Na nahratie albumu dnes nemusíte do štúdia, stačí vám teplo domova s počítačom na stole a dobré nápady.
BRATISLAVA. Bob Dylan síce spieva, že sa netreba obzerať späť, no práve koniec roka je najlepším obdobím zrekapitulovať, čo všetko sa na scéne udialo. Vybrali sme dva odborné časopisy Mojo a Uncut a jeden z najhlavnejších alternatívnych serverov Pitchfork, ktoré tradične zostavili rebríčky najlepších albumov roka.
Harmónie z mesta
Samozrejme, aj kritici sa môžu mýliť a pokojne ani jeden z vašich tohtoročných albumov tam nemusí byť. No pri čítaní týchto výberov môžeme zistiť, čo zaujímavé sa udialo vo svetovej hudbe. Rebríčky sa síce vzácne zhodujú iba pri prvom mieste, no všetky tri hovoria o jednej zásadnej veci. Potvrdzujú nástup novej generácie.
Ich skladby by pred niekoľkými rokmi boli absolútne nestráviteľnými pre širšie masy, no jednoznačné víťazstvo Animal Collective s ich posledným albumom poukazuje na fakt, že časy sa menia.
Ku generácii Animal Collective môžeme priradiť aj ďalšie nové tváre. Napríklad newyorskú skupinu Grizzly Bear, ktorá na debute Veckatimest spája žiarivé melódie The Beach Boys s avantgardnými zvukmi. Títo Brooklynčania pripomínajú alternatívne megastars Fleet Foxes, ktorých hudba znie dedinsky v dobrom zmysle slova, zatiaľ čo Grizzly Bear sú skôr mestskou kapelou.
Bez veľkého brata
Do Top 10 sa dostali aj ďalšie nové mená. Napríklad speváčka Fever Ray z The Knife, ktorá vydala sólový elektronický album, potom newyorskí avantrockoví Dirty Projectors, londýnski The XX alebo aj britskí Wild Beast, podľa niektorých hlasov najvzrušujúcejšia nová skupina od čias The Smiths.
Nástup novej generácie, do ktorej patria aj Florence And The Machine, The Low Athem alebo aj Bat For Lashes, súvisí so zmenenými podmienkami. Pesničky si môžete nahrať doma na počítači a šíriť ich cez internet bez toho, aby ste potrebovali na to veľkú nahrávaciu spoločnosť.
A hlavne, mení sa aj hudobná chuť - dnes nie je problém, ani hriech pomiešať všetko, čo doteraz v hudbe vzniklo, a tak stvoriť niečo úplne nové.
V rebríčkoch sa často mihlo aj meno Bill Callahan, ktorý dávnejšie pôsobil v skupine Smog. Tento americký folker nahral nádherný krehký album Sometimes I Wish We Were An Eagle. Kritici ocenili aj novú nahrávku saharských Tinariwen, ktorí vystúpili aj na trenčianskej Pohode. Imidiwan Companions je podľa odborníkov ich najlepším albumom vôbec.
Česť klasikov zastal Dylan
Zo starých známych tvárí sa najviac darilo Bobovi Dylanovi, ktorému na jar vyšiel nový album Together Through Life. Starý bard šiel do štúdia pôvodne nahrať soundtrack k hollywodskemu filmu, ale nakoniec toho spravil toľko, že to vyšlo na ďalší radový album. Podobne ako pri jeho posledných radovkách, ani teraz na neho kritici nezabudli. Už teraz je zrejmé, že Together Through Life sa stane jeho ďalšou klasikou.
Do Top 50 sa dostali aj ďalšie známe tváre so slušnou prácou - napríklad Bruce Springsteen s Working On A Dream, Sonic Youth s Eternal alebo The Flaming Lips s Embryonic. Naopak, absolútne vyhoreli U2 s No Line On The Horizon, ktorých kritici úplne odzívali.
Animal Collective – pesničkový úlet
Keď si dajú muzikanti prezývky ako Geológ či Medveď Panda, je jasné, že ich hudba nebude pre každého. S tým, že sa raz stanú takými populárnymi, zrejme nerátali ani oni sami.
Na otázku, prečo práve Animal Collective vysoko bodujú v najrôznejších tohtoročných rebríčkoch, je ľahká odpoveď – hrajú a skladajú pesničky tak, že si ich s nikým nepomýlite, a vydali svoj najprístupnejší album.
Kamaráti z detstva zvyčajne nezaložia kapelu, ktorá sa stane jednou z najoriginálnejších na scéne. Indie rock, freak folk, psychedelic pop – takto sa zvykne opisovať ich hudba, no stále to nie je úplne presné. Neboja sa zobrať si z minulosti to, čo ich baví (hipisácky zvuk, atmosféru, aranžmány), no zároveň nemajú problém zaobísť sa bez tradičného rytmického dvojzáprahu basa – bicie a klasickej formy sloha – refrén.
Sú hraví a veľmi muzikálni, vďaka čomu vydolujú počúvateľnú hudbu aj z elektronických škatuliek a mašiniek. A hlavne, stále robia pesničky, nech už sú akokoľvek voľne štruktúrované, vždy tam je viac či menej chytľavá melódia.
Od roku 2000 sa postupne dostali od gitár k elektronike, odohrali stovky koncertov od malých klubov až po najväčší open– air festival v Glastonbury. Vlani si zahrali aj v bratislavskej A4 a keďže sú povestní tým, že nechodia na turné s aktuálnym albumom, ale hrajú vždy nové pesničky, dvesto divákov aj u nás počulo nahrávku Merriweather Post Pavilion ešte pred oficiálnym vydaním.
Tento album je nezvyčajný už obalom. Keď sa naň sústredene zadívate, obrazce sa začnú pohybovať. Vyskúšajte si to sami:
Optický trik, ale funguje aj v hudbe. „Zo slov dospelosť, rodičovstvo či partnerský život v textoch sa môže zdať, že Animal Collective zvážneli, stali sa menej spontánnymi. Nič také sa nestalo. Hravosť, zmysel pre humor, experiment a veselosť im ostali a zapracovali ich veľmi prirodzene do každej minúty albumu,“ napísali sme vo februárovej recenzii.
Málokto dnes dokáže tak slobodne plávať medzi žánrami, oslovovať publikum pesničkárskej scény, ako aj fanúšikov elektroniky a byť tak plodný. Merriweather Post Pavilion je ôsmy štúdiový album tria čerstvých tridsiatnikov a v novembri k nemu pridali v poradí už štvrtý EP album.
Oliver Rehák