Kde všetci mali len jeden osud

Zborník devätnástich autorov gulagovskej literatúry začal vznikať už v šesťdesiatych rokoch

V zborníku Jen jeden osud dominuje autentická výpoveď väzňov stalinských koncentračných táborov. Snímka je z prác na stavbe bielomorského kanálu.(Zdroj: ČTK)

Aj keď tematicky ide o tú istú vec, antológia nie je celkom literatúrou známeho solženicynovského štýlu.

Ruská gulagovská literatúra - teda v prevažnej miere próza - je stále neprebádaným literárno-estetickým priestorom, na označenie ktorého nevládne ani ustálený terminologický úzus. Už sám podtitul tejto knihy naznačuje, že práve tak ako o „ruskej gulagovskej literatúre" možno hovoriť o „sovietskej lágrovej próze". Tak či onak: literárna tvorba, ktorá sa zrodila zo spomienok väzňov v stalinských koncentračných táboroch, je unikátny fenomén.

Zvláštna forma oral history

V prvom rade to vlastne nie je typická literárna tvorba. Nadovšetko tu dominuje autenticita zážitku autora, neestetizovaná výpoveď o osobných drámach a tragédiách v nekonečnom obraze miliónov drám a tragédií iných ľudí, postihnutých rovnakým osudom vyhnancov, trestancov či muklov. Je to akási zvláštna forma „oral history", v ktorej vypovedajúcou i zaznamenávajúcou stranou je tá istá osoba.

Druhým aspektom tohto fenoménu je číra ruskosť tejto literatúry. Ide o ten fakt, že vo svetovej literatúre niet nič také, čo by sa, čo sa týka rozsahu, dalo s ruskou gulagovskou literatúrou porovnať, tak ako niet vo svetovej histórii paralely s tou neskutočnou mierou inštitucionalizovaného násilia, ktoré Rusko stalinskej éry páchalo na svojom obyvateľstve.

Ruská gulagovská literatúra sa k nám začala dostávať z pochopiteľných dôvodov postupne s tým, ako sa s ňou bolo možné oboznamovať v ruských origináloch od obdobia legendárnej perestrojky. Už prvý dotyk s týmto novým literárnym prúdom predznamenával, že to nebude celkom literatúra solženicynovského štýlu z obdobia tzv. politického odmäku, aj keď tematicky ide o tú istú vec. Stačí ako porovnávací etalón zobrať dielo vari najvýznamnejšieho predstaviteľa ruskej gulagovskej literatúry Varlama Šalamova (najmä výber z jeho poviedok Kolymské poviedky), a ten rozdiel bude badateľný.

Recenzia / kniha

Jen jeden osud. Antologie sovětské lágrové prózy.

Vydala Academia, Praha 2009

Zostavili: Lukáš Babka a Radka Bzonková


Poznanie obludnej mašinérie

Inak to nie je ani v prípade antológie Jen jeden osud, zostavenej na báze zborníka, ktorý začal vznikať už v 60. rokoch, avšak vyšiel až v roku 1989 s doplnením druhého zväzku v roku 2004. Tento memoárový výber predstavuje dnes vari najreprezentatívnejší prierez tým, čo sa označuje ako ruská gulagovská literatúra.

Vo svojom súhrne výber textov devätnástich autorov a autoriek v zborníku Jen jeden osud (okrem Šalamova je pre nášho čitateľa známejšie vari iba meno Jurija Dombrovského, ktorého román Kustód dávnoveku u nás vyšiel v roku 1966) prinášajú autentické svedectvá jednak o mašinérii celého represívneho gulagovského systému z pohľadu človeka, ktorého táto mašinéria „spracúva", ako aj svedectvá o pôvode, koncepcii a hybných silách tejto mašinérie samotnej.

Máme tak možnosť poznať skrz autentické výpovede celú ideologickú zvrátenosť a spoločenskú zvrhlosť gulagu in natura. Môžeme zvnútra vnímať hlbokú odcudzenosť tohto systému od človeka a najmä totálnu osamotenosť ľudskej individuality v kolektivistickej totalite ako takej, kde nezáleží na tom, kto tou individualitou je, sociálne ani národne, lebo všetci majú „len jeden osud".

Unikátny prínos ženských autoriek

Pozoruhodným aspektom tohto výberu sú príspevky ženských autoriek, napríklad Oľgy Adamovej-Sliozbergovej, Nadeždy Ioffe, Tamary Petkevičovej alebo Adriadny Efronovej, dcéry poetky Mariny Cvetajevovej.

Aj ich textami sa preplieta všadeprítomná brutalita a permanentné ponižovanie ľudskej dôstojnosti, ale súčasne cez ne presvitá aj viera v trvalú silu ľudskej citlivosti - jedinej možnosti ako nezošalieť. Z pera ženskej autorky Jeleny Glinkovej pochádza aj ojedinelý popis explicitného hromadného sexuálneho násilia, vládnuceho medzi väzňami navzájom, ako aj medzi väzňami a ich neľudskými mučiteľmi.

Táto téma nie je v gulagovskej literatúre obvyklou a už vonkoncom nie v podaní ženskej autorky. Ale ani tieto texty sa nedostávajú z roviny osobných zážitkov ďalej než k takému typickému ruskému fatalizmu, nemožnosti vzdorovať osudu a predurčenosti národa trpieť v mene niečoho mystického, čo má budúcnosti priniesť vykúpenie.

Aj súčasť našej histórie

Vydanie tejto knihy, vybavenej výbornými predslovmi zostavovateľov i prehľadným slovníkom základných gulagovských výrazov a geograficko-historických pojmov s gulagom súvisiacich, je výnimočným edičným počinom, ktorý rozširuje a doplňuje naše doterajšie poznanie tragickej témy z krvavej histórie stalinského Sovietskeho zväzu.

Pre nás by mohla byť kniha o to poučnejšia, lebo táto nedávna história je v značnej miere aj súčasťou našej histórie. Dokazujú to osudy tisícok slovenských občanov nezákonne odvlečených a pozabíjaných v súostroví Gulag po celom Rusku.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 208
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 950
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 7 844
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 680
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 7 242
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 097
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 4 617
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 451
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 756
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 1 729

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Everest bude ešte ťažší. Čakanie v zápche môže horolezcov stáť život

Hillaryho výšvih – poslednú veľkú prekážku pri výstupe zničilo zemetrasenie.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Na premiéru v Cannes chcel prísť s opicou. Švédsky režisér si uťahuje zo sveta umenia

Ruben Östlund má na festivale komédiu s riaditeľom múzea v hlavnej úlohe.

Náš večerníček bodoval v zahraničí, no televízia ho odkladala. Teraz sa obáva volieb

Animovaný seriál Ivana Popoviča vznikal trinásť rokov. Konečne ho odvysielajú celý.

Dizajnérka loga Burger King: Mala som málo slobody. Ľudí aj tak nezaujímajú obaly

Debbie Millmanová navrhovala komerčné značky aj odznaky pre Hillary Clintonovú.

Americká dizajnérka zhodnotila naše značky: Plechovka kofoly by sa mala zmeniť

Debbie Millmanová pracovala s Pepsi, či so Star Wars. Ukázali sme jej naše výrobky.