SME

Virtuóz maľby má úctu pred hrdzavým plechom

V bratislavskej Galérii Z vystavuje obrazy a asambláže Igor Minárik.

Z výstavy Igora Minárika, ktorá trvá v bratislavskej Galérii Z do 27. februára.Z výstavy Igora Minárika, ktorá trvá v bratislavskej Galérii Z do 27. februára. (Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Všetky Minárikove obrazy spája okrem netradičného maliarskeho prístupu aj jeho „hrôza z jednoduchosti“.

BRATISLAVA. Rozprávanie o džeze určite nie je najobvyklejším úvodom textu o výtvarnom umení, no v prípade výstavy Igora Minárika v bratislavskej Galérii Z to zasa až tak veľmi neprekvapuje. Jeho náruživý vzťah k džezu je všeobecne známy, sám je stabilným členom dlhoročnej kamarátskej formácie Naivný džez, ktorá, samozrejme, nemohla chýbať na vernisáži.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hudobné kompozície

A hoci netvrdí, že medzi jeho láskou k hudbe a výtvarnou činnosťou je priamy vzťah, rád spomína na dávnu historku so zakladateľom slovenského geometrického umenia Alojzom Klimom. Ten v rámci svojich pochvalných slov na Minárikovu tvorbu, nič netušiac o jeho muzikantskom koníčku, povedal: „Igor, však to je ako taká džezová kompozícia."

SkryťVypnúť reklamu

A inokedy zasa Etienne Cornevin, priateľ, filozof a výtvarný kritik o ňom povedal, že džez hrá síce naivný, ale výtvarná hudba, ktorú komponuje, hoci aj jej základom je improvizácia, znesie porovnanie s najkomplexnejšou a najzložitejšou vážnou hudbou.

Minárikovu „výtvarnú hudbu" predstavujú na výstave až na pár výnimiek diela z posledných rokov. Dominujú esteticky bohaté obrazy, ktoré môžeme so zjednodušením rozdeliť podľa dvoch spôsobov ich vzniku - buď sú ich komponenty jedinečné, teda každý sa absolútne líši od toho druhého, alebo sú rozdiely medzi nimi nenápadné, skryté. Jedno však majú spoločné - umelcovu „hrôzu z jednoduchosti", ktorá mu nedovolí nechať hladký a jednofarebný čo len jediný štvorcový milimeter plochy.

„Tie prvé, viactematické obrazy, kde sa v jednotlivých políčkach nachádzajú akoby samostatné kompozície, sú na prvý pohľad vizuálne zaujímavejšie," hovorí Minárik. „Na druhej strane monotematické maľby, kde prevažuje jeden druh výtvarných prvkov, sú akoby vôľovým cvičením, čo človek pri tvorbe vydrží. No paradoxne práve tie nenápadné diela sú pre mňa často dobrodružnejšie."

SkryťVypnúť reklamu

Časové názvy obrazov

Maliarsky výsledok tu dosahuje autor kresebnými prvkami, keď v tenučkom štetci si tempera dokáže udržať potrebnú hustotu na vytváranie neuveriteľne bohatého a precízneho šrafovania. Proces trpezlivého skladania dokumentuje aj časový údaj o trvaní tvorby. Ním je každý obraz „pomenovaný", ako však hovorí Minárik, hlavným dôvodom, že obrazy nemajú iné označenie, je snaha nevnucovať svoje asociácie divákovi. „Ak sa niekomu obraz nepáči, aspoň vidí, koľko ten chudák nad ním sedel."

„Farba je najneracionálnejší prvok v maľbe," povedal kedysi slávny Paul Klee. Kým jedni špekulujú, ako to myslel, druhí súhlasia a niektorí neveria, že to vôbec vyslovil, Minárik originálnym spôsobom nasycuje svoje obrazy ohňostrojom farebných nápadov, žiarivých či zámerne stíšených. To vtedy, keď si zmyslí z krikľavých prvkov vytvoriť nenápadne krásnu výslednú plochu, trebárs obľúbenú „sivkastú".

SkryťVypnúť reklamu

Asambláže z lesa

Bez trpkosti a závisti však zdôrazní, že aj obyčajný hrdzavý plech má v sebe množstvo pôsobivých odtieňov, farebnosťou prevyšujúcich to, čo človek bežne maľuje. A tak ten plech za odmenu zakomponuje do svojich asambláží, spolu s ďalšími najrôznejšími odloženými, stratenými či vyhodenými predmetmi. „Nevytváram si z nich systematickú zbierku, väčšinou si zoberiem len vec, o ktorej viem, ako ju asi použijem," hovorí. „Veľmi často sa to deje v lese."

Tam je naozaj často, Minárikove malokarpatské takmer denné výlety sú povestné. „Nejde ani tak o konkrétny zážitok z lesa, hoci aj tam sa udeje všeličo zaujímavé, dokonca ani inšpirujúca vizuálna pestrosť nie je prvoradá. Ale tá bohatosť a vzájomný vzťah najrôznejších prvkov, ktorú zažijem už aj za jedinú hodinku, je svojím harmonickým výsledkom podobná zložitej kompozícii obrazu," vysvetľuje umelec, o ktorom už citovaný Cornevin povedal, že vo svojej tvorbe „nenapodobňuje" prírodu, ale prechádzky v nej.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 17 546
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 292
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 751
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 351
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 413
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 2 690
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 2 648
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 598
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Po Trumpovom ohlásení ciel začali burzy padať.

V akej fáze sa trhy nachádzajú a v čom sú rozdiely s finančnou krízou.


52
Peter Tkačenko.

Fico môže Danka buď upratať, alebo ignorovať.


23
Akciové trhy prudko klesajú.

Pohľad na portfóliá investorov nepotešia.


158
Oslavy 80. výročia oslobodenia Bratislavy na Slavíne.

Čo je Slavín a kto všetko sa tam zišiel?


83
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 702
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 297
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 71 348
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 642
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 18 416
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 140
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 723
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 708
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu