SME
Utorok, 5. júl, 2022 | Meniny má Cyril, Metod

Mnohým režisérom ide o šok, nie o úspech

Svetoznámy gruzínsky spevák Paata Burchuladze hosťuje v nedeľu v inscenácii Fausta v SND.

Paata Burchuladze (55) sa v roku 1986 sa stal sólistom gruzínskej opery. V Londýne debutoval vo Verdiho Aide po boku Luciana Pavarottiho a s dirigentom Zubinom Mehtom, čím vstúpil medzi hviezdy operného neba. Rýchlo si podmanil všetky popredné operné scénPaata Burchuladze (55) sa v roku 1986 sa stal sólistom gruzínskej opery. V Londýne debutoval vo Verdiho Aide po boku Luciana Pavarottiho a s dirigentom Zubinom Mehtom, čím vstúpil medzi hviezdy operného neba. Rýchlo si podmanil všetky popredné operné scén (Zdroj: ARCHÍV SND)

Karajan ho nazval „druhým Šaljapinom“ a jeho Godunova označila kritika za „jedného z najlepších Borisov všetkých čias“. Popri Florencii a Paríži sa v marci charizmatický spevák PAATA BURCHULADZE predstaví aj v Opere SND ako Mefistofeles v galapredstavení Fausta.

Postavu Mefista z Gounodovej opery Faust ste stvárňovali už neraz. Čím bude iná v bratislavskej inscenácii, kde si zaspievate v nedeľu?

„Napríklad v Tel Avive bol Mefistofeles reálnou osobou, žijúcou v tomto svete. V Bratislave, naopak, predstavuje akýsi Faustov protiklad. V centre stojí základný konflikt dobra a zla. Zvyčajne sa pri návšteve kostola modlíme, prosíme Boha, aby nás ochraňoval od tej „mefistovskej“ stránky. Tento Faust sa však neobracia k Bohu, ale prosbu o pomoc adresuje samotnému Mefistovi.“

S úlohou Mefista ste sa po prvý raz stretli ako študent, od vášho povestného Godunova v Metropolitnej opere uplynie 20 rokov. Ako sa zmenilo vaše vnímanie postáv?
„Úlohy Mefista, Borisa Godunova a ďalších zostávajú stále rovnaké. Vyvíja sa vnímanie postavy, čo prichádza celkom prirodzene, s pribúdajúcimi skúsenosťami.“

Pohybujete sa na svetových operných scénach. Vnímate rozdiely v ich fungovaní?
„Vyhovujú mi nemecké divadlá. Vládne v nich absolútna presnosť. Nič podobné nemožno konštatovať v južných krajinách, kde sú časové sklzy neraz aj hodinu. Pre divadlo je však nesmierne dôležitý intendant. Keď ide o dobrého riaditeľa, schopného človeka, celá atmosféra je dobrá. Ak však nastane problém, poznačí to celú produkciu. Ako speváci máme v tomto smere výhodu – prídeme, zaspievame a potom odídeme. Zložitejšie je to však pre stály súbor."

"Dnes nie sú výnimkou režiséri, ktorí nemajú vôbec záujem, aby ich niekto pochopil."

Súčasný trend je moderné režisérske divadlo. Vyhovuje vám to?
„Som zástancom zlatej strednej cesty. Každý režisérsky zásah do diela musí mať opodstatnenie. Rovnako je dôležité, aby dianiu na javisku porozumelo aj publikum. Dnes nie sú výnimkou režiséri, ktorí robia schválne všetko proti hudbe a ani nemajú záujem, aby ich niekto pochopil. Nechcú byť úspešní, chcú šokovať. Mnohí režiséri chcú byť známi, nehľadiac na to, akým spôsobom slávu dosiahnu. A dosiahnu ju práve tým, že pripravia nezmyselnú inscenáciu.“

Stretli ste už s neprijateľnou produkciou?
„Na začiatku kariéry som sa dosť bránil režisérskym experimentom a zvykol som s nimi bojovať. Neraz som produkciu jednoducho opustil. V súčasnosti mám väčšmi záujem nadviazať s režisérom kontakt, som naklonený vzájomnému dialógu o poňatí diela. Ak by sme sa však ani napriek tomu nezhodli, nemohol by som zostať.“

A čo réžia bratislavského Fausta?
„Je moderná, no pritom premyslená a myslím, že publikum osloví. Musím pripomenúť, že máte skutočne výborných spevákov.“

Spievali ste skoro všade, kam sa vraciate najradšej?
„Z hľadiska prestíže je pre umelca samozrejmé, že chce spievať v La Scale, Metropolitnej opere, Parížskej opere či v Covent Garden. Kedysi platilo, že prestížne scény zaručia dobré inscenácie, v súčasnosti to však postupne prestáva byť natoľko jednoznačné. Pekné, zaujímavé a umelecky porovnateľné predstavenia môžete spievať aj v menej známych divadlách.“

