SME
Nedeľa, 24. september, 2023 | Meniny má Ľuboš, Ľubor

Niekedy sme za deň spravili iba štyri sekundy

Animátorka Katarína Kerekesová sa so svojimi priateľmi snaží rozbehnúť projekt večerníčkov.

Bude to muzikálové a melodramatické rozprávanie o žene, ktorá nerozumie mužskému svetu. Aby sa k nemu priblížila, pristupuje na mužské zákony. Film sa bude volať Kamene, jeho autorkou je KATARÍNA KEREKESOVÁ.
Ktarína patrí k našej silnej generácii animátorov, ktorých filmy cestujú po celom svete. Na svojom novom filme pracovala päť rokov a v júni ho už bude môcť predstaviť na Art Film Feste v Trenčíne.


Ako ide dokopy kameňolom, dráma a muzikál?
„Podľa mňa veľmi. Potrebovala som ťažkú drámu niečím odľahčiť a myslím, že sa téma s hudbou veľmi dobre podporovali a dopĺňali. Je to vlastne melodráma.“

Kde ste prišli k nápadu umiestniť príbeh muža a ženy do kameňolomu?
„Námet sa vyvíjal veľmi dlho. Na jednom obrázku som raz videla kamenné obydlia v tureckej Kappadokii. Úplne ma fascinovali a napadlo mi, že by to mohol byť jednoduchý a krásny film o ľuďoch, ktorí v nich žijú. Postupne som dospela k rozhodnutiu, že by príbeh mal byť spojený s hudbou, zasadený do konkrétnejšieho a súčasnejšieho času. Chcela som, aby malo prostredie modernejšiu, technickejšiu vizáž, ale postavy v ňom by vykonávali ťažkú manuálnu prácu.“

Bude to obraz odcudzenia?
„Nazvime to radšej metaforou mužsko-ženských vzťahov, ktoré sú obrazom tohto sveta. Mojej ženskej hrdinke sa do sveta mužov nedarí preniknúť. Dala som jej však silu prekonať smrť.“

Vaša prvá snímka Pôvod sveta vznikala štyri roky, Kamene päť. Je to prijateľné obdobie na tvorbu animovaného filmu?
„Oba filmy boli veľmi náročné na výrobu a v porovnaní s európskymi podmienkami vznikali s relatívne malými rozpočtami. Spolu s ďalšími animátormi máme takú prax, že si vzájomne podľa možností na svojich filmoch pomáhame. Keby sme mali ku každému projektu stabilnejší, väčší a špecializovanejší štáb, komfortnejšie podmienky na nakrúcanie, sme schopní pracovať rýchlejšie. Ale v našich domácich podmienkach to vychádza takto. Skutočne však treba brať do úvahy, že oba filmy boli náročné na spracovanie.“

Koľko stojí podobný film?
„Približne 250­tisíc eur. Pri rozpočte treba prihliadať na to, či ide o televíznu seriálovú produkciu, alebo o celovečernú produkciu. Na porovnanie: prie〜merná cena za minútu európskeho animovaného programu pre televíznu produkciu je približne 9 000 eur. Priemerná cena minúty môjho pripravovaného večerníčkového seriálu je 3 400 eur. “

Dosť veľký nepomer. Ako na tom boli Kamene?
„V tomto ohľade sa náklady na Kamene priblížili európskej priemernej cene za televíznu produkciu, teda k tej sume 9–tisíc eur. Ich výroba bola náročná, lebo išlo o bábkovú animáciu, používali sme kamerové jazdy, vo veľkom prenajatom ateliéri sme mali rok a pol postavenú obrovskú scénu. Animátori sa na realizácii striedali, aby sa projekt mohol čo najskôr dokončiť. Niekedy sme za deň spravili len štyri sekundy animácie, je to však štandardná dĺžka pri bábkovej animácii. Aj to si vyžaduje veľmi veľa sústredenia.“

"Keby sme mali ku každému projektu stabilnejší, väčší a špecializovanejší štáb, komfortnejšie podmienky na nakrúcanie, sme schopní pracovať rýchlejšie, ale v našich domácich podmienkach to vychádza takto."

