Zvolenčania pripravili ako ponuku pre rodinné divadlo inscenáciu spevohernej verzie slávneho románu Jula Verna Cesta okolo sveta za 80 dní.
Petr Markov prevzal z Vernovej predlohy základnú osnovu. Zápletka okolo stávky Phileasa Fogga, stretnutie s tajomným Passepartoutom, i konflikt s domýšľavým inšpektorom Fixom sa predstavia v prvých londýnskych scénach. A potom sa putuje - cez Suez do Indie, cez Ameriku, bojuje sa s Indiánmi. Markov kaleidoskop ilustruje, vzťahy a konflikty podrobnejšie nerozohráva.
Odľahčený rámec inscenácie zvýrazňujú ľúbivé melódie Zdenka Bartáka. Neprinášajú hudobnodramatické kontrasty, uspokojujú sa s podfarbením nálad. A k nim Markov napísal aj podobne jednoduché texty. Predloha nezaprie obdobie vzniku, dnešný divák čaká rafinovanejšiu dramatickú výstavbu, viac prekvapení či autentického napätia.
Preklad Daniela Heviera používa súčasný jazyk, texty piesní majú svoju poetiku.
Hosťujúci režisér a choreograf Gustav Skála sa sústredil na čitateľnosť postáv, dynamickými zmenami udržiaval prehľadnosť putovania. Viac mu išlo o vizuál inscenácie, čomu podriadil aj logiku mizanscén. A tak vznikli aj bizarnosti, keď indiánsky prepad sprevádza zmyselný kankán.
Scénograf Štefan Hudák postavil scénu z mobilných kulís a vtipne ich pomaľoval. Umožnil rýchle striedanie priestorov a ponúkol réžii a hercom ďalšiu hru. Katarína Holková vychádzala v kostýmoch z doby, štylizovala exotické postavičky.
Keďže sa réžia viac starala o vonkajškové časti inscenácie, väčšiu pozornosť hercom nevenovala. Tí sa spoľahli na štandardné konanie. Fogg Martina Kusendu je sladkastý džentlmen, za muža Passepatouta prezlečená Jean Vladeny Škorvagovej je oddaný sluha a inšpektor Juraja Haviara je tradične komická figúrka prispatého muža zákona.
Lady Foggová Svetlany Sarvašovej je elegantná viktoriánska dáma, indická princezná Dany Karolovej konvenčne úskočná fiflena. Náročný part Julesa zjednocuje svojou distingvovanosťou Radoslav Kuric. Uspokojuje vokálna príprava i pomerne citlivá práca zvukárov.
Vo Zvolene má jednoduché, zábavné, spievajúce divadlo vždy úspech. Taká je aj inscenácia, no divadlo sa už uberá inými cestami. Aj mladý divák vie o svete viac, než si starší vedia priznať. Poľahky prekukne, ak ho inscenácia podcení nepresnosťami v zobrazení obdobia či povrchnou ilustráciou príbehu namiesto plnokrvnej hryhrdinov.
Autor: Oleg Dlohý