SME

Nie všetko znesie hlasnú kampaň

Včera vyhlásili národné filmové ceny Slnko v sieti. V kategórii najlepší zahraničný film mala všetky tri nominácie Asociácia slovenských filmových klubov. O pozadí úspechu hovorí Riaditeľka asociácie SILVIA DUBECKÁ.

Za rumunský film o potratoch za socializmu 4 mesiace, 3 týždne a 2 dni získala Asociácia slovenských filmových klubov národnú cenu Slnko v sieti. Dostala ju aj v minulých ročníkoch, v roku 2006 za Kukušku a v roku 2008 za Grbavicu.Za rumunský film o potratoch za socializmu 4 mesiace, 3 týždne a 2 dni získala Asociácia slovenských filmových klubov národnú cenu Slnko v sieti. Dostala ju aj v minulých ročníkoch, v roku 2006 za Kukušku a v roku 2008 za Grbavicu. (Zdroj: ASFK)

Včera vyhlásili národné filmové ceny Slnko v sieti. V kategórii najlepší zahraničný film mala všetky tri nominácie Asociácia slovenských filmových klubov. Zároveň distribuovala tri zo štyroch filmov, ktoré súťažili v kategórii najlepší dokument. A hoci to boli všetko výborné snímky a vo svete úspešné, neznamenalo to, že mali ľahkú cestu k divákom. V bratislavských multiplexoch sa napríklad nehrajú. Riaditeľka asociácie SILVIA DUBECKÁ sa to pokúša vysvetliť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na Slnku v sieti ste boli nominovaní aj s filmom Andrzeja Wajdu Katyň. Zvažovali ste, či ju po poľskom nešťastí opäť nasadíte do kín?

SkryťVypnúť reklamu

„Po takom nešťastí bolo treba postupovať veľmi citlivo. Kinári sa však sami začali hlásiť, a my sme teda znovu ponúkli divákom možnosť uvidieť, ako sa na katynskú tragédiu pozeral svetoznámy režisér. V máji a júni bude teda zaradený do kín na celom Slovensku – za symbolické vstupné.“

Cenu ste napokon dostali za rumunský film 4 mesiace, 3 týždne a 2 dni, ktorý má Zlatú palmu z Cannes. Treba vôbec takýmto festivalovým víťazom robiť kampaň?

„Úplne bez kampane by to nešlo. My však distribuujeme umelecky kvalitné filmy, ktoré nie sú primárne nastavené na vysoké tržby. Preto sa aj kampaň na ich propagáciu musí nastaviť primerane. Nekomerčný film neunesie hlasnú komerčnú kampaň. Naopak, môže to byť až kontraproduktívne. A keďže to nie sú lacné filmy, financie na ich kúpenie hľadáme v alternatívnych zdrojoch, v národných a európskych fondoch – a na okázalú kampaň potom jednoducho ani neostanú peniaze.“

SkryťVypnúť reklamu

Oplatí sa ich kupovať?

„Festivalové úspechy ich predurčujú na cestu k špecifickému – klubovému divákovi, my ho však hľadáme aj medzi návštevníkmi multiplexov. Navyše, mnohé z filmov kupujeme minimálne na päť rokov. No a keďže ich režiséri za ten čas nakrútia nové dielo, my ho znovu kúpime a vznikne tak možnosť na tvorbu profilového balíka. Ten si dramaturgovia filmových klubov môžu programovať v celku. Nemôžeme a vlastne ani nepotrebujeme z jedného filmového titulu vyťažiť čo najviac len v zmysle čísiel.“

Na svetových festivaloch uspeli aj naše dokumenty a čo je pozoruhodné, uspeli aj v našich kinách. Čím to, že sa to tejto mladej generácii režisérov darí?