Vystrihávať prebytočné zábery je pri takom náročnom filme potom asi obzvlášť bolestivé, nie?
Áno, ale tvorca musí brať ohľad na fungovanie príbehu, na jeho plynutie. Aj ja som sa snažila tomu podriadiť. Myslím si však, že pre každého filmára je takáto selekcia ťažká, aj keď ju možno nakoniec vystrieda radosť z fungujúceho strihu.“

Vo filme je veľmi zaujímavá hudba. Piesne sú anglické, prihliadali ste na to, že film pôjde aj do zahraničia?
„Áno. Keby sme jednotlivé slabiky naanimovali na slovenský text, bolo by potom problematické dabovanie do cudzieho jazyka. Slová by nesedeli s pohybom pier bábky. Myslím, že slovenský divák je zvyknutý na dabing a anglickú pieseň prijme. Mať text v angličtine je jednoduchšie aj pre ďalší osud filmu. Pre časovú náročnosť bolo nemysliteľné, aby sme robili lipsynch, animáciu pier, dvojmo.“

Piesne a hlasové modulácie v niektorých momentoch pripomínajú napríklad Islanďanku Björk, ako ste prišli k takejto hudbe?
„Autorom hudby je Marek Piaček a speváčkou Dada Iliášová Mazalová, ktorá robila napríklad aj soundtrack k filmu Tango s komármi. Proces vzniku hudby bol asi rovnako náročný ako samotná animácia, lebo sme ju skladali ex post. V praxi to vyzeralo tak, že sme mali vymyslenú choreografiu a pri tom sme ešte nevedeli, ako bude hudba vyzerať. Samozrejme sme mali nejaké základné motívy. Tie následne prechádzali dlhým vývojom a od obrazu k obrazu sme ich dávali dokopy. Najskôr som si myslela, že tento spôsob nebude vôbec fungovať, ale Marek tvrdil, že je preňho inšpirácia obrazom veľmi dôležitá. Pri výbere speváčky sme hľadali niekoho, kto dokáže vystihnúť podstatu ambivalentnosti hlavnej hrdinky. Je to veľmi krehká žena, ktorá pristupuje na zákony mužského sveta, aby ich využila vo svoj prospech, ale neprinesie jej to nič, len utrpenie. Chceli sme hlas, ktorý bude neskazený, nežný a zároveň bude mať v sebe aj potenciál šialenstva a zúfalstva. Myslím, ža Dada bola správna voľba.“

Krátke a animované filmy sa väčšinou považujú za doménu detského diváka a rodinnej zábavy. Aký význam môže mať animovaný film pre dospelého?
„Animácia pre mňa znamená poéziu a animovaný film je spôsob, ako divákovi túto poéziu sprostredkovať. Samozrejme, myslím si, že detská tvorba je mimoriadne dôležitá a chystám sa na ňu. Na druhej strane je pre filmára krátky film istým spôsobom cestou vlastného dozrievania, naberania skúseností. Vytvárania personálnej základne, s ktorou potom človek môže v budúcnosti vytvoriť niečo väčšie.“

Takže aj pre vás znamená medzistupienok k niečomu väčšiemu?
„Nemôžem momentálne s určitosťou povedať, že niečo také chystám, ale principiálne to tak vnímam. Niektoré témy, ktoré sú mi blízke, sa rozvíjajú a niekam smerujú. Možno z nich raz bude veľké rozprávanie.“

Animované filmy sa väčšinou k divákovi dostanú ako predfilm celovečernej snímky...
„Je to jeden zo spôsobov. Rozmýšľame tiež, že sa niekoľkí tvorcovia, ktorí máme k sebe blízko generačne aj ideovo, spojíme a vytvoríme blok z našich krátkych filmov pre dospelého diváka. Bolo by to pravdepodobne zaujímavé najmä pre kinokluby a festivaly.“

Venujete sa aj ilustrácii a maľbe. Ide skôr o ojedinelú tvorbu, alebo pracujete na niečom dlhodobejšie?
„Predminulý rok som sa zapojila do projektu ilustrovaných kníh, ktoré vyšli s podporou edície SME, čo bola veľmi príjemná práca. Ilustrácia alebo voľná maľba je veľký relax najmä popri produkcii filmu, ktorá nie je pre mňa tou najpríjemnejšou časťou výroby. Pri maľbe nie som obmedzovaná nijakými výrobnými stratégiami.“

