SME

Pošepky rozprávať, pošepky udávať

Kniha britského historika Orlanda Figesa sa sústredí na životy obyvateľov Sovietskeho zväzu.

Súkromný život v Stalinovom Rusku mal mnohé obmedzenia, medzi základné pravidlá prežitia patrilo nič nehovoriť. Alebo aspoň šepkať.

Za posledné dvadsaťročie máme relatívne slušný zoznam odbornej i umeleckej literatúry o období stalinizmu. Spomeňme klasické diela ruských autorov Dmitrija Volkogonova (Triumf a tragédia) či Roja Medvedeva (Stalin a stalinizmus), alebo diela neruských autorov ako Robert Conquest, Amy Knightová, Anna Applebaumová, Allan Bullock, Simon Sebag Montefiore a ďalší. V tomto základnom výpočte nesmie chýbať meno britského historika Orlanda Figesa.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pohľad za veľkú ideológiu

Jeho nový titul Šeptem (vyd. Beta Dobrovodský, 2009) dokladá, že Figes je originálnym autorom, ktorý dokáže pracovať nielen s klasickým výskumným materiálom, ale vie sa orientovať aj v komplikovanom teréne tzv. orálnej histórie. Nestiera pritom hranice medzi historickou objektivitou a autentickou subjektivitou, ba je schopný obe línie veľmi účelne prepojiť. A keďže je zručným publicistom, v súhre to prispieva k vysokému štandardu diela, k jeho vedeckej hodnovernosti a súčasne čitateľskej príťažlivosti.

Originalita knihy spočíva v snahe pozrieť sa „za" ideológiu, zobraziť stalinizmus cez osobné výpovede a individuálne svedectvá ľudí. Hľadá „spôsoby, akými stalinizmus vstúpil do ľudských myslí a sŕdc", ale aj príčiny, ako je možné, že stalinský teror zapustil v spoločnosti také hlboké korene a z miliónov slušných ľudí urobil udavačov, komplicov neprávostí a spoluvinníkov teroru. V tejto súvislosti je v podtitule knihy (Súkromný život v Stalinovom Rusku) istý paradox, keďže jej hlavnou témou je niečo (súkromie), čo v podstate v Stalinovom Rusku neexistovalo.

SkryťVypnúť reklamu

Úbohý sovietsky človek

Osud za osudom defilujú v tejto knihe obrazy ľudskej skazy, bezhraničnej brutality, znásilňovania elementárnej ľudskej citlivosti, ktoré názorne ilustrujú apokalyptickú tragédiu formovania tzv. sovietskeho človeka ako bytosti bez práva na súkromie, sebaúctu a na vnútorný život. Takýto človek potom vytvoril aj nám dôverne známu spoločnosť mlčiacich konformistov, zlomených pokrytcov, ľahostajných kariéristov a vypočítavých farizejov, ktorí, ako autor cituje z tajného denníka ruského prozaika Michaila Prišvina, „sa naučili tak šikovne skrývať zmysel toho, čo hovorili, že čoskoro úplne zabudli, ako hovoriť pravdu."

Základnou komunikačnou stratégiou sa stáva šepkanie: pošepky sa zdieľajú dôvernosti, ktoré nemá počuť ucho štátu, ale pošepky sa podávajú aj udania. Napokon, akoby aj sám ruský jazyk bol na niečo také pripravený, keďže koreň slova je spoločný pre výraz šeptun (ten, čo udáva) a aj pre výraz šeptuščij (ten, čo šepká).

SkryťVypnúť reklamu

Falošná morálna vina

Figes cez osudy konkrétnych ľudí (v popredí sleduje hlavne osud popredného stalinistického publicistu a básnika Konstantina Simonova a jeho rodiny) dokumentuje, ako stalinistický režim postupne miesto slnečného štátu vybudoval tyraniu. Bola postavená na všeobecnom špehovaní, morálnej korupcii, nedôvere a masovom udávaní. V dôsledku ustavičného tlaku všadeprítomnej propagandy a atmosfére strachu sa v ľuďoch vytvoril absurdný pocit morálnej viny, mravného zlyhania, ba až národnej zrady, ak by začali slobodne kriticky rozmýšľať.

Práve toto bremeno falošnej morálnej viny, ktoré si mnohí ľudia v sebe niesli ako dedičstvo stalinizmu ešte dlhé roky po všetkých tých odmäkoch a odhaleniach kultu osobnosti, je jedným z kľúčových prvkov Figesovej knihy.
Ľudia akoby sa báli, že keď nahlas vyslovia svoje pravdy, stanú sa vyvrheľmi spoločnosti, najmä ak ešte stále nezmizli všetky tiene nacionalizmu a veľmocenského šovinizmu. Paradoxom pritom je, že v drvivej väčšine ide o ľudí, ktorí neboli odporcami režimu, skôr naopak. Je v tom, isteže, aj veľká dávka ruského fatalizmu, ale aj - ba možno najmä - hlboká rodová pamäť spoločnosti ľudí, ktorí si zvykli žiť v strachu: zo štátu, zo susedov, z príbuzných a najhoršie - zo seba samých.

SkryťVypnúť reklamu

V neslobodnej krajine sa rodia neslobodní ľudia, tak by mohlo znieť vari trochu banálne posolstvo tejto knihy. V danom historickom i spoločenskom kontexte má však aj zdanlivo banálna pravda explozívny poznávací účinok.

Autor: Igor Otčenáš

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  2. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  5. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  6. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  7. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  1. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  2. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  3. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  4. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  5. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  6. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  7. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  8. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 10 453
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 223
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 7 571
  4. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 676
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 475
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 2 865
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 147
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť 1 670
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  2. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  3. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  5. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  6. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  7. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  8. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 033
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 18 436
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 13 730
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 9 102
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 655
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 028
  7. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 5 043
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 907
  1. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  2. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  3. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  4. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  5. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  6. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  7. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  8. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
SkryťZatvoriť reklamu