„Sú húževnatí a k svojim filmom pristupujú ako autori, scenáristi, režiséri i producenti zároveň. Záleží im tiež na tom, čo sa s ich filmami deje po premiére. V tom je možno rozdiel medzi nimi a režisérmi z predchádzajúcej generácie. Oni sa viac starali o to, aby film nakrútili, a keď ho mali hotový, začali rýchlo myslieť na iný. Marko Škop, Juraj Lehotský alebo Jaro Vojtek zostávajú pri svojom filme aj dlho po tom, ako sa dostane do slovenskej distribúcie. Keďže sú to dobré filmy, majú dlhý medzinárodný život a oni ich často a radi osobne sprevádzajú po festivaloch. Čím si znovu získavajú diváka.“

SkryťVypnúť reklamu

"Ostatní slovenskí distribútori dovážajú aj filmy s väčším komerčným potenciálom a vedia sa do kín dostať, pretože komerčne slabší film môžu vyvážiť silnejším."

Silvia Dubecká

Pred pár dňami ste uviedli do kín film Prorok, víťaza Grand Prix z Cannes. Zdá sa, že v Európe to bude komerčný hit, v Bratislave sa však hral len v kluboch. Prečo ste ho nenasadili aj do multiplexov?

„Problémom je, že sály všetkých troch bratislavských multiplexov prevádzkuje jedna spoločnosť, ona si sama vyberá filmy z ponuky všetkých distribútorov na Slovensku. Z našej minuloročnej ponuky – bolo v nej 32 distribučných premiér – sa v bratislavských multiplexoch hral len dokument Marka Škopa Osadné, aj to len dva týždne. Záujem nemali ani o iných víťazov z festivalov: Valčík s Bašírom, Bielu stuhu, Medzi stenami či Antikrista.“

SkryťVypnúť reklamu

Český Protektor postihlo to isté?

„Ani oň neprejavili v bratislavských multiplexoch záujem. Pritom po šiestich Českých levoch a národnej nominácii na cudzojazyčného Oscara bol nádherne pripravený do distribúcie. Dôkazom boli plné sály počas prehliadky Febiofest. Ľudia by určite chodili aj do multiplexu. Kľúčové nie je to, že na to dopláca naša distribučná spoločnosť – dopláca na to predovšetkým divák.“

Problém môže byť práve v malom komerčnom potenciáli týchto filmov. Prevádzkujúca spoločnosť Palace Cinemas môže namietať, že vaše filmy majú nedostatočnú kampaň a že by teda na nich nezarobili.

„Myslím si, že nie všetky, ale mnohé z našich filmov by sa uplatnili aj v multiplexoch. Napokon v sieťach prevádzkovaných tým istým spôsobom, ale inými spoločnosťami mimo Bratislavy, sa naše filmy pravidelne hrajú. Keďže sa bavíme o kinosálach až v troch multiplexoch, myslím si, že primeraný priestor by sa mohol nájsť aj pre filmy, ktoré nie sú vyslovene komerčné.“

SkryťVypnúť reklamu

Majú aj iní distribútori rovnaký problém?

„Ostatní slovenskí distribútori dovážajú aj filmy s väčším komerčným potenciálom a vedia sa do kín dostať, pretože komerčne slabší film môžu vyvážiť silnejším. V tomto zmysle majú multiplexu čo ponúknuť. My sme špecifický distribútor, kupujeme len umelecké filmy a nevieme ponúknuť nič iné. Ale aj naše filmy sú divácky príťažlivé, svedčia o tom čísla ich návštevnosti, hoci nie sú nastavené na lámanie rekordov.“

Pokúsite sa niečo zmeniť?

„Myslím si, že zmena môže nastať buď legislatívnou cestou, a to je mimoriadne dlhý proces, alebo vyzývaním filmových tvorcov, producentov, distribútorov. Systém prevádzkovania multiplexov by sa mal zásadne zmeniť, pretože diváci by mali mať možnosť vidieť v kvalitnom kine aj taký film, ktorý momentálne nepatrí do dramaturgickej skladby Palace Cinemas.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 007
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 915
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 110
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 834
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 122
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 723
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 483
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 754
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 323
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 319
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 675
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 149
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 997
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 566
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťZatvoriť reklamu