Ani jeden váš film nebol kreslený, prečo?
„Vždy boli kombinované. Na filme ma fascinuje reálny priestor, ktorý v ňom môžem vytvoriť. Jeho výtvarnú stránku preto skôr ponímam iným spôsobom, než ako ilustráciu. Ale momentálne spolupracujem na novom projekte pre detského diváka spracovaného plôškovou animáciou. Pre lepšiu predstavu – je to niečo ako princíp koláže, kde skladáte postavy a prostredia do výsledného tvaru. Takýto postup je ilustrácii veľmi blízky.“

O čo konkrétne ide?
„Spolu s animátormi Ivanou Šebestovou, Petrom Košťálom a scenáristkou Katkou Molákovou pracujeme na projekte krátkych animovaných filmov pre Slovenské národné múzeum, ktorý bude súčasťou novej expozície na Bratislavskom hrade. My máme na starosti diel o ľudovej kultúre.“

Takže vidíte, nakoniec ste sa predsa dostali aj k detskému filmu.
„A nielen k jednému. Snažíme sa rozbehnúť aj projekt večerníčkov, zatiaľ je všetko vo fáze rokovania. Keď som rozmýšľala, či sa pustiť do takého, v týchto podmienkach, náročného projektu, zvažovala som aj to, že by mohlo ísť o produkt so širším uplatnením aj v televíznom vysielaní. Zároveň by priniesol prácu ďalším kolegom animátorom. V prvom rade by som však rada ponúkla detskému divákovi nové a originálne pôvodné rozprávky s pútavým príbehom a zaujímavou výtvarnosťou. Keď sa už do niečoho púšťam, chcem, aby to bolo poctivé a zaujímavé.“

Kamene

réžia: Katarína Kerekesová

FOTO - PETER HUDÁK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  7. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Hladinka smeruje do Košíc!
  2. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  3. Union zdravotná poisťovňa prináša novinku vo vzdelávaní
  4. Tento domáci nápoj vzpruží lepšie než káva, šlofík a energiťák
  5. Geniálne, čo dokáže minca v mrazničke!
  6. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  7. Novesta predstavuje novú kolekciu pre jeseň/zimu 2023
  8. Katolícka univerzita vykročila na ďalšiu misiu
  1. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 673
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 9 887
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 335
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 3 804
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 600
  6. Hladinka smeruje do Košíc! 3 284
  7. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 231
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 2 876
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jadrová bomba Mark 15, aká sa stratila pri ostrove Tybee.

Čína a Rusko o svojich nehovoria.


21. sep
Španielsky režisér J.A. Bayona si pri svojom filme mohol pomôcť tým, že pasažieri sa pofotili.

Hráči rugby prežili v mrazivých Andách 72 dní.


4 h
Detská psychologička Simona Šimková (43) z Košíc. Je riaditeľkou centra pre deti so zdravotným znevýhodnením.

Nevzdali to s touto krajinou.


4 h
George Soros a Rudolf Chmel v roku 2010.

Viacerí sme sa stretli na princípe otvorenej spoločnosti ako fundamente.


Rudolf Chmel 21. sep

Blogy SME

  1. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  2. Katarína Chudá: Stredoveké rukopisy: pestrofarebné monštrá, pohromy a draky
  3. Milan Buno: Ako si získavať priateľov a pôsobiť na ľudí | 7 knižných tipov
  4. Martin Barto: Pozoruhodné kúsky z minulosti Eurovision Song Contest
  5. Samuel Ivančák: Provisorium Deža Ursinyho má 50 rokov
  6. Rudolf Schütz: Erotika a horror po taliansky (4. časť) – La bambola di Satana (1969)
  7. Milan Buno: Riskovala život, aby zachránila 2500 židovských detí | 7 knižných tipov
  8. Samuel Ivančák: The Dark Side of the Moon má 50 rokov
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 977
  2. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 28 789
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 23 027
  4. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 11 656
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 787
  6. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 407
  7. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 337
  8. Adriana Boysová: Kto mrzačí naše deti? 6 619
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu