Ten, čo nabáda byť ostražitý

V Galérii mesta Bratislavy je výstava kritika masmédií Roberta Malquoriho.

„Vystavovaním mojich diel v Bratislave som poctený. Mám 81 rokov a doteraz som toto pôvabné európske mesto nenavštívil. Určite tu nájdem inšpiráciu pre svoju ďalšiu tvorbu,“ hovorí Roberto Malquori.(Zdroj: MARCO GERBI)

Pri zrode pop-artu na európskej pôde bol aj Talian Roberto Malquori. Do Bratislavy prišiel svoju výstavu predstaviť osobne.

BRATISLAVA. Keď sa v roku 1964 na benátskom bienále prvýkrát objavil pop-art, Roberto Malquori bol pri tom. V ten istý rok mal výstavu vo Florencii a po nej odcestoval do Benátok, kde si všimol súvislosť vlastnej tvorby s dielami Roberta Rauschenberga, hlavného predstaviteľa amerického popartu.

Odvtedy je jedným z cieľov jeho tvorby nebyť pasívnym pozorovateľom masmédiami ponúkaného predstavenia. „Masová komunikácia má neustály vplyv na naše dennodenné rozhodnutia a smerovania," hovorí Malquori. „Je potrebné byť si toho stále vedomý. Myslím, že moja práca prispieva k tomu, aby sme boli stále ostražití."

Článok pokračuje pod video reklamou

Nová pop-realita

Pop-art je skratkou od popular art. Tento názov po prvýkrát použil kritik Lawrence Alloway. Pomenoval tak novovznikajúce umenie, ktoré sa odvíjalo od masmediálnej produkcie. Pop-art podmienil jednu z najradikálnejších zmien umenia 20. storočia v Amerike aj v Európe súčasne (čo je v dejinách skôr výnimočné).

Magická sila v slove pop opantala Ameriku s jej pop-cornom a pop-songom, a tak sa pop-art na všetky spôsoby sa stal len ďalšou logickou súčasťou novej pop-reality. Odtiaľ sa ako bumerang vrátil do Európy, aby sa naplno rozvinul. Tu nikdy natoľko nepopularizoval elitárske umenie a nezdôrazňoval gýčovitosť obyčajna. Skôr sa zameral na nebezpečenstvo konzumnej publicistiky.

Konzumácia produktov

Aj názov bratislavskej výstavy Kultúrna synestézia poodhaľuje čosi z mechanizmu filozofickejšie zameraného európskeho pop-artu.

„Reklamné slogany sa stávajú názvami diel, aby sa medzi obrazom a slovom vytvoril vzťah," tvrdí Roberto Malquori. „Diela, ktoré sú teraz vystavené v Bratislave, pochádzajú z mojej tvorby zo 60. rokov. Z obdobia, ktoré odštartovalo fenomén reklamy orientovanej na široké publikum. Televízia, kinematografia i noviny začali vytvárať planetárne mýty. Speváci, herečky, modelky, moderátori sa stávajú ikonami a ich tváre sa spájajú s posolstvami, z reklamy. Šťastné tváre a idylické rodiny nás pozývajú k tomu, aby sme boli ako oni a konzumovali daný produkt."

Obrazy s posolstvom

Pri pohľade na diela sa nevdojak vynárajú verše Ferlinghettiho Lunaparku mysle. Je v nich všetok zmätok, všetka unáhlenosť novej doby, ale dadaistický inštinktivizmus sa napriek tomu spája s racionálnou konštrukciou. Malquori má zaujímavú techniku. Nové dielo vytvára prenosom tlačiarenských farieb na plátno. Od pôvodného, reklamného podkladu tak vzniká umelecký odstup, nová interpretácia. „Obrazy vlastne vrstvia posolstvá, na ktoré narážame, keď pozeráme televíziu, alebo si otvoríme časopis," hovorí.

Na rozdiel od jednoznačného vnemu Warholovej odľudštenej Marylin či znechucujúcej Campbellovej polievky ponúkajú Malquoriho obrazy vizuálne a názorové panoptikum zároveň. Ako by už pred štyridsiatimi rokmi predvídal, že idea pop-artu pretvárať produkty spoločnosti na umelecké diela sa onedlho posunie do oblasti filmovej tvorby, internetu, videohier, hudby či ako new dada dokonca do módy.

Výstava v Galérii mesta Bratislavy potrvá do 14. marca.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  4. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  5. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  6. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  7. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  8. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  9. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  10. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  1. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  2. Brieždenie pod lomenicou
  3. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  4. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  5. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  6. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  7. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  8. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  9. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  10. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 888
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 214
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 10 017
  4. Najužitočnejšia appka 7 478
  5. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 6 112
  6. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 518
  7. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 858
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 301
  9. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 4 083
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 871

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súd odsúdil Rybaniča, dostal tri roky podmienečne

Filip Rybanič sa musí Kaliňákovi ospravedlniť.

PÍŠE IVAN MIKLOŠ

Nepobúrila vás Serenina karikatúra? Asi ste normálni

Politická korektnosť je ohrozením slobody.

EKONOMIKA

Vietnamské bistrá na Slovensku. Čo sú zač?

Vietnamské jedlá sa stávajú obľúbenými aj v Paríži, Berlíne či v Prahe.

Dnes Píše Matúš Ritomský

Keď Ivan Mikloš stráca cit pre mieru

Naozaj nás Čaputová a Štefunko ohrozujú rovnako ako Kotleba?

Neprehliadnite tiež

Lipa: Pri džezákoch som nezaváhal. Chcem ukázať ešte veľa dobrej hudby

Prečítajte si tipy speváka z tohto ročníka festivalu.

Herečka Šencová: Pre tehotenstvo som musela spomaliť, už nie som ako víchor

Jedna z hlavných postáv seriálu Som mama v rozhovore pre SME.

Nevedeli, koho vychovali. Raketový nástup Timothée Chalameta nie je náhoda

Hviezda romance Daj mi svoje meno dostala rolu po boku Steva Carella.

Začína sa prehliadka najlepších festivalových filmov

Organizátori Be2Can vybrali 12 filmov.