Na našej divadelnej scéne úspešne existuje niekoľko prehliadok či festivalov. Myšlienka zamerať sa len na autorské divadlá a venovať im vlastný festival je u nás novinkou, ktorá sa ukázala ako veľmi inšpiratívna.
BRATISLAVA. Prvý ročník festivalu autorského divadla Pro-téza, ktorý sa konal posledný januárový víkend v priestoroch bratislavského centra pre súčasné umenie A4-nultého priestoru, sa neobmedzil na mapovanie domácej scény, ale uviedol aj výnimočné divadelné zoskupenia zo zahraničia (Česko, Poľsko a Francúzsko).
Návštevníci mohli počas štyroch večerov sledovať rôzne špecifické polohy súčasnej autorskej divadelnej tvorby. Pozvané alternatívne súbory predviedli vlastné autorské inscenácie, čo umožnilo, aby sa na jednom festivale stretli tanečné a fyzické divadlo, monodráma či dokonca improvizovaný experiment dvoch súborov (český Láhor a domáci SkRAT).
Rôznorodé hosťujúce zoskupenia sa však v spoločných bodoch stretávali. To odhalilo isté tendencie v súčasnom autorskom divadle, ktoré vo veľkej miere využíva výrazové prostriedky tanečného divadla a zapája do predstavenia okrem textu aj výraznú hudobnú zložku a pohyb. Rovnako využíva ľudský hlas a ľudské telo ako svojbytné prvky, ktoré silno konkurujú slovnej zložke, či dokonca ju úplne potláčajú.
Vrcholným zážitkom z tohto pohľadu bolo vystúpenie francúzskej formácie A.lter S.essio, založené na prepojení pohybov tela s obrazom a zvukom. S predstavením Loss-Layers sa v priestoroch tanečného divadla Elledanse predviedla japonská herečka a tanečnica Yum pod vedením režiséra a skladateľa Fabrica Planquetta. Veľmi pozitívny ohlas publika mala však aj poľská monodráma Very v podaní Macieja Adamczyka, zachytávajúca deformácie času, ktorý žijeme.
Divácky vďačné boli tiež diskusné stretnutia s tvorcami, ktoré nasledovali po predstavení – divadelník Jozef Vlk v úlohe konferenciéra viedol diskusiu návštevníkov s umelcami, čím vznikla platforma na odhaľovanie myšlienkového sveta a poetiky jednotlivých autorských súborov.
Festival nepriniesol iba divadelné zážitky, ale ponúkol aj niekoľko hudobných vystúpení, či už v podobe dj-ských setov (Pjoni&Ink Midget) alebo akustického koncertu Bezmocnej hŕstky.
Vďačný záujem divákov, kvalitní hostia a dobrý priebeh vytvorili z festivalu úspešnú udalosť, ktorá vďaka podpore Fondu Európskej únie pre vzdelávanie a kultúru, ministerstva kultúry, Poľského inštitútu a ďalším, má potenciál stať sa ambicióznym podujatím s každoročnou periodicitou.