Človek sa podľa Štraussa v čase celebrít mení na tovar

Tomáš Štrauss najnovšou knihou prekvapivo – lebo už po druhý raz v tom istom roku – reaguje na meniaci sa civilizačný model, ktorého sme svedkami i súčasťou.

Milan Zemko, autorov priateľ a znalec jeho textov, na nedávnej prezentácii publikácie Toto rozbiehajúce sa 21. storočie poznamenal, že Štrauss v nej zverejnil svoj čoraz viac sa rozširujúci záujem o problematiku súčasnej spoločnosti, kým jeho celoživotné zaujatie avantgardným výtvarným umením ustupuje do úzadia.

Internetové portály charakterizujú autora ako najvýznamnejšieho odborníka na východoeurópske avantgardy, vedca, ktorý napriek tomu, že prekročil prah sedemdesiatky, nestráca optimizmus a verí v osvietenecký model kultúry.

Zámerne poukazujem na rezonanciu jeho mena a publikácií v aktuálnom informačnom prostredí: aj teraz mu Štrauss venuje rovnakú pozornosť ako umeniu samotnému, pričom sa venuje skúmaniu európskej kultúrnej tradície, rekapitulácii moderny i avantgárd, ako aj nástupu a stavu postmoderny.

Tak ako v ostatných, aj v kapitole Médiá - čaro a zvody nových spôsobov sociálnej komunikácie, sa slobodomyseľným a chápavým spôsobom vyjadruje k celej šírke problematiky, tak ako ju prežíva súčasná spoločnosť. Neobmedzuje sa len na kultúru, zaujíma ho charakter zmeny spoločenských stykov, kde osobný rozhovor nahradili maily a blogovanie, pričom podotýka, že „vysielačov je veľa, ale prijímačov málo".

Pri charakteristike zmeny sa nezdráha uplatniť šírku svojho klasického vzdelania, keď tvrdí, že Platónov princíp píšuceho a kategoricky uvažujúceho filozofa upadol do zabudnutia a vynoril sa iný, ktorý charakterizuje Sokrata: ľudia obľubujú príbehy.

Konštatuje úpadok vzdelanosti, zaujíma ho politika aj ako mediálna prezentácia a upozorňuje na silu obrazov, ktorá zatienila podstatu i takej oblasti, akou je šport. Ona ako „imidž" prenikla do každodennosti, vo veku narastajúcej snahy po individualite ju paradoxne potláča, a to až natoľko, že človek sa v čase celebrít mení na tovar.

Venuje sa úžasným výsledkom súčasných prírodných a lekárskych vied. V prehľade vývoja samotných médií zdôrazňuje význam fotografie, filmu, rádia a televízie pre kultúru 20. storočia. Mobil, internet - vrátane elektronických novín a kníh - považuje za aktuálny spôsob komunikácie. Jeho dostupnosť však zároveň prináša šum informácií, v ktorom sme prestali počúvať toho druhého.

Čitatelia si možno povedia, že sú to veci všeobecne známe, navyše, ak niekoľko významných publikácií podobného zamerania už vyšlo aj v slovenskom či českom preklade. Napriek tomu možno knihu považovať za významnú udalosť v kontexte nášho kultúrneho života.

Štrauss v nej odvážne premostil minulosť s prítomnosťou a v snahe po aktuálnosti s ňou dokázal udržať krok. Zrýchlenia a skratky dokladajú jeho orientáciu v celej šírke tradície európskeho myslenia i poznanie súčasných špecifík a nástrah. Sme svedkami jedinečného, otvoreného a polemického spôsobu uvažovania, ktoré ponúka domýšľať nastolené súvislosti aj nám.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  2. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  3. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  4. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  5. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  6. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  7. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  9. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  10. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  1. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  2. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  3. Deti z Kľušova už vedia zachraňovať životy
  4. Vyberáme správny názov firmy
  5. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  6. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  7. Manažment a svet v pohybe, výzvy, príležitosti a hrozby
  8. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  9. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  10. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 31 895
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 22 435
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 21 432
  4. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 14 454
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 11 022
  6. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť? 5 534
  7. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 5 201
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 5 114
  9. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 507
  10. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu 3 339