Mnohým režisérom ide o šok, nie o úspech

Svetoznámy gruzínsky spevák Paata Burchuladze hosťuje v nedeľu v inscenácii Fausta v SND.

Paata Burchuladze (55) sa v roku 1986 sa stal sólistom gruzínskej opery. V Londýne debutoval vo Verdiho Aide po boku Luciana Pavarottiho a s dirigentom Zubinom Mehtom, čím vstúpil medzi hviezdy operného neba. Rýchlo si podmanil všetky popredné operné scén(Zdroj: ARCHÍV SND)

Karajan ho nazval „druhým Šaljapinom“ a jeho Godunova označila kritika za „jedného z najlepších Borisov všetkých čias“. Popri Florencii a Paríži sa v marci charizmatický spevák PAATA BURCHULADZE predstaví aj v Opere SND ako Mefistofeles v galapredstavení Fausta.

Postavu Mefista z Gounodovej opery Faust ste stvárňovali už neraz. Čím bude iná v bratislavskej inscenácii, kde si zaspievate v nedeľu?

„Napríklad v Tel Avive bol Mefistofeles reálnou osobou, žijúcou v tomto svete. V Bratislave, naopak, predstavuje akýsi Faustov protiklad. V centre stojí základný konflikt dobra a zla. Zvyčajne sa pri návšteve kostola modlíme, prosíme Boha, aby nás ochraňoval od tej „mefistovskej“ stránky. Tento Faust sa však neobracia k Bohu, ale prosbu o pomoc adresuje samotnému Mefistovi.“

S úlohou Mefista ste sa po prvý raz stretli ako študent, od vášho povestného Godunova v Metropolitnej opere uplynie 20 rokov. Ako sa zmenilo vaše vnímanie postáv?
„Úlohy Mefista, Borisa Godunova a ďalších zostávajú stále rovnaké. Vyvíja sa vnímanie postavy, čo prichádza celkom prirodzene, s pribúdajúcimi skúsenosťami.“

Pohybujete sa na svetových operných scénach. Vnímate rozdiely v ich fungovaní?
„Vyhovujú mi nemecké divadlá. Vládne v nich absolútna presnosť. Nič podobné nemožno konštatovať v južných krajinách, kde sú časové sklzy neraz aj hodinu. Pre divadlo je však nesmierne dôležitý intendant. Keď ide o dobrého riaditeľa, schopného človeka, celá atmosféra je dobrá. Ak však nastane problém, poznačí to celú produkciu. Ako speváci máme v tomto smere výhodu – prídeme, zaspievame a potom odídeme. Zložitejšie je to však pre stály súbor."

"Dnes nie sú výnimkou režiséri, ktorí nemajú vôbec záujem, aby ich niekto pochopil."

Súčasný trend je moderné režisérske divadlo. Vyhovuje vám to?
„Som zástancom zlatej strednej cesty. Každý režisérsky zásah do diela musí mať opodstatnenie. Rovnako je dôležité, aby dianiu na javisku porozumelo aj publikum. Dnes nie sú výnimkou režiséri, ktorí robia schválne všetko proti hudbe a ani nemajú záujem, aby ich niekto pochopil. Nechcú byť úspešní, chcú šokovať. Mnohí režiséri chcú byť známi, nehľadiac na to, akým spôsobom slávu dosiahnu. A dosiahnu ju práve tým, že pripravia nezmyselnú inscenáciu.“

Stretli ste už s neprijateľnou produkciou?
„Na začiatku kariéry som sa dosť bránil režisérskym experimentom a zvykol som s nimi bojovať. Neraz som produkciu jednoducho opustil. V súčasnosti mám väčšmi záujem nadviazať s režisérom kontakt, som naklonený vzájomnému dialógu o poňatí diela. Ak by sme sa však ani napriek tomu nezhodli, nemohol by som zostať.“

A čo réžia bratislavského Fausta?
„Je moderná, no pritom premyslená a myslím, že publikum osloví. Musím pripomenúť, že máte skutočne výborných spevákov.“

Spievali ste skoro všade, kam sa vraciate najradšej?
„Z hľadiska prestíže je pre umelca samozrejmé, že chce spievať v La Scale, Metropolitnej opere, Parížskej opere či v Covent Garden. Kedysi platilo, že prestížne scény zaručia dobré inscenácie, v súčasnosti to však postupne prestáva byť natoľko jednoznačné. Pekné, zaujímavé a umelecky porovnateľné predstavenia môžete spievať aj v menej známych divadlách.“

Vnímate na rôznych miestach rôzne reakcie divákov?
„S publikom je to v podstate všade rovnaké – ak spievate dobre, prijme vás priaznivo.“

