SME
Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

Ten, čo nabáda byť ostražitý

V Galérii mesta Bratislavy je výstava kritika masmédií Roberta Malquoriho.

„Vystavovaním mojich diel v Bratislave som poctený. Mám 81 rokov a doteraz som toto pôvabné európske mesto nenavštívil. Určite tu nájdem inšpiráciu pre svoju ďalšiu tvorbu,“ hovorí Roberto Malquori.„Vystavovaním mojich diel v Bratislave som poctený. Mám 81 rokov a doteraz som toto pôvabné európske mesto nenavštívil. Určite tu nájdem inšpiráciu pre svoju ďalšiu tvorbu,“ hovorí Roberto Malquori. (Zdroj: MARCO GERBI)

Pri zrode pop-artu na európskej pôde bol aj Talian Roberto Malquori. Do Bratislavy prišiel svoju výstavu predstaviť osobne.

BRATISLAVA. Keď sa v roku 1964 na benátskom bienále prvýkrát objavil pop-art, Roberto Malquori bol pri tom. V ten istý rok mal výstavu vo Florencii a po nej odcestoval do Benátok, kde si všimol súvislosť vlastnej tvorby s dielami Roberta Rauschenberga, hlavného predstaviteľa amerického popartu.

Odvtedy je jedným z cieľov jeho tvorby nebyť pasívnym pozorovateľom masmédiami ponúkaného predstavenia. „Masová komunikácia má neustály vplyv na naše dennodenné rozhodnutia a smerovania," hovorí Malquori. „Je potrebné byť si toho stále vedomý. Myslím, že moja práca prispieva k tomu, aby sme boli stále ostražití."

Skryť Vypnúť reklamu

Nová pop-realita

Pop-art je skratkou od popular art. Tento názov po prvýkrát použil kritik Lawrence Alloway. Pomenoval tak novovznikajúce umenie, ktoré sa odvíjalo od masmediálnej produkcie. Pop-art podmienil jednu z najradikálnejších zmien umenia 20. storočia v Amerike aj v Európe súčasne (čo je v dejinách skôr výnimočné).

Magická sila v slove pop opantala Ameriku s jej pop-cornom a pop-songom, a tak sa pop-art na všetky spôsoby sa stal len ďalšou logickou súčasťou novej pop-reality. Odtiaľ sa ako bumerang vrátil do Európy, aby sa naplno rozvinul. Tu nikdy natoľko nepopularizoval elitárske umenie a nezdôrazňoval gýčovitosť obyčajna. Skôr sa zameral na nebezpečenstvo konzumnej publicistiky.

Konzumácia produktov

Aj názov bratislavskej výstavy Kultúrna synestézia poodhaľuje čosi z mechanizmu filozofickejšie zameraného európskeho pop-artu.

„Reklamné slogany sa stávajú názvami diel, aby sa medzi obrazom a slovom vytvoril vzťah," tvrdí Roberto Malquori. „Diela, ktoré sú teraz vystavené v Bratislave, pochádzajú z mojej tvorby zo 60. rokov. Z obdobia, ktoré odštartovalo fenomén reklamy orientovanej na široké publikum. Televízia, kinematografia i noviny začali vytvárať planetárne mýty. Speváci, herečky, modelky, moderátori sa stávajú ikonami a ich tváre sa spájajú s posolstvami, z reklamy. Šťastné tváre a idylické rodiny nás pozývajú k tomu, aby sme boli ako oni a konzumovali daný produkt."

Skryť Vypnúť reklamu

Obrazy s posolstvom

Pri pohľade na diela sa nevdojak vynárajú verše Ferlinghettiho Lunaparku mysle. Je v nich všetok zmätok, všetka unáhlenosť novej doby, ale dadaistický inštinktivizmus sa napriek tomu spája s racionálnou konštrukciou. Malquori má zaujímavú techniku. Nové dielo vytvára prenosom tlačiarenských farieb na plátno. Od pôvodného, reklamného podkladu tak vzniká umelecký odstup, nová interpretácia. „Obrazy vlastne vrstvia posolstvá, na ktoré narážame, keď pozeráme televíziu, alebo si otvoríme časopis," hovorí.

Na rozdiel od jednoznačného vnemu Warholovej odľudštenej Marylin či znechucujúcej Campbellovej polievky ponúkajú Malquoriho obrazy vizuálne a názorové panoptikum zároveň. Ako by už pred štyridsiatimi rokmi predvídal, že idea pop-artu pretvárať produkty spoločnosti na umelecké diela sa onedlho posunie do oblasti filmovej tvorby, internetu, videohier, hudby či ako new dada dokonca do módy.

Výstava v Galérii mesta Bratislavy potrvá do 14. marca.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  2. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  3. Ako sa mení dynamika firiem?
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  2. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  3. Po Slovensku na motorke
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  8. Behind every successful business lies a set of skilled people
  9. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  10. Ako sa mení dynamika firiem?
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 21 343
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 12 815
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 11 923
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 059
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 10 034
  6. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 318
  7. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 636
  8. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 6 511
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 655
  10. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 4 492
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prípad sa vracia na špecializovaný súd.


a 1 ďalší 17 h

Do parlamentu by sa dostalo osem strán.


60m
Ilustračné foto

Je to prvý prípad zabitia človeka touto šelmou za posledných sto rokov u nás.


3 h