Cez víkend v Slovenskom národnom divadle hosťoval prvý český súbor, ktorý predstavil výber toho najlepšieho z aktuálnej sezóny.
V sobotu a v nedeľu sa v Slovenskom národnom divadle dalo vidieť Národné divadlo z Prahy. Český tím predstavil hru súčasného amerického dramatika Tracyho Lettsa a Ibsenovho Nepriateľa ľudu.
Skôr tri dcéry než sestry
Lettsov August v krajine Indiánov slávi úspechy po svete - autor zaň získal Pulitzerovu cenu, obrovský úspech má na Broadwayi, pripravuje sa aj film. Temná komédia je predovšetkým o rodine a jej tajomstvách. Kateřina Burianová za hlavnú úlohe matky závislej od liekov získala Cenu Thálie, Cenu Alfréda Radoka a Cenu Divadelných novín. Hoci je zrejmá inšpirácia Čechovovými Troma sestrami (Letts je autor americkej adaptácie Čechova), režisér Dočekal hovorí, že pri práci na tejto inscenácii myslel viac na tri dcéry Shakespearovho Kráľa Leara.
Atraktívnosť hry a výnimočný výkon Burianovej si získali aj bratislavské publikum. To potom prepáčilo aj trocha konzervatívnu scénografiu a civilnú priemernosť kostýmov, aj melodramatické momenty, ktoré hru miestami približovali skôr k „poetike" televíznych seriálov.
Hoci sa v predstavení predviedlo viacero známych mien (medzi nimi Jan Kačer, Jana Preissová, František Němec a David Matásek), príjemne prekvapili aj mladučká Lucie Polišenská v úlohe tínedžerky a Lucie Žáčková ako Johnna Monevata, mladá Indiánka.
Vláda hlúpej väčšiny
Aj Nepriateľ ľudu Henrika Ibsena sa venuje chorobopisu spoločnosti cez analýzu jednotlivcov, na ktorých pôsobia zhubné účinky rodinných vzťahov. Ibsenova dráma z roku 1882 je prekvapivo aktuálna a jej spoločensko-politický apel na svedomie človeka je pravdepodobne motívom, ktorý chcel režisér Ivan Rajmont zdôrazniť.
Lekár sa pokúša zachrániť zdravie obyvateľov kontaminovaných kúpeľov. Dostáva sa tým do konfliktu s „vyššou mocou", ktorú predstavuje jeho brat, starosta. Bratovražedný boj, kde stoja oproti sebe pravda a moc, vťahuje všetkých do bahna intríg a prospechárstva.
V úlohách súrodencov sa predstavili David Prachař a Jan Hartl, pričom každý sa svojej postavy zhostil osobitým spôsobom - Prachař impulzívnosť a naivnú bojovnosť doktora sprevádzal živelným vystupovaním, Hartl zas svojho starostu hral skôr pokojne, no o to dôraznejší je jeho nátlak na ostatných.
Z ostatných zaujal najmä Saša Rašilov ako horúčkovito snaživý šéfredaktor miestnych novín.
Prednáška, v ktorej lekár demaskuje úskalia demokracie ako vlády hlúpej väčšiny, je myšlienkovým vyvrcholením inscenácie. Publikum sa tak stáva obvineným davom, ktorý sa na tomto zlom omyle podieľa.
Každoročné výmenné hosťovanie bratislavskej a pražskej prvej scény je už tradičnou udalosťou a súčasťou sezóny. Náš činoherný súbor sa v Prahe predstaví koncom apríla s úspešnými inscenáciami Plantáž a Amadeus.