SME
Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Ten, čo nabáda byť ostražitý

V Galérii mesta Bratislavy je výstava kritika masmédií Roberta Malquoriho.

„Vystavovaním mojich diel v Bratislave som poctený. Mám 81 rokov a doteraz som toto pôvabné európske mesto nenavštívil. Určite tu nájdem inšpiráciu pre svoju ďalšiu tvorbu,“ hovorí Roberto Malquori.„Vystavovaním mojich diel v Bratislave som poctený. Mám 81 rokov a doteraz som toto pôvabné európske mesto nenavštívil. Určite tu nájdem inšpiráciu pre svoju ďalšiu tvorbu,“ hovorí Roberto Malquori. (Zdroj: MARCO GERBI)

Pri zrode pop-artu na európskej pôde bol aj Talian Roberto Malquori. Do Bratislavy prišiel svoju výstavu predstaviť osobne.

BRATISLAVA. Keď sa v roku 1964 na benátskom bienále prvýkrát objavil pop-art, Roberto Malquori bol pri tom. V ten istý rok mal výstavu vo Florencii a po nej odcestoval do Benátok, kde si všimol súvislosť vlastnej tvorby s dielami Roberta Rauschenberga, hlavného predstaviteľa amerického popartu.

Odvtedy je jedným z cieľov jeho tvorby nebyť pasívnym pozorovateľom masmédiami ponúkaného predstavenia. „Masová komunikácia má neustály vplyv na naše dennodenné rozhodnutia a smerovania," hovorí Malquori. „Je potrebné byť si toho stále vedomý. Myslím, že moja práca prispieva k tomu, aby sme boli stále ostražití."

Skryť Vypnúť reklamu

Nová pop-realita

Pop-art je skratkou od popular art. Tento názov po prvýkrát použil kritik Lawrence Alloway. Pomenoval tak novovznikajúce umenie, ktoré sa odvíjalo od masmediálnej produkcie. Pop-art podmienil jednu z najradikálnejších zmien umenia 20. storočia v Amerike aj v Európe súčasne (čo je v dejinách skôr výnimočné).

Magická sila v slove pop opantala Ameriku s jej pop-cornom a pop-songom, a tak sa pop-art na všetky spôsoby sa stal len ďalšou logickou súčasťou novej pop-reality. Odtiaľ sa ako bumerang vrátil do Európy, aby sa naplno rozvinul. Tu nikdy natoľko nepopularizoval elitárske umenie a nezdôrazňoval gýčovitosť obyčajna. Skôr sa zameral na nebezpečenstvo konzumnej publicistiky.

Konzumácia produktov

Aj názov bratislavskej výstavy Kultúrna synestézia poodhaľuje čosi z mechanizmu filozofickejšie zameraného európskeho pop-artu.

„Reklamné slogany sa stávajú názvami diel, aby sa medzi obrazom a slovom vytvoril vzťah," tvrdí Roberto Malquori. „Diela, ktoré sú teraz vystavené v Bratislave, pochádzajú z mojej tvorby zo 60. rokov. Z obdobia, ktoré odštartovalo fenomén reklamy orientovanej na široké publikum. Televízia, kinematografia i noviny začali vytvárať planetárne mýty. Speváci, herečky, modelky, moderátori sa stávajú ikonami a ich tváre sa spájajú s posolstvami, z reklamy. Šťastné tváre a idylické rodiny nás pozývajú k tomu, aby sme boli ako oni a konzumovali daný produkt."

Skryť Vypnúť reklamu

Obrazy s posolstvom

Pri pohľade na diela sa nevdojak vynárajú verše Ferlinghettiho Lunaparku mysle. Je v nich všetok zmätok, všetka unáhlenosť novej doby, ale dadaistický inštinktivizmus sa napriek tomu spája s racionálnou konštrukciou. Malquori má zaujímavú techniku. Nové dielo vytvára prenosom tlačiarenských farieb na plátno. Od pôvodného, reklamného podkladu tak vzniká umelecký odstup, nová interpretácia. „Obrazy vlastne vrstvia posolstvá, na ktoré narážame, keď pozeráme televíziu, alebo si otvoríme časopis," hovorí.

Na rozdiel od jednoznačného vnemu Warholovej odľudštenej Marylin či znechucujúcej Campbellovej polievky ponúkajú Malquoriho obrazy vizuálne a názorové panoptikum zároveň. Ako by už pred štyridsiatimi rokmi predvídal, že idea pop-artu pretvárať produkty spoločnosti na umelecké diela sa onedlho posunie do oblasti filmovej tvorby, internetu, videohier, hudby či ako new dada dokonca do módy.

Výstava v Galérii mesta Bratislavy potrvá do 14. marca.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  2. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  3. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  4. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  5. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  6. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  7. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  8. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  9. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  10. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  1. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  2. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  3. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  4. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Prvá akumulátorová 2-stupňová snehová fréza na trhu
  7. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  8. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  9. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  10. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 17 633
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 748
  3. Aká je chémia vôní 13 171
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 781
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 662
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 219
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 727
  8. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 8 419
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 078
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 992
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér obchádza ministerstvo, Gröhling by mohol Matovičov plán blokovať

Do Vianoc by mali otvoriť aj školu, kam chodia Matovičove dcéry.

Lídri strán po rokovaní u prezidentky.
Dobré ráno

Dobré ráno: Lučanský mal brať úplatky. Kedy sa skončí zatýkanie?

Čo to vypovedá o štáte v ktorom sme žili?

Prokurátor Maroš Žilinka.