychoch, keď nechátra pred očami ľahostajných ľudí, zhromažďuje často pochybné hodnoty sveta konzumu. Na výstave možno vidieť fotografie miestneho katolíckeho kostola - prvého z domov jedného Pána, vedľa ktorého visí fotografia synagógy - druhého domu jedného Pána. Tá môže byť pekárňou, krčmou, telocvičňou, v lepšom prípade galériou.
A inde dva funkčné kostoly, evanjelický a katolícky. Že by sa autor pomýlil? Nie, evanjelický vznikol z niekdajšej synagógy...
Ide o hodnoty Európy
„Pôvodne bol projekt orientovaný tak trošku židovsko-katolícky," hovorí autor, „no neskôr som pochopil, že už nejde o židovsko-katolícky problém, ale problém tradičnej kultúry Európy. Preto sú na fotografiách zastúpené rôzne kresťanské koncepcie od pravoslávnych, gréckokatolíkov, evanjelikov. Tu už ide o hodnoty Európy, ktoré si nechránime."
Autor: Miro Polakovič