Slovensko nenašlo nového riaditeľa SND

Projekty možných riaditeľov divadla neprekvapili. Mnohé z nich zostali len pri kritike doterajšieho stavu

Predseda komisie Peter Kováč (vpravo) a Vlastimil Harapes na včerajšom konkurze. Víťaza nakoniec nevybrali.(Zdroj: ČTK)

Konkurzu na generálneho riaditeľa SND sa včera zúčastnili len šiesti kandidáti. Súčasný šéf SND Pavol Smolík na poslednú chvíľu odstúpil s tým, že sa chce venovať viac umeleckej ako administratívnej práci.

BRATISLAVA. Na ministerstve kultúry sa včera vyberal nový riaditeľ SND. Pri otázkach o súčasnom poslaní Národného divadla zaznievali poväčšine frázy. Komisia nakoniec víťaza nevybrala, minister kultúry sa má rozhodnúť, či vypíše nový konkurz alebo menuje riaditeľa priamo.

Karty miešali aj Česi

Dvaja českí účastníci konkurzu prezentovali zaujímavé zahraničné kontakty i manažérsku skúsenosť, hoci ohraničenú predovšetkým operou a baletom.

Režisér Karel Drgáč má za sebou pôsobenie v Štátnej opere Praha i v Janáčkovej opere v Brne, podieľal sa aj na rakúskom festivale Opern Air. Za prioritu by považoval dostať do SND viac divákov, aj z Rakúska. Navrhoval integráciu repertoáru divadla s ponukou blízkych rakúskych scén, v balete by skôr uprednostnil klasický repertoár.

Súčasný šéf opery z Ústí nad Labem Tomáš Šimerda zase vidí generálneho riaditeľa ako koordinátora, zmenil by organizačnú štruktúru divadla, zlepšil komunikáciu s návštevníkmi. Za problém opery považuje príliš veľký počet sólistov, navrhoval by hranie v blokoch. Tomáš Šimerda je finalistom paralelne prebiehajúceho konkurzu na šéfa Štátnej opery Praha, ale tvrdil, že Bratislave by dal prednosť.

Marián Chudovský väčšinu svojej prezentácie obetoval kritike doterajšieho vedenia SND. Divadlo by si vedel predstaviť aj ako akciovku či holding, bližšie však ich fungovanie nepopísal. Prihováral sa za dramaturgický dohľad šéfa SND nad riaditeľmi jednotlivých súborov.

Človek zvonku či zvnútra?

Operný spevák Oto Klein zdôrazňoval svoje manažérske skúsenosti. Aj on volal po návrate ľudí a organizačných štruktúr spred troch rokov. Dramaturgia by mala vyťažovať všetkých zamestnancov. Navrhoval, aby sa SND zmenilo na verejnoprávnu organizáciu.

Divadelná publicistka Ľubica Krénová označila svoju neznalosť interného prostredia SND len za zdanlivú nevýhodu. „Ak príde človek zvonku, môže sa uchrániť pred tlakmi zvnútra," povedala. Krénová kritizovala nezdravý obdiv k zahraničiu, radšej by využívala domáci potenciál. Rezervy vidí vo výkonoch SND a v jeho sebestačnosti v porovnaní s Prahou.

Scénograf Ján Zavarský, ktorý robí dvanásť rokov umeleckého šéfa v trnavskom divadle, vidí činohru ako prostriedok identifikácie národa. Na poste jej šéfa by rád videl silnú režisérsku osobnosť. Baletný súbor označil za najstabilizovanejší a jeho predstava šéfa opery najviac zodpovedala Petrovi Dvorskému.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 115
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 998
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 140
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 316
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 924
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 258
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 065
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 598
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 795
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 652

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

KULTÚRA

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop