Ubehlo dvanásť rokov, čo SNG predstavila prvú výstavu z cyklu Dejiny slovenského výtvarného umenia. Po Baroku, 20. storočí a Gotike prichádza Renesancia. Najnovšia expozícia zaberá tri poschodia priestorov Esterházyho paláca.
BRATISLAVA. Renesancia vo svete predstavuje obľúbenú oblasť výstavnej činnosti, na Slovensku sa však doteraz nerealizovala výstava, ktorá by sa tomuto obdobiu venovala komplexnejšie.
Kurátorka Zuzana Ludiková preto nemala ľahkú úlohu. Na projekt Renesancia dostala financie v apríli tohto roka, realizácia teda potrebovala rekordne rýchle tempo. Ponúkajú sa aj otázky typu, čo asi v expozícii bude.
Pamiatky sa nachádzajú v zbierkach archívov, knižníc a v cirkevných majetkoch. Navyše, prísne vzaté, sa u nás o renesancii, ktorá sa šírila z Talianska do ostatných krajín, dá hovoriť len v období asi 150 rokov, od poslednej tretiny 15. storočia po prvú tretinu 17. storočia. Kryje sa s vládou jagelovského, následne habsburského rodu a tureckou okupáciou. Mnoho diel sa však nezachovalo.
Cez tri poschodia
„Keď mi už bola jasná koncepcia, mala som skôr problém, čo vynechať," hovorí kurátorka. „Bola som nútená postupovať selektívne, v rámci menších celkov." Napriek tomu je zoznam požičiavateľov takmer 400 vystavených exponátov dlhý a na projekte s kurátorkou spolupracovalo dvesto kolegov. „Výstava zďaleka nemohla pokryť všetky oblasti a témy, ba ani ich len naznačiť. Preto som v koncepcii využila danosti Esterházyho paláca, ktorý má tri poschodia. Na každé sa tak dostalo nejaké obdobie, ktoré znamenalo predel. Výstavou treba postupovať zhora nadol."
Kurátorka priznáva, že najvzácnejšie by boli artefakty z obdobia Korvínovskej renesancie, no práve tie v prehliadke absentujú. „Snažila som sa aspoň nájsť témy a materiály, ktoré sa jej dotýkajú." Na treťom poschodí sú preto stredoeurópske variácie neskorej gotiky - tabuľové maľby a knižné iluminácie, zaalpská renesancia a priamo v Itálii objednávané bohato zdobené tlačené knihy.
Na druhom poschodí je umenie 16. storočia priblížené prostredníctvom predmetov, ktoré na svoju reprezentáciu objednávala a používala šľachta, cirkev, humanisti i celé mestá. Sekcia sa venuje obdobiu reformácie a katolíckej obnovy na príkladoch knižných vydavateľstiev a zlatníckych liturgických predmetov reformačných konfesií.
Na prvom poschodí potom doznievajú ústredné témy - uplatňovanie portrétu, grafika 17. storočia, tvorba vedút. Nedalo sa dokumentovať dôležité habánske obdobie, pretože artefakty sa nezachovali.
Exkluzívne exponáty
Pri výbere vystavených artefaktov sa uplatňovala zásada, že všetky majú minimálne jeden archívny záznam o ich existencii na území Slovenska. Sú tu poklady katolíckych biskupstiev, ale aj osobné predmety a portréty prelátov. Sú tu tiež vzácne grafiky a knižné vydania objednávané v zahraničí, ilustrované denníky či domáce predmety získané pri diplomatických misiách.
Medzi exkluzívne exponáty patrí napríklad grafika z dánskej Det Kongelige Bibliotek - prvý autentický portrét pre uhorského šľachtica na misii v Konstantinopole. Ďalej Ex voto mestského senátora Jána Hüttera z Prešova, zapožičané z budapeštianskej Magyar Nemzeti Galérie. Alebo tiež z viedenskej dielne pochádzajúci reliéf s Klaňaním troch kráľov, ktorý sa nachádza vo Farskom kostole vo Svätom Jure.
Pikantériou výstavy je figurálna lampa s parožím od neznámeho majstra, zapožičaná Slovenským národným múzeom Červený Kameň. Pripisovala sa jej ochranná funkcia nad hradom Červený Kameň a každý, kto sa vraj i dnes pod ňu postaví, bude požehnaný šťastím.
Autor: Ada Jung