Ako sa vám stvárňujú dramatické polohy? Nikdy vám neprekážalo, že úlohy „mladých milovníkov“ skladatelia väčšinou zverujú tenorom?
„Možno ešte v trochu mladších rokoch ma občas lákalo byť takým Calafom s jeho slávnym Vinceró! No v skutočnosti mám basové postavy veľmi rád – nielenže považujem bas za krajší hlas po zvukovej stránke, ale, navyše, basové postavy sú väčšinou práve tie inteligentné, charakterové, ktoré hýbu dejom a z tohto dôvodu je ich interpretácia podnetná a vyžaduje si istú skúsenosť. A vôbec neprekáža, ak sú starší, pretože časom sa situácia obráti. Keď som mal dvadsaťpäť rokov a stvárňoval som osemdesiatročného človeka, navliekli ma do kostýmu, nalíčili a na tých osemdesiat rokov som aj vyzeral. Teraz však môžeme vidieť aj sedemdesiatročných tenoristov v úlohách dvadsaťpäťročných mladíkov, ktorí sa k nim však po stránke výzoru už nepriblížia. Pre mňa sa čas stáva výhodou, keďže sa vlastne postupne približujem k svojmu „javiskovému“ veku..."

Máte veľa nahrávok. Preferujete skôr živých vystúpení alebo prácu v štúdiu?
„Ťažko povedať, čo je lepšie. Ak si chcete urobiť názor na speváka, musíte ho počuť naživo, kde nemá možnosť opravovať. Mám viaceré live nahrávky – pre Deutsche Grammophon Chovanščinu s Abbadom, s Karajanom Mozartovo Rekviem, mám tiež viaceré videonahrávky ako Nabucco v La Scale s Mutim. Štúdiové nahrávky sú dokonalejšie po technickej stránke, no zasa sa tam stráca atmosféra, sú trochu sterilnejšie.“

Ako často sa vraciate domov, do Gruzínska?
„Každý mesiac, na jeden alebo dva dni. Sídli tam moja nadácia na pomoc deťom. Mnohé gruzínske deti trpia dôsledkami vojnových konfliktov. Pravidelne pre ne usporadúvame benefičné koncerty. Nesmierne som rád, že mi pomáhajú priatelia – už tam prišli zaspievať Montserrat Caballé, Giuseppe Giacomini, Ramón Vargas a mnohí ďalší. Nadácia momentálne predstavuje ťažisko mojich aktivít v Gruzínsku. (pozn. red. viac informácií nájdete na www.iavnana.ge)

V jednom rozhovore ste raz prezradili, že pôvodne ste študovali niečo iné ako hudbu. Čo vás vlastne priviedlo k spevu?
„Nikdy som netúžil byť operným spevákom. Spočiatku som študoval na polytechnickom inštitúte v Gruzínsku a paralelne na tamojšom konzervatóriu, kam som sa prihlásil najmä na naliehanie rodičov. Keď som bol v treťom ročníku, pripravovali sme práve Gounodovho Fausta – v ruštine. Vtedy som po prvýkrát spieval Mefista a po prvýkrát som zažil na javisku veľký aplauz, čo sa mi veľmi zapáčilo. A vlastne takto som zostal pri spievaní.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 410
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 132
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 687
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 071
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 234
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 219
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 077
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 984
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 837
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 795

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kažimír prezidentovi Kiskovi odporučil, aby sa vzdal daňového tajomstva

Kiskovi sa do vysvetľovania financovania kampane nechce, mimovládky by čakali viac.

DOMOV

Ľudí “na konci sveta“ župan v Prešove nezaujíma

Ľudí v Prešovskom samosprávnom kraji trápia cesty a nezamestnanosť.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

SVET

Merkelová nebude mať na Úniu čas, doma ju čaká veľa problémov

Francúzsko-nemecký motor Európy sa môže po voľbách zaseknúť.

Neprehliadnite tiež

Písať je dobré, keď sa necítite pod psa

Víťaz súťaže Poviedka vsadil na poviedku, ktorá nie je o psoch. Pomohla mu čeština

Chýbal nám dobrý album od speváka. Dal nám ho bývalý bubeník IMT Smile

Marián Slávka na svojom debute pekne spieva, básnicky recituje, hrá na klavíri a má cit pre koncepčné myslenie.

Ešte v marci robil v obleku kľuky. Železná vôľa urobila z Jana Třísku Američana

Legendárny herec z Obecnej školy sa už v Česku necítil doma.

Jan Tříska pre SME: Pod nohy mi hádzali polená, aj tak ma nezastavili

Po návrate z Ameriky sa mu práca doma zdala spomalená.