
Záber z inscenácie Čechovových Troch sestier, ktorú s Mestským divadlom Zlín naštudoval slovenský režisér Dodo Gombár. FOTO - MDZ
Unikátom siedmeho ročníka medzinárodného divadelného festivalu Setkání 2002 Stretnutie, ktorý potrvá od zajtra do soboty v Mestskom divadle Zlín, bude určite takzvaný divadelný dvoják - trojsestrový večer. Vo štvrtok 9. mája totiž hostiteľské divadlo uvedie najskôr svoju verziu Čechovovej klasiky Tri sestry v réžii Doda Gombára a potom inscenáciu juhoafrickej autorky Rezy de Wetovej nazvanú Tri sestry II v naštudovaní Petra Štindla. Je to na jednej strane pietne pokračovanie slávnej drámy (postavy a miesto zostávajú, len čas sa posunul o dvadsať rokov), no súčasne svojbytný text, originálna interpretácia Čechova, ktorá sa problematikou strácania ilúzií, hodnôt i hmatateľného majetku stala v Juhoafrickej republike až nečakane aktuálnou.
Obe predstavenia sú úplne nové a v repertoári zlínskeho súboru figurujú iba od uplynulého víkendu. Podobný čechovovský trojsestrový večer uviedol vo februári anglický Orange Tree Theatre v Richmonde, a tak Zlín nemá primát európsky, ale „len“ kontinentálny. Vynahradil si to však Klimáčkovou hrou Čechov - boxer, ktorú dramaturgia festivalu bez zaváhania zaradila na ten istý deň k obom Trom sestrám.
Dva pohľady na Portugáliu
Charakteristikou zlínskeho festivalu je zameranie na dramaturgické novinky a prvé uvedenia dramatických textov na slovenskej a českej scéne v poslednej divadelnej sezóne. „Novinkou v koncepcii je účasť aj neprofesionálnych či študentských divadiel,“ povedal Silvester Lavrík, programový šéf festivalu a umelecký riaditeľ Mestského divadla Zlín. To poskytne festivalu nielen svoju Veľkú sálu so sedemsto miestami, čo je široko-ďaleko najväčšie hľadisko, ale aj Malú scénu a Štúdio Z.
Hoci konštatovanie, že divadlo je dobrým mostom spolupráce a porozumenia oboch národných kultúr, nie je objavné a môže znieť ako obohrané klišé, podľa slov riaditeľa festivalu i zlínskeho divadla Antonína Sobeka, „je táto idea stále aktuálna“. Potvrdzuje to aj účasť osobností, ktoré prevzali záštitu nad prehliadkou, nechýbajú medzi nimi obaja ministri kultúry, slovenský veľvyslanec v ČR Ladislav Ballek či kmotrovia festivalu Zdena Studenková a Lubor Tokoš.
Tradičnou česko-slovenskou divadelnou konfrontáciou po vlaňajšom Oblomovovi bude tentoraz Egressyho Portugália - dva rôzne pohľady na tento priam hrabalovský obrázok zo života maďarskej (ale nie nepodobnej českej či slovenskej) dediny desať rokov po páde komunizmu poskytne Slovenské národné divadlo a Národní divadlo moravsko-slezské Ostrava.
Sedem zo Slovenska
Celkove sa v Zlíne predstaví devätnásť inscenácií, slovenskú produkciu bude reprezentovať sedem súborov - okrem spomínaného SND a GUnaGU ešte Astorka Korzo 90 s Narodeninami, Radošinské naivné divadlo uvedie Návod na použitie, študenti VŠMU Parazitov, trnavský DISK Geniálnu epochu podľa Schulza a prešovské Divadlo Alexandra Duchnoviča Počuješ, mama… Z českej zostavy spomeňme aspoň pražské Národní divadlo, Dejvické divadlo, divadlo Archa či HaDivadlo a súbor Ty syčáci z Brna. Prominentné je aj autorské zastúpenie - okrem už menovaných napríklad Mark Ravenhill, Jon Fosse, Harold Pinter, Marius von Mayenburg (dokonca dvakrát) či Vladislav Vančura, Petr Váša alebo Petr Zelenka.
Sprievodnými akciami festivalu bude konferencia Drama dramaturgie, v rámci ktorej sa uskutoční seminár s názvom Snídaně v trávě, prezentácie vydavateľov a predajcov dramatickej literatúry, koncert či pouličné happeningy. To všetko napĺňa nádeje Silvestra Lavríka: „Nie je veľa príležitostí, keď sa môžeme stretnúť a rozprávajúc sa o všetkom možnom (hlavne príjemnom), nezabudnúť a nezanevrieť na divadlo.“