SME
Štvrtok, 7. júl, 2022 | Meniny má Oliver

Nečítam Bibliu, počúvam Bacha

Francúzsky režisér Bruno Dumont chce naplniť novým významom slová, ktoré si prisvojila cirkev

Bruno Dumont (52), kedysi učiteľ filozofie, dnes najmä režisér. Debutoval v roku 1997 filmom Život Ježiša, za  drámu Flandry získal o deväť rokov neskôr  Grand Prix na festivale v Cannes. Film Hadewijch je zatiaľ jeho posledný.Bruno Dumont (52), kedysi učiteľ filozofie, dnes najmä režisér. Debutoval v roku 1997 filmom Život Ježiša, za drámu Flandry získal o deväť rokov neskôr Grand Prix na festivale v Cannes. Film Hadewijch je zatiaľ jeho posledný. (Zdroj: SITA/AP)

Vo svojom filme Hadewijch rozpráva o mladej katolíčke, študentke teológie, ktorú nenapĺňa duchovná podstata viery a ktorú frustruje to, že ju nemôže zhmotniť tak, ako nemôže zhmotniť ani svoju lásku k Bohu. Jej prázdno na chvíľu zaplní stretnutie s mladým moslimom...
BRUNO DUMONT prenikol do témy náboženského fanatizmu a podarilo sa mu to tichými, subtílnymi a nežnými obrazmi. Keď sme sa s ním v Paríži stretli, prejavil sa rovnako decentne. Jeho šarmantná francúzska dikcia však pozoruhodne kontrastovala s ostrosťou jeho slov.
Film Hadewijch sa teraz premieta na prehliadke Febiofest i na festivale frankofónneho filmu v Bratislave.


Prežívanie viery je nevýslovné. Ako sa dá o nej vlastne rozprávať?
„Áno, je to svet, v ktorom rozum nemá čo hľadať. A keď doň nepatrí rozum, nepatria doň ani slová. Aj zo svedectiev mystikov je zrejmé, že ich spirituálne zážitky boli vizuálne. Takže to znamená, že je to téma ako stvorená pre film.“

Ale film je konkrétne médium, na jeho nakrútenie potrebujete ťažkopádnu techniku.
„To je pravda, ale v konečnom dôsledku nie je dôležité to, čo nakrútim ja. Dôležitý je pohľad toho, kto sa na môj film bude pozerať. Mystici sa napríklad učili pozerať, bolo to pre nich spirituálne cvičenie. Pozerali sa na zakvitnutú lúku a cítili v nej prítomnosť Boha. Aj ja ju môžem cítiť, ale nemôžem ju nasnímať. Môžem len dúfať, že sa nájdu diváci, ktorí to vytušia. No skrátka, mystika!“

Ako sa vám darí kontemplovať?
„Kamera nie je, ako hovoríte, úplne praktická vec, ale keď sa k nej postavíte duchovne pripravený, môže poslúžiť. Snažím sa teda pred nakrúcaním nejako upokojiť, pomeditovať a hoci mám rád ticho, nepotrebujem na to žiadne špeciálne podmienky. Môžem si zameditovať aj na rušnej ulici pri káve, viem, že každú chvíľu príde ten správny preklik, len si na neho treba počkať.“

Darí sa vám rozprávať o duchovnom prežívaní a o viere bez toho, že by ste spomenuli náboženstvo?
„Snažím sa o to. Ale viem, na aký problém narážate – na opísanie duchovna niet iného jazyka, je len ten, aký používa náboženstvo. Ja napríklad verím, že je nejaká posvätná realita a vo svojom slovníku potrebujem slovo ,posvätný'. Lenže významu, ktorý tomuto slovu pripisuje náboženstvo, vôbec neverím. Niekto sa nás dlhodobo snaží presvedčiť, že sú len dve možnosti – buď ste veriaci, alebo ateisti. A keď nespadáte do kategórie veriaceho kresťana, akoby ste ani nemali právo hovoriť o duši, dokonca by ste ani nemali veriť, že ju máte. Veľa ľudí je z toho nešťastných. Preto treba znovu získať slová, ktoré nám náboženstvo kedysi vzalo a prisvojilo si ich, a naplniť ich novým významom.“

Ako si ten proces predstavujete?
„Treba sa zmieriť s tým, že Boh je poézia, treba skoncovať s archaickou predstavou o láske. Nejde predsa o to, milovať Boha. Dôležité je milovať svojho blízkeho, milovať ľudsky. Preto navrhujem preniesť náboženstvo do divadla, do filmu. Tam má krásne miesto. Rád uverím v Boha vo filme, s tým nemám žiadny problém. Pasoliniho Evanjelium svätého Matúša? Úžasné! To žeriem, tomu verím od začiatku do konca. Ísť sa pozrieť na Starý testament do parížskej opery? Kedykoľvek, určite to bude krásne! Ale pripisovať cirk〜vi a pápežovi iný ako poetický význam? To považujem za katastrofu.“

Dalo by sa namietnuť, že cirkev pomáha udržovať v spoločnosti istý poriadok.
„Ja som skôr dospel k názoru, že treba neporiadok. Neašpirujem na poriadok, len neporiadok nám zaručí istú slobodu.“

Nemôže byť sloboda aj nebezpečná?
„Nehovorím, že mám nejaké prorocké poznanie, nie som ani o ničom totalitárne presvedčený, a keby som tvrdil, že zvestujem nejakú novú pravdu, museli by ste ma vyhlásiť za blázna. Nemám žiadny plán na záchranu planéty a film Hadewijch som nakrútil preto, aby som ukázal, že práve idealisti sú nebezpeční. Nebezpeční sú všetci kresťania, ekologisti, kapitalisti, socialisti – ak si myslia, že majú pravdu.“

Ako si však vysvetľujete, že ľudia sa náboženstva nechcú ani nepotrebujú vzdať?
„Podarilo sa mu vyfabrikovať celý jeden systém, ktorý napĺňa ľudskú predstavivosť. Je normálne, ak zasiahne deti, pretože to korešponduje s ich vekom, ale ak má na takom mýte postavený svoj život tridsaťročný človek, mal by sa spamätať. Duchovné zážitky treba hľadať inde, ja ich nachádzam v Bachovej hudbe, aj v pohári vody. To, čo iní vidia v Biblii, ja vidím v Marcelovi Proustovi. No nie všetci čítali Prousta, a tak musia počúvať kňazov.“

Nie je problém aj v literatúre, keď ešte nedosiahla také postavenie?
„Je pravda, že literatúra je zatiaľ záležitosťou elít a masy preto treba vychovať. Len cez kultúru a umenie môžeme dosiahnuť humanistickú spoločnosť, iné riešenie nevidím. Bohužiaľ, vzdelávanie dnes málokoho zaujíma, ľudia chcú byť zabávaní, nie vzdelaní.“

Tak čo s tým teda?
„Revolúciu treba! A mali by ju začať učitelia literatúry tým, že hneď dnes večer vyhodia z okna televízor. Cez deň rozprávajú deťom o tom, ako by mali čítať, ale keď sa vrátia z roboty domov, sami si hneď sadnú za počítač a začnú tam vypisovať hlúposti, ešte aj s gramatickými chybami. No a potom musí prísť nejaký politik alebo filozof, ktorý by podnecoval nový spoločenský diškurz, postavil by sa a povedal: dosť bolo hlúpostí! Dnes je pospájaný svet, rýchlo by sa jeho myšlienky mohli rozšíriť. Ja sa mu budem snažiť pomáhať tým, že budem nakrúcať filmy. Nemusím pritom nevyhnutne čosi hľadať, napokon, niet čo nájsť. Bude stačiť, keď sa každý v niečom nájde a pokúsi sa to robiť čo najlepšie. Nemá práve toto zmysel? Len žiť a nerobiť zle.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  2. Náklady na bývanie môžu potrápiť váš rodinný rozpočet. Čo s tým?
  3. Našou prioritou je otvorená komunikácia so študentmi
  4. Život na hradoch nebol romantickou rozprávkou
  5. Sky Park je inteligentný vďaka technológiám Siemens
  6. 5 dôvodov, vďaka ktorým je v roku 2022 cestovanie vlakom smart
  7. Prázdniny znamenajú oddych, ale aj riziká. Ako sa im vyhnúť?
  8. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť
  1. Na Slovensku je až 40 % domov bez adekvátneho poistenia
  2. Ako poistiť auto rýchlo a za tú najlepšiu cenu?
  3. Hotel Satelit sa mení na bytový komplex Camelia Residence
  4. Život na hradoch nebol romantickou rozprávkou
  5. Našou prioritou je otvorená komunikácia so študentmi
  6. Na Orave pribudne nová predajňa Kauflandu – v Tvrdošíne
  7. Sky Park je inteligentný vďaka technológiám Siemens
  8. Náklady na bývanie môžu potrápiť váš rodinný rozpočet. Čo s tým?
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 644
  2. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 13 024
  3. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín 9 999
  4. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 8 281
  5. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť 6 005
  6. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 701
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 031
  8. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 3 324
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

V kresle premiéra vydržal takmer tri roky.


57m

Niektorí vravia, že peniaze nepotrebovali.


a 1 ďalší 30. jún

Nervozita okolo menštruačných appiek ukazuje na čoraz toxickejší vzťah demokracie a technológií.


21 h
Vojna na Ukrajine - zničená univerzita v Charkove.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 6 ďalší 13 h

Neprehliadnite tiež

Tereza Kostková vo filme Ženy v behu.

Moderovanie je môj postgraduál, hovorí pre magazín TV OKO/TV SVET.


2 h
Leonardo di Caprio vo filme Pláž.

Anketa: Ktorá filmová scéna, vo vás vzbudila túžbu stráviť tam letnú dovolenku?


2 h
Súboj titanov.

Michaela Čopíková a Veronika Obertová hovoria o filmoch života pre TV OKO.


2 h
Premiér Eduard Heger s Jiřím Bartoškom, prezidentom festivalu v Karlových Varoch.

Obaja prišli s manželkami.


22 h

Blogy SME

  1. Lórant Kulík: Výstava: Obete komunizmu na Slovensku, Adam Droppa sa stal obeťou kolektivizácie
  2. Samuel Ivančák: Veľké mikropríbehy Mariana Zimu (rozhovor)
  3. Roman Kebísek: Na hrob maliara Maleviča pri Moskve sa zabudlo a rozorali ho. Teraz je tam nová štvrť
  4. Eva Gallova: Puškina ženy milovali
  5. Soňa Bulbeck: O nevidteľnej ministerke a viditeľnej kultúre...
  6. Lórant Kulík: Výstava fotografií: Dokumentuje momenty zo života, ktoré vidí keď stlačí spúšť fotoaparátu
  7. Boris Cíferský: Láska hory prenáša - Keď sa stratí ženích
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 24 337
  2. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 091
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 6 424
  4. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 929
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVb) 4 726
  6. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 4 634
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke 3 714
  8. Jozef Černek: Dovolenka z nočnej covidovej mory 2 905
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  3. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
SkryťZatvoriť reklamu