Zdalo sa mi málo vytvoriť len portréty

Oddnes je v bratislavskom Dome umenia sprístupnená výstava Daniela Fischera Vynáranie (8 statočných).

Daniel Fischer je profesorom a vedúcim Katedry maľby a iných médií na VŠVU.(Zdroj: Peter Procházka)

Témou inštalácie je pocta ôsmim neohrozeným sovietskym občanom, ktorí 25. augusta 1968 zorganizovali na Červenom námestí v Moskve demonštráciu proti okupácii Československa.

BRATISLAVA. Na vetu Alberta Camusa o tom, že pre umelca sú najdôležitejšie tie sväté momenty, keď svetlom intuície dospeje k nesmierne dôležitému spojeniu predstavy niečo vypovedať s formou, ako to urobiť, si Daniel Fischer neraz spomenul aj pri príprave svojej výstavy Vynáranie (8 statočných).

Oddnes je sprístupnená verejnosti v bratislavskom Dome umenia. „To sú tie najfascinujúcejšie momenty tvorby, potom už prichádza len dlhodobá drina dielo zrealizovať," hovorí jubilujúci výtvarník.

Hľadanie adekvátnej formy

Expozíciu k svojej šesťdesiatke (namiesto retrospektívy vytvoril retrospekciu...) venoval doslova hrdinskému, dodnes pre mnohých takmer neznámemu a možno stále nie docenenému činu ôsmich sovietskych občanov, ktorí pár dní po okupácii Československa v auguste 1968 išli protestovať na moskovské Červené námestie. „Sila toho počinu je taká aktuálna dodnes v tom, že s očakávaným rizikom šli do maximálneho sebaohrozenia. S hlbokou vierou, že robiť niečo, čomu verím, má zmysel."

Myšlienku vytvoriť portréty týchto ľudí, pripomenúť ich počin a vzdať im poctu, nosil v hlave už asi tri roky, bezprostrednou inšpiráciou bol veľmi silný zážitok z knižky Cécile Vaissié Dalo sa tak vôbec žiť?, čo je prakticky monológ Larisy Bogorazovej, jednej z účastníčok demonštrácie. „Tému som mal, len som hľadal adekvátnu formu, zdalo sa mi nedostačujúce vytvoriť len ich portréty, hoci aj veľkoformátové."

Ten camusovský zázračný moment, keď po dlhodobejšom sústredení intuícia prepojí pôvodné asociácie a vzniká krátke spojenie silného obsahu a vhodnej formy, prišiel vlani v lete. „Rozhodol som sa použiť cylindrickú anamorfózu, čo je princíp starý niekoľko storočí, ale skôr využívaný v malých rozmeroch. Zdá sa mi, že prerozprávanie takouto formou môže byť nosné, uveril som tej myšlienke a odvtedy to bola len otázka realizácie."

Maľba získava kvality objektu

V minulosti využívali maliari viac lineárnu anamorfózu, keď sa divák musí na obraz pozrieť z nejakého iného, ostrého uhla, aby uvidel niečo, čo sa pri bežnom pohľade spredu javí ako rozmazaná machuľa. „Ide teda o znázornenie reálneho sveta pomocou nejakej šifry, v mojom prípade treba na prečítanie konkrétneho portrétu cylindrické zrkadlo. Takto maľba získava kvality objektu."

Výsledkom je inštalácia, ktorú tvoria na zemi položené kruhové plátna s priemerom vyše troch metrov so zdanlivo abstraktnými maľbami, v ktorých strede sú postavené asi trojmetrové valce pokryté zrkadliacou fóliou. Už prvý dojem poskytuje priestorovou kompozíciou efektných zrkadlových objektov a decentnou farebnosťou maľby okamžitý príjemný estetický zážitok. Samozrejme, aj neinformovaný návštevník tuší správne, že to je len začiatok.

Vzápätí jeho akýkoľvek pohyb medzi týmito objektmi rozohráva pohyblivé divadlo ôsmich portrétov. Každý z nich postupne v zrkadliacich stĺpoch viac či menej rýchlo vystupuje „zo zeme", vynára sa v závislosti od vzdialenosti a uhla pohľadu diváka. Ten čoskoro objavuje, že tie „abstraktné" kruhové maľby na zemi sú vlastne deformovanými portrétmi ľudí, akoby rozliatymi v tej maľbe, ktorí svoju skutočnú podobu získavajú práve v cylindrickom zrkadle.

Dosiahnuť tento efekt si vyžadovalo každú maľbu projektovať a vypočítať v presných priemetoch portrétu a epicentra vykrojenia, kde je umiestnený zrkadliaci valec. „Keď som urobil prvý objekt, mal som neočakávaný pocit - uvedomil som si zvláštny priestor a napätie medzi maľbou a priemetom namaľovaného obrazu do zrkadla vo vzťahu k reálnemu zjavu osoby. Čo je vlastne skutočné?"

Aj osem ďalších mien

Samostatným príbehom je záverečná technická realizácia projektu, kde kľúčovým momentom bolo hľadanie tej ideálnej špeciálnej zrkadliacej fólie s vyhovujúcou tvarovou stálosťou a jej upevňovanie na kruhové stĺpy.

„Hoci teraz to už vyzerá ako niečo samozrejmé, a tak to má nakoniec byť, občas to bola aj značná remeselná drina. Celé to obdobie však pre mňa predstavovalo permanentné nadšenie a fascináciu z procesu vzniku konečného diela," dodáva Fischer.

Na stene výstavného priestoru („od začiatku som s ním pracoval, v súčasnosti je asi vôbec najlepší v Bratislave") visí popri textových vizitkách všetkých ôsmich neohrozených účastníkov demonštrácie z Červeného námestia aj nenápadná osemriadková tabuľka s inými menami. Nie je síce súčasťou konceptu, no bez podpory uvedených predstaviteľov slovenskej i českej kultúry, vedy či politiky by výstava v tejto podobe sotva vznikla. „Som rád, že sú to práve tieto osobnosti, ktoré kvalitou svojej ľudskej stopy rezonovali s myšlienkou výstavy."

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 183
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 074
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 960
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 849
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 771
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 027
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 253
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 657
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 761
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 423

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

DOMOV

Lipšicovi zamietli dohodu o vine a treste

Generálna prokuratúra zamietla obvinenému dohodu o vine a treste.

EKONOMIKA

Evku vybral Lajčák priamo, pred mesiacmi hovoril niečo iné

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Ceny Anděl mali tento rok problémy. Nakoniec ich však získala Lenny

Na ceremoniáli bodovala dcéra Lenky Filipovej. Pozrite si zoznam ocenených.

Keď sa Slovák vyberie do sveta. Film OUT má za sebou historickú premiéru v Cannes

Režisér György Kristóf priniesol šarmantného hrdinu z východu.

Na premiéru v Cannes chcel prísť s opicou. Švédsky režisér si uťahuje zo sveta umenia

Ruben Östlund má na festivale komédiu s riaditeľom múzea v hlavnej úlohe.

Náš večerníček bodoval v zahraničí, no televízia ho odkladala. Teraz sa obáva volieb

Animovaný seriál Ivana Popoviča vznikal trinásť rokov. Konečne ho odvysielajú celý.