Sedemdesiatročný Terry Gilliam je evidentne ešte stále plný energie, nápadov a plánov. Filmom Imaginárium Dr. Parnassa vrcholí jeho tvorba.
Po Kliatbe bratov Grimmovcov, ktorá sa stala smutnou obeťou producentov (pretože nemysleli na diváka, ale len na tržby), sa jeden z najosobitejších filmárov vracia s dielom, nakrúteným ako nezávislý film. Sotva ním nadchne festivalové poroty, tak ako Kráľom rybárom, pravdepodobne ani nezíska divákov tak ako 12 opicami. Je to však po dlhom čase opäť číro gilliamovské dielo, ktoré nekladie medze predstavivosti. Autorovej, ale ani divákovej.
Recenzia: Imaginárium dr. Parnassa
The Imaginarium of Doctor Parnassus, Francúzsko-Kanada-Veľká Británia 2009), 122 minút
Réžia: Terry Gilliam. Scenár: Terry Gilliam, Charles McKeown. Kamera: Nicola Pecorini. Hudba: Jeff Danna, Mychael Danna.
Hrajú: Heath Ledger, Johnny Depp, Jude Law, Colin Farrell, Christopher Plummer
Premiéra v SR: zajtra
Monty Python ako maskaFilmársky život animátora, výtvarníka, herca, scenáristu a režiséra Terryho Gilliama je večným bojom. Proti trhovým mechanizmom, ktoré menia umenie na tovar, proti prírodným živlom, chorobám, osudovým náhodám ba i smrti. Akoby preňho nejestvoval rozdiel medzi imagináciou a realitou, akoby žil to, o čom nakrúca.
Základnými otázkami života sa zaoberal už vo svojich raných dielach, hoci ich maskoval bujarou komikou Monty Pythonovcov. Náš pôvod, zmysel existencie, času, dobra a zla sa prelínajú všetkými jeho snímkami.
Úspechy žali tie, v ktorých tému zaobalil do žánru science fiction (Brazil, 12 opíc), alebo ňou jemne ozvláštnil realitu (Kráľ rybár). Tie najambicióznejšie projekty sa nevydarili, mnoho ohlásených projektov skončilo len v podobe námetov či scenárov vrátane adaptácie kníh Terryho Pratchetta.
Šarlatánsky principálPráve k Pratchettovi má Imaginárium Dr. Parnassa veľmi blízko. Tematicky, žánrom smutnej grotesky, fantáziou, dejiskom na okraji spoločnosti, postavami, dialógmi, provokatívnosťou i do istej miery otvoreným koncom.
Predstaviteľ síl Dobra vystupuje ako šarlatánsky principál archaickej jarmočnej atrakcie doktor Parnassus. No kedysi, keď prijal stávku predstaviteľa Zla, vystupujúceho pod menom Nick, kto skôr zhromaždí dvanásť učeníkov, ľudia ho poznali pod iným menom. Vyhral, stal sa nesmrteľným a potom sa svojho daru/prekliatia vzdal, pre lásku k žene zapredal Zlu i vlastné dieťa. Krásna dcéra Valentina má na 16. narodeniny prepadnúť Peklu.
Parnassus sa potĺka Anglickom s bizarnou maringotkou, ktorá je vozidlom, obydlím i scénou. Ponúka výlet za zrkadlo, do krajiny predstavivosti, kde sa každý môže vidieť taký, aký naozaj je. Lenže nik o to nestojí. Všetko sa začne meniť, až keď zachráni život neznámemu mužovi, z ktorého sa vykľuje podvodník Tony. Môže Parnassovi pomôcť vyhrať boj proti Zlu, ale rovnako môže byť rafinovaným nástrojom Zla.
Prehĺbená symbolikaGilliam rozvíja svoju poetiku, pracuje s podvedomím, snom, symbolmi, štylizáciou, nadhľadom, suchým čiernym humorom a nonsensom. Herectvo osciluje medzi realizmom a grotesknou karikatúrou.
Obsadenie je ideálne. Uchváti nápad zveriť rolu Diabla Tomovi Waitsovi s výzorom sobášneho podvodníka. Excelujú aj Christopher Plummer, Verne Troyer, Andrew Garfield, presvedčivá je dokonca i Lily Cole, supermodelka s tvárou Lolitky. Predčasná smrť Hetha Ledgera spôsobila, že v scénach zo sveta za zrkadlom tú istú postavu hrajú Johnny Depp, Jude Law a Colin Farrell. Symbolika Gilliamovej metafory sa prehĺbila.
Digitálne vytvorený svet za zrkadlom oslobodil autorovu predstavivosť. Nájdeme tu animované predely z televíznych show Pythonovcov, sny Sama Lowryho z Brazil, vesmíry Zlodejov času, svety Baróna Munchausena, preludy Parryho z Kráľa rybára aj delíriá Raula Duka zo Strach a hnus v Las Vegas. Ale posunuté na novú roveň.
Hoci je Terry Gilliam ako zvyčajne plný energie, elánu, nápadov a plánov, Imaginárium Dr. Parnassa je najosobnejším dielom, syntézou a vyvrcholením tvorby filmára, ktorý na sklonku tohto roku oslávi už sedemdesiatku.