„Regionálna“ dvojvýstava v Spišskom múzeu má nadregionálny dosah.
LEVOČA. Na Slovensku je len málo regionálnych múzeí a galérií, ktoré v časoch podfinancovania kultúry dokážu pripraviť aj výstavy s nadregionálnym dosahom. Jedným z nich je Spišské múzeum v Levoči, pričom však zároveň treba dodať, že ako súčasť Slovenského národného múzea zase celkom regionálnou inštitúciou nie je.
Nové poznatky
Naopak, jeho aktuálna (dvoj)výstava regionálnou je - v tom najlepšom zmysle slova. Terra Scepusiensis - Terra Christiana 1209 - 2009 predstavuje dve centrá historického Spiša: Spišský hrad ako sídlo svetskej a Spišskú Kapitulu ako sídlo cirkevnej správy.
Archeologické a stavebno-historické výskumy oboch komplexov priniesli v posledných rokoch celý rad autentických poznatkov, ktoré do veľkej miery menia, resp. spresňujú doterajšie názory na priebeh stavebných fáz hradného paláca a opevnení Spišského hradu, alebo Katedrály sv. Martina či priľahlej Kaplnky Zápoľských. Dokumentuje ich starostlivo pripravený katalóg, ktorý navyše obsahuje prepis mnohých dodnes nepublikovaných prameňov (Vladimír Olejník), plány so zakreslenými nálezmi a stavebnými fázami (Magdaléna Janovská a Mária Novotná), podrobné slohové analýzy a vlastný katalóg vystavených exponátov.
Kým publikácia saturuje poznávaciu funkciu projektu, sama výstava umožňuje v origináloch obdivovať nielen stredoveké pergamenové listiny s pečaťami, neskorogotické, renesančné a barokové zlatnícke práce alebo empírové schránky na relikvie; lež napríklad aj plátené vrecia, ktoré slúžili na uchovávanie archívnych dokumentov. Spišská Kapitula totiž od stredoveku patrila medzi tzv. „hodnoverné miesta", akýchsi historických predchodcov dnešných notárstiev.
Náboženské fenomény a dnešný človek
Druhou časťou projektu je výstava Matúša Lányiho Nový zákon. Kým prvá sa zamerala na prehĺbenie historického vedomia súčasného diváka, zahrnutím dvoch Lányiho cyklov múzeum svoj program obohatilo o aktuálne umenie, a teda o pohľad, ako sa náboženské alebo historické fenomény môžu týkať dnešného človeka.
V poslednom čase sme si zvykli na (neraz lacnú) kritiku cirkvi súčasnými umelcami a tomu primerane na absenciu podnetnej diskusie medzi pomyselnými stranami barikády. Veľkoformátové maľby Matúša Lányiho, jeho video a fotografie však majú úplne iný charakter. Na jednej strane ide o preklad biblických citátov do vizuálu počítačového prostredia Windows (paradoxne však nie vo formáte digitálnej tlače, ale remeselne poctivej veľkoformátovej maľby). V druhom cykle Lányi projektuje schémy pôdorysov katedrál na palubovku telocvične alebo plochu futbalového ihriska (zase manuálne - lajnovačkou alebo páskou).
Otázky, úvahy a odpovede
Výstavy môžu zaznamenať rozličné reakcie. Siahajú od nadšenia médií a divákov cez odborné recenzie nových reštaurovaní a výskumov zverejnených v katalógoch až po súkromné uspokojenie autorov expozícii a - ľahostajnosť verejnosti.
Opúšťajúc túto výstavu si návštevník nevdojak položí niekoľko otázok: Do akej miery je výnimočné historické bohatstvo Spiša ešte stále živé? Alebo je už len skanzenom umeleckých pamiatok? Ako s ním dnes naložiť aj nad rámec viac-menej symbolickej záštity UNESCO?
Projekt kurátorky Márie Novotnej však tiež provokuje k úvahe, ako by asi vyzerali súčasné kostoly, keby katolícka cirkev častejšie nadviazala na tieto tradície aj podporou intelektuálne náročnejších umeleckých projektov. Výstava Matúša Lányiho, zasadená do kontextu umeleckohistorickej panorámy Spišského hradu a Spišskej Kapituly, ponúka nejednu výstižnú odpoveď.