Tragická hrdinka, na ktorú sa tak ľahko nezabúda

Režisér Pitínský na rozdiel od svojej inscenácie z Nitry tentoraz posunul Marišu do abstrakcie a nadčasovosti.

„Prečo chcete, aby som bola nešťastná?" pýta sa Mariša svojej tety. Veľmi presne cíti, že na „šťastie", aké ju čaká s vdovcom Vávrom, má ešte dosť času. Spočiatku dokáže o svojich pocitoch hovoriť veľmi jasne a dôrazne, akurát, že ju nikto nepočúva. Jej otec a Vávra sa už finančne dohodli, prečo by mali dať na názor nejakého decka?

Paradoxne ani u žien nenachádza Mariša podporu, ony si už svoje odtrpeli, nech trpí aj ona. Kto koho teda vlastne v tejto hre zabíja?

Hrozba osobnej slobody

Jan Antonín Pitínský je básnikom scény. Keď pred šiestimi rokmi robil Marišu v Nitre, posadil svoju hrdinku osamelú na veľkú poloprázdnu scénu, celú v tmavom. Tentoraz zvolil výrazné farby i modernejšiu úpravu textu. Preklad Vladimíra Strniska vznikol pred štvrťstoročím pre inscenáciu s Annou Javorkovou v hlavnej úlohe.

Text je zbavený dialektu, v závere sa teda dráma môže pokojne presunúť do modernej obývačky s televízorom. Už úvodné pohybové scény naznačili, že inscenácia posúva tradičné prvky do abstrakcie, nadčasovosti až surreálnosti.

Ženy v bielych krojoch pôsobia ako akýsi tanečný chór predznamenávajúci tragédiu nebanálnymi gestami. V kontraste s nimi tancujú regrúti celí v čiernom, ich tváre sú zlovestne zafarbené na červeno. Úchvatná krása ženských krojov je v inej scéne hrozbou osobnej slobody. V závere sa zo žien stávajú bábky s kolíkmi namiesto rúk. Minimalistická hudba Vladimíra Franza inšpirovaná aj ľudovými baladami, sprevádza jemne a presne každú scénu či pohyb. Scéna Tomáša Rusína je zámerne chladná, neosobná ako staničná architektúra. Expresívne kostýmy Zuzany Štefunkovej naberajú silu vo svojej monochrómnosti.

Mariša stále aktuálna?

Zbytočné by bolo však hrať Marišu bez Mariše. Táňa Pauhofová opäť dokázala, že vie ponúknuť viac ako svoj krehký vzhľad. Jej ryšavá Mariša v bielych či oranžových šatách je tragickou hrdinkou, na ktorú sa tak ľahko nezabúda. Ján Kroner sa vynikajúco vyhral s ráznosťou, ale aj s pochybnosťami jej otca Lízala, Mariánovi Geišbergovi rola Vávru - muža na zabitie - sadla menej. Francek Ľuboša Kostelného bol spontánny, vášnivý, ale aj drzý. Do expresívneho štýlu hry zapadla veľmi dobre aj Ingrid Timková ako teta Strúhalka.

Škoda, že ešte stále nemôžeme tútu hru odložiť do archívu s tým, že dnes nikto svoje deti do ničoho nenúti, a že nikto netýra svojich najbližších a nikto si ani necení majetok viac ako city.

Recenzia/divadlo
Činohra SND Bratislava
Alois a Vilém Mrštíkovci: Mariša
Preklad a úprava: Vladimír Strnisko
Réžia: Jan Antonín Pitínský
Dramaturgia: Martin Porubjak
Hrajú: Táňa Pauhofová, Ján Kroner, Emília Vášáryová a ďalší
Premiéra: 8. decembra

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 537
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 751
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 081
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 070
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 177
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 635
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 629
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 439
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 432
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 051

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Jennifer Lawrence zažila prvý prepadák. Pauza prospeje jej aj publiku

Film Mother! je horor, ale ľudia sa z neho smejú.

Robert Roth: Označili ma za potetovaného feťáka. Ako to mám vysvetliť dcére?

Film Nina hovorí o rozvode, v úlohe rodiča hrá on.