BRATISLAVA. Pre mnohých fanúšikov aj kritikov sa hudobne najzaujímavejšia éra Depeche Mode skončila v roku 1995. Vtedy totiž kapelu na vrchole slávy opustil klávesista a aranžér Alan Wilder. Po pätnástich rokoch sa s ňou opäť postavil na pódium (aj keď iba v prídavku) a prvýkrát vôbec sa chystá na pódiu predstaviť vlastný projekt Recoil.
V legendárnej britskej formácii fungoval od roku 1982. Už od začiatkov mal viac nápadov, než sa zmestilo na nahrávky, ale najmä tie nápady boli iné než synthpop, s ktorým Depeche Mode plnili čoraz väčšie sály.
Do svojho sveta Wilder prvýkrát vpustil fanúšikov po veľmi vydarenom depešáckom Violatore. Na debutový album Recoilu s názvom Bloodline (1992) si pozval viacerých spevákov, medzi nimi napríklad Mobyho či Douglasa McCarthyho z Nitzer Ebb. Vznikla dobre prijatá kolekcia skladieb, o ktorej kritika písala, že jej autor dokázal „schopnosť namiešať rozpaľujúce zvukové prostredia vymáčané v ospalej paranoji".
Práve k temnejším polohám spriaznenej kapely Nitzer Ebb mal Wilder čoraz bližšie než ku kolegom depešákom, čo vyvrcholilo v roku 1995. Album Songs Of Faith And Devotion priniesol niekoľko nadčasových hitov, ale následné pätnásťmesačné turné priviedlo skupinu na pokraj konca - Gahan prepadol drogám, Gore s Wilderom začali piť, Fletcher sa nervovo zrútil.
Cestu von našiel ako prvý Wilder. Opustil kapelu a začal robiť ďalší sólový album. Názov Unsound Methods je dosť výstižný a v podstate rovnako by sa dali označiť aj zvyšné nahrávky Recoilu. Wilder sa pohráva s rôznymi žánrami od triphopu po gospel, ktoré často s výraznou pomocou výrazných hlasov, ako napríklad Maggie Estep či Diamanda Galás skladá do pesničiek s atmosférou, ktorá je typická pre filmy Davida Lyncha.
Recoil však až doteraz bola iba štúdiová záležitosť. Teraz prvýkrát zaznie naživo. Pri príležitosti vydania výberového albumu sa Wilder rozhodol vyraziť na turné s Paulom Kendallom. „Budeme obsluhovať laptopy a rôzne efekty a hrať muziku Recoil vo verziách, ktoré budú pre každý večer iné. Súčasťou vystúpení budú vizuálne efekty a krátke filmy synchronizované s hudbou," opisuje v tlačovej správe to, čo čaká návštevníkov koncertu. Ako to bude vyzerať a znieť sa možno presvedčiť 16. apríla v Budapešti alebo o deň neskôr v Prahe.