
James Caviezel a Luis Guzman.
Keby Alexandre Dumas ešte žil, pravdepodobne by bol dosť prekvapený, k akým filmom sa stali jeho romány predlohami. Napríklad k minuloročnému spracovaniu mušketierskych dobrodružstiev Petrom Hyamsom, ktoré bolo ovplyvnené hongkonskými akčnými filmami. Ale to je asi večný problém notoricky známych príbehov, ktoré sa striedavo strácajú z obzoru, aby sa po rokoch opäť vynorili v novom spracovaní. Čo napríklad možno očakávať od Grófa Monte Christa, keď sa vylodí v našich kinách v roku 2002? Možno je to spôsobené nízkym rozpočtom, ale málo známych mien, prekvapujúco málo akcie a veľa dialógov.
Akoby sa režisér Kevin Reynolds po spolupráci s Kevinom Costnerom na prepadáku Vodný svet rozhodol z bezpečnostných dôvodov držať ďalej od hlbokej vody a viac pri zemi. Ani nie tak v doslovnej vernosti predlohe, skôr prostriedkami. Tentoraz nejde o históriu videnú optikou najnovších technológií a nákladnej výpravnosti. Čo by samo o sebe, pochopiteľne, nemuselo byť na škodu, problém je v uchopení látky. Pôvodný román je bohatý na rozvetvené dejové podpríbehy a motivácie postáv, čím si vyžaduje kreatívny prístup. Niečo vyše dvoch hodín je totiž primálo na to, aby sa z románu dalo vyrozprávať všetko. A scenárista Jay Wolpert pravdepodobne patrí k ľuďom, ktorí sa pri sťahovaní s ťažkým srdcom zbavujú nepotrebných vecí, rovnako ako pri písaní scenárov zbytočných obrazov. Gróf Monte Christo je preto trochu ťažkopádna, i keď stráviteľná adaptácia. Nekríva príliš ani na jednu nohu, no chýba jej to najdôležitejšie - dôvod, aby si divák príbeh pozrel na veľkom plátne.
Najnovšie spracovanie Dumasovej novely by totiž najlepšie obstálo na televíznej obrazovke. V takom prípade by neprekážala prílišná rozvláčnosť, dalo by sa prehliadnuť i chvíľkové divadelné prehrávanie hercov, predovšetkým zlého Guya Pearca v úlohe Fernanda Mondega.
Gróf Monte Christo Kevina Reynoldsa je epické rozprávanie, v ktorom mimoriadne množstvo príbehu prevalcovalo psychológiu a drobnokresbu postáv. Ostal len trochu prepálený príbeh o dobre vychladenej pomste. Málo akčná melodráma kráčajúca v stopách dobrodružných romantických filmov z čias, keď liter mlieka stál dve koruny. Aj preto si dnes bude asi problematicky hľadať svojich divákov.
Autor: Jaroslav Ridzoň(Autor je redaktor www.inzine.sk)