Vnímate na rôznych miestach rôzne reakcie divákov?
„S publikom je to v podstate všade rovnaké – ak spievate dobre, prijme vás priaznivo.“

Ako sa vám stvárňujú dramatické polohy? Nikdy vám neprekážalo, že úlohy „mladých milovníkov“ skladatelia väčšinou zverujú tenorom?
„Možno ešte v trochu mladších rokoch ma občas lákalo byť takým Calafom s jeho slávnym Vinceró! No v skutočnosti mám basové postavy veľmi rád – nielenže považujem bas za krajší hlas po zvukovej stránke, ale, navyše, basové postavy sú väčšinou práve tie inteligentné, charakterové, ktoré hýbu dejom a z tohto dôvodu je ich interpretácia podnetná a vyžaduje si istú skúsenosť. A vôbec neprekáža, ak sú starší, pretože časom sa situácia obráti. Keď som mal dvadsaťpäť rokov a stvárňoval som osemdesiatročného človeka, navliekli ma do kostýmu, nalíčili a na tých osemdesiat rokov som aj vyzeral. Teraz však môžeme vidieť aj sedemdesiatročných tenoristov v úlohách dvadsaťpäťročných mladíkov, ktorí sa k nim však po stránke výzoru už nepriblížia. Pre mňa sa čas stáva výhodou, keďže sa vlastne postupne približujem k svojmu „javiskovému“ veku..."

Máte veľa nahrávok. Preferujete skôr živých vystúpení alebo prácu v štúdiu?
„Ťažko povedať, čo je lepšie. Ak si chcete urobiť názor na speváka, musíte ho počuť naživo, kde nemá možnosť opravovať. Mám viaceré live nahrávky – pre Deutsche Grammophon Chovanščinu s Abbadom, s Karajanom Mozartovo Rekviem, mám tiež viaceré videonahrávky ako Nabucco v La Scale s Mutim. Štúdiové nahrávky sú dokonalejšie po technickej stránke, no zasa sa tam stráca atmosféra, sú trochu sterilnejšie.“

Ako často sa vraciate domov, do Gruzínska?
„Každý mesiac, na jeden alebo dva dni. Sídli tam moja nadácia na pomoc deťom. Mnohé gruzínske deti trpia dôsledkami vojnových konfliktov. Pravidelne pre ne usporadúvame benefičné koncerty. Nesmierne som rád, že mi pomáhajú priatelia – už tam prišli zaspievať Montserrat Caballé, Giuseppe Giacomini, Ramón Vargas a mnohí ďalší. Nadácia momentálne predstavuje ťažisko mojich aktivít v Gruzínsku. (pozn. red. viac informácií nájdete na www.iavnana.ge)

V jednom rozhovore ste raz prezradili, že pôvodne ste študovali niečo iné ako hudbu. Čo vás vlastne priviedlo k spevu?
„Nikdy som netúžil byť operným spevákom. Spočiatku som študoval na polytechnickom inštitúte v Gruzínsku a paralelne na tamojšom konzervatóriu, kam som sa prihlásil najmä na naliehanie rodičov. Keď som bol v treťom ročníku, pripravovali sme práve Gounodovho Fausta – v ruštine. Vtedy som po prvýkrát spieval Mefista a po prvýkrát som zažil na javisku veľký aplauz, čo sa mi veľmi zapáčilo. A vlastne takto som zostal pri spievaní.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. OverenaSpolocnost.sk - novinka v oblasti účtovných auditov
  3. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  4. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  5. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  6. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  7. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  8. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 366
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 871
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 12 286
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 455
  5. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín 7 555
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 6 883
  7. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 571
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 939
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Michal Kaščák

Festival Pohoda oslavuje 25 rokov od svojho vzniku.


23. jún
Wout van Aert.

Van Aert sa po troch druhých miestach dočkal víťazstva.


2 h
Vizualizácia novej etapy projektu Slnečnice

Stavať sa má hlavne v Bratislave.


30. jún
Peter Tkačenko

Nikto nemá povinnosť vládnuť bez dôvery k okoliu.


8 h

Blogy SME

  1. Eva Gallova: Puškina ženy milovali
  2. Lórant Kulík: Výstava fotografií: Dokumentuje momenty zo života, ktoré vidí keď stlačí spúšť fotoaparátu
  3. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  4. Boris Cíferský: Láska hory prenáša - Keď sa stratí ženích
  5. Martin Šuraba: Všetko o mojom otcovi
  6. Milan Buno: 7 knižných tipov: Tajná vojna, únos v Londýne, atentát ruskej mafie...
  7. Jiří Ščobák: 32 nejzajímavějších filmů a seriálů, které jsem viděl v roce 2021
  8. Samuel Ivančák: Stretnúť sa s Mariánom Vargom je ako z Borgesovej poviedky (rozhovor)
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 740
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 547
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 250
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 8 128
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 882
  6. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 3 562
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 235
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 991
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu