Žiaden vietor, len vejár

V Slovenskom národnom divadle uviedli premiéru Goldoniho hry.

Viacrozmernú tragikomickú postavu stvárnil len Marián Labuda, na snímke so Zuzanou Kocúrikovou.(Zdroj: FILIP VANČO)

Láska je ideálny katalyzátor spoločenských i osobných konfliktov. Goldoniho Vejár milo paroduje vzťahy medzi predstaviteľmi rôznych vrstiev v malom mestečku.

Ako spomínajú pamätníci, úspešná inscenácia hry Vejár v réžii Karola L. Zachara z roku 1961 priniesla po ťaživých päťdesiatych rokoch trochu radosti zo života. Česká Kritička Katarína Hrabovská si po jej hosťovaní v Prahe nevedela predstaviť toho školometa, ktorý by sa pýtal, čo nám môže dnes Goldoni ešte povedať. Podľa nej sa totiž v hre na scénu dostal život sám, so svojou silou a krásou.

Po päťdesiatich rokoch mal návrat tohto titulu v jubilejnej sezóne nadviazať na tradíciu a ukázať zohranosť i improvizačné schopnosti súboru. Kto príde na hercov, nebude až tak sklamaný. Dámy aj páni ukázali aj svoju fyzickú zdatnosť, a poväčšine aj komediálne schopnosti, hoci málokto hľadal vo väčšej hĺbke.

Život sám sa v tomto prípade neobjavil, prienik so súčasnosťou takmer nenachádzame. Viacrozmernú tragikomickú postavu urobil zo svojej postavy len Marián Labuda, ktorý dodal svojmu grófovi aj komplexnejšie momenty, keď ho ľutujeme i nenávidíme zároveň.

Ján Koleník prilákal dynamikou svojho prejavu maximum pozornosti, Evaristov narcizmus uchopil s nadhľadom a šarmom. Škoda len, že medzi ním a jeho sokom v láske - barónom v podaní Vladimíra Kobielskeho - nebol výraznejší vekový či charakterový rozdiel.

Dokonale ironická Diana Mórová bola miestami až priveľmi prešibanou sedliačkou. Hekticky zaľúbeného Crespina v podaní Ondreja Kovaľa možno budú staršie ročníky najviac porovnávať s postavou, ktorej vložil dušu Karol Machata.

Alena Ďuránová dokázala dať vysnívanej Candide štýlovo naivný výraz. Zuzana Kocúriková bola ako pani Geltrúda až priveľmi umelá. Aj Gabriela Dzúriková zvolila strojenosť ako štýl, ale dotiahla ju do vycibrenejšieho štýlu. Branislavovi Bystrianskemu akoby už postavy nedôvtipných hostinských prischli.

Najmladšia generácia poslucháčov VŠMU v menších postavách ukázala poväčšine len to, že sa má ešte čo učiť.
Úsilie o živé pesničky sa cení, vo výsledku však mohli dopadnúť aj lepšie, hudba Petra Mankoveckého nezaznievala nijako výrazne.

Všetko sa odohrávalo v decentnej sivej scéne, bez jedinej zmeny. Scénografka Alexandra Grusková viac vložila do kostýmov postavám z ľudu zemitejšie farby, meštiakom a aristokratom zas lomenejšie odtiene, kostýmy teda niekedy ponúkali nie celkom uspokojujúce farebné kombinácie.

Produkcia zohraného tímu v réžii zdatného profesionála Petra Mikulíka si svojho diváka zrejme nájde, veľa nového mu však nepovie. Vejár možno osviežil, ale nový vzduch nedoniesol.

Recenzia / divadlo

Carlo Goldoni: Vejár
Réžia: Peter Mikulík
Hrajú: Diana Mórová, Ondrej Kovaľ, Marián Labuda, Alena Ďuránová a ďalší
Premiéra: nová budova SND, 20. a 21. februára

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 690
  2. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 105
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 985
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 728
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 7 102
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 142
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 5 096
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 507
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 759
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 1 933

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

EKONOMIKA

Lajčák hovorí o výbere Evky niečo iné, ako pred mesiacmi

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

Neprehliadnite tiež

Na premiéru v Cannes chcel prísť s opicou. Švédsky režisér si uťahuje zo sveta umenia

Ruben Östlund má na festivale komédiu s riaditeľom múzea v hlavnej úlohe.

Náš večerníček bodoval v zahraničí, no televízia ho odkladala. Teraz sa obáva volieb

Animovaný seriál Ivana Popoviča vznikal trinásť rokov. Konečne ho odvysielajú celý.

Dizajnérka loga Burger King: Mala som málo slobody. Ľudí aj tak nezaujímajú obaly

Debbie Millmanová navrhovala komerčné značky aj odznaky pre Hillary Clintonovú.

Americká dizajnérka zhodnotila naše značky: Kto nazve čipsy, že Slovakia?

Debbie Millmanová pracovala s Pepsi, či so Star Wars. Ukázali sme jej naše výrobky.