Režisér Vladimír Michálek (vpravo) so scenáristom Jiřím Hubačom. FOTO - ČTK
Pred desiatimi rokmi sľúbil Jiří Hubač Vlastimilovi Brodskému, že mu niekedy niečo pekné napíše. Po niekoľkých rokoch autor svoj sľub splnil a napísal Babí léto. Príbeh sedemdesiatšesťročného Františka Hánu, večného snílka a recesistu, pre ktorého je každý nový deň skvelou príležitosťou k novému dobrodružstvu.
Babí léto sa stalo posledným filmom Vlastimila Brodského, ktorý za hlavnú mužskú postavu získal začiatkom marca Českého leva. Podobne ako jeho hereckí partneri - Stella Zázvorková a Stanislav Zindulka.
Film sa onedlho objaví aj v slovenských kinách. Jeho režisérom je VLADIMÍR MICHÁLEK (1956) - tvorca filmov Amerika, Je třeba zabít Sekala, Zapomenuté světlo či Anděl Exit.
Film o mladosti
Vladimír Michálek je v týchto dňoch v plnej príprave na televízny seriál s pracovným názvom Záchranári, ktorý by sa mal od mája nakrúcať na Slovensku. Napriek tomu uplynulý piatok súhlasil s telefonickým rozhovorom, ktorý sa týkal najmä uvedenia Babího léta na Slovensko. To ešte netušil, že bude posledným režisérom Vlastimila Brodského. Po oznámení Brodského skonu povedal:
„Ľutujem, k tomu vám nič nepoviem. Je to pre mňa veľmi intímna záležitosť.“
Keď sa Hubačov scenár dostal k Michálkovi, ten ho odhodil so slovami, že to nie je nič pre neho. „Myslel som si, že je to o veciach, ktoré sú mi ešte vzdialené a že sa do nich nemôžem dostatočne dostať,“ povedal v rozhovore pre SME Michálek. „Po druhom prečítaní a následnom stretnutí s pánom Hubačom som si však uvedomil, že to nie je film o starobe, ale naopak o mladosti. Uvedomil som si, že možno bude oslovovať viac mladých než starých. Výsledok potvrdil správnosť tejto úvahy. Ba čo viac, je pozitívne prijímaný všetkými vekovými vrstvami.“
Na konečnej podobe scenára pracoval Vladimír Michálek s Jiřím Hubačom tri mesiace. Detail za detailom prebrali celý scenár. „Bola to pre mňa veľmi pozitívna skúsenosť,“ hovorí Michálek. „Potvrdil som si dôležitosť práce na scenári niekoľkých osôb.“
Práca ako závislosť
Pre Stellu Zázvorkovou napísal Jiří Hubač rolu ustaranej manželky hlavného hrdinu, ktorá sporí na rodinnú hrobku a má už vybranú clivú báseň na svoje vlastné parte. „Tá postava bola od Jiřího Hubača krásny a zároveň trochu osobitý dar,“ povedala v jednom rozhovore Stella Zázvorková, ktorá nedávno oslávila osemdesiatiny. „On totiž prehodil naše skutočné charaktery. O Brodskom je známe, že trikrát denne umiera, pričom ja predsa len niečo prekonám.“
Ten, ktorému bol celý projekt venovaný, zostal uzavretý vo svojej introvertnej maske. „Radšej by som leňošil na chalupe,“ priznával sa obdivovaný herec Vlastimil Brodský, „ale práca je návyková, mení sa v závislosť, ktorá sa nedá vyliečiť.“ Osobnosť Vlastimila Brodského bola inšpiráciou aj pre scenáristu: „Ťažil som z Bróďovho nesentimentálneho postoja k životu, sebairónie a čierneho humoru. Najmä som chcel, aby sa postavou Františka vymanil z istého stereotypu múdrych a láskavých starčekov a zahral si rolu nenapraviteľného snílka, recesistu a fanfaróna.“
Podľa Vladimíra Michálka pristupovali všetci herci ku svojej práci profesionálne v tom najlepšom slova zmysle. „Niekoľko mesiacov pred nakrúcaním sme sa schádzali a pracovali nad scenárom. Každá situácia, každá veta, každé slovo bolo vyskúšané tak, aby sme sa v priebehu nakrúcania už nemuseli textom zaoberať. Aj vďaka tomu bol film nakrútený za tridsať dní oproti predpokladaným päťdesiatim.“
Pohyb medzi žánrami
Od Anjela Exit - experimentálneho filmu s drogovou tematikou na motívy knihy Jáchyma Topola - ku klasickému Babímu létu bol žánrovo veľký skok. Michálkovi však nerobí problémy pohybovať sa medzi žánrami. Je tvorcom, ktorého filmy získali najväčší počet Českých levov. „Ceny ma nechávajú chladným. Myslím si, že film je nezmerateľná kategória a teda ocenenia sú len veľmi subjektívny názor istej skupiny ľudí.“
Michálek nie je typom režiséra, ktorý kričí a nervózne pobehuje po „pľaci“. Len sa pozerá a dáva pozor, aby všetkým bolo dobre. Inštinktívne vyhľadáva rôzne filmárske polohy. Príkladom sú aj prípravy na šesťdielny televízny seriál s pracovným názvom Záchranári, ktorý bude mať podľa režiséra poetickejší názov.
Pôjde o šesť filmových hodinoviek podľa scenára Jana Křižana (Je třeba zabít Sekala), ktorý vytvoril fiktívne príbehy odohrávajúce sa vo Vysokých Tatrách. Producentom je Patrik Pašš a jeho firma Trigon v koprodukcii so slovenskou a českou televíziou. Kameramanom bude opäť Martin Štrba, odborný poradca je Ivan Gálfy.
Herecké obsadenie je prevažne zo Slovenska, doplnené poľským hercom a českou herečkou. Hovoriť sa bude po slovensky a ide „absolútne o inú vec, ktorá so seriálom Horská služba nemá nič spoločné“.