BERLÍN. Ústredná prehliadka jubilejného Berlinale priniesla celú sériu moslimských filmov.
Je zaujímavé, že iránske úrady na jednej strane povolili zaradiť do hlavnej súťaže drámu Rafiho Pittsa Shekarchi (Poľovník) o nešťastnom mužovi, ktorý pri nepokojoch v Teheráne príde o manželku i dcéru a začne sa systému mstiť tým, že strieľa policajtov - ale na druhej strane odmietli vydať povolenie iránskemu klasikovi Jafarovi Panahimu na návštevu berlínskeho festivalu, kde sa držiteľ Zlatého leva z Benátok a berlínskeho Strieborného medveďa mal zúčastniť na panelovej diskusii Iránsky film: Súčasnosť a budúcnosť.
V celkovej pochmúrnej atmosfére, ktorú navodili ťaživé moslimské drámy, nečakane zažiarila americká komédia mladej režisérky Lisy Cholodenko, narodenej v Los Angeles The Kids are all rigt (Deti sú v poriadku). Je o lesbickej dvojici starnúcich žien Jules (Julianne Moore) a Nic (Annette Bening) , ktoré uzavreli manželstvo a vychovávajú syna aj dcéru.
Deťom, počatým umelým oplodnením, sa podarí získať kontakt na ich biologického otca. Sympatický starý mládenec Paul (Mark Ruffalo) v netradične-tradičnej rodine spôsobí hotové zemetrasenie.
Hoci v hlavnej festivalovej prehliadke tohto roku chýba animovaný film, Berlín dokazuje, že sa nebojí búrať hranice. Premietol i celovečerný pseudodokument kontroverzného britského výtvarníka, známeho pod pseudonymom Banksy.
Jeho diela „zdobia” aj steny New Yorku, Los Angeles, hurikánom zničeného New Orleansu, ale i zlopovestný múr, oddeľujúci Izrael od Palestíny. Bez toho, aby odhalil svoju totožnosť, uviedol v Berlíne celovečernú fikciu Exit Through The Gift Shop (Východ cez predajňu suvenírov) o francúzskom obchodníkovi s odevmi z Los Angeles, ktorý podľahol vášni zaznamenávať na videokameru každú minútu života.
Keď sa dostal do prostredia tvorcov graffitti a streetartu, začal dokumentovať ich adrenalínovú tvorbu. Napokon sa rozhodol získané poznatky speňažiť a celkom bez nadania sa vďaka skvelej reklame a marketingu stal najúspešnejším streetartistom všetkých čias.
Film je divoký a drsný, ale úprimný. Banksy, ktorý z pouličného umelca postúpil do kategórie umelcov, vystavujúcich v popredných galériách a tvoriacich obaly na albumy najznámejších skupín, sa netají sebairóniou a sympatickým nadhľadom. Pre svoj film použil stovky záznamov „tvorby” a „inštalácie” diel rôznych autorov na celom svete.
Prvé Zlaté medvede
Slávnostné vyhlásenie výsledkov jubilejného 60. medzinárodného filmového festivalu v Berlíne sa uskutoční v sobotu večer. Po ňom bude nasledovať svetová premiéra japonskej drámy režiséra Yoji Yamadu Otouto (O jej bratovi). Celé Berlinale napokon v nedeľu zavŕši tradičný Berlinale Kinotag – deň venovaný vo festivalových kinách bežným divákom, keď žiadne akreditácie neplatia, zato vstupenky na výber najzaujímavejších filmov si ktokoľvek môže kúpiť za príjemne znížené ceny.
Usporiadatelia sa síce zatiaľ nepochválili priebežnými počtami, predpokladá sa však, že tak, ako od minulého roku narástol počet kín i ponúkaných filmov, Berlinale prekoná aj rekord v návštevnosti. Európsky filmový trh už stihol oznámiť, že za prvých päť dní ho navštívilo 40 tisíc účastníkov.
Väčšina festivalových predstavení bola beznádejne vypredaná – a premietania súťažných krátkych filmov boli vypredané všetky. Porota v tejto kategórii zverejňuje svoj verdikt ako prvá, a tak už vieme, že Zlatého medveďa za najlepší krátky film získal švédsky tvorca Ruben Östlund za snímku Händelse Vid Bank (Incident z banky), v ktorej 96 ľudí rekonštruuje nevydarenú bankovú lúpež z roku 2006.
Strieborný medveď v kategórii krátkych filmov mieri do Izraela, zapríbeh o rodine, vyberajúcej náhrobný kameň pre zosnulého syna – Hayerida (Zostup) v réžii Shaia Miedzinského.
Tretia cena v kategórii krátkych filmov má názov DAAD Short Film Award a je ňou trojmesačný pobyt v Berlíne, v rámci programu na podporu mladých umelcov DAAD Artists-in-Berlin. Za film Colivia (Klietka) ju získal Adrian Sitaru z Rumunska. Na Európsku filmovú cenu za rok 2010 porota nominovala krátku snímku belgickej režisérky Natalie Tierlinck Venus vs Me.
(aš)