Rozostavaný dom, dvojica milencov a ktosi šialený, čo za nimi zabuchne dvere. Vitajte v ďalšom domácom filme o dome s podozrivou minulosťou.
V efektnom úvodnom zábere sa kamera plíži ponad lesy a mokrade, aby prišla k rozostavanému domu. Podivná stavba v sebe mieša prvky z prvej polovice minulého storočia, inšpiroval ju však aj vlnitý plech. „Tento dom obchádza duch šialeného staviteľa,“ poznamená náhodný návštevník a netuší, že má prekvapivo blízko k pointe celého filmu. Nejde ani tak o duchov ako o duševné zdravie.
Po lesnej ceste sa blíži luxusné auto s mileneckou dvojicou a od prvých minút je jasné, že nás čakajú toporné dialógy. „Choď stále rovno, zahýbať budeme neskôr,“ hovorí žena (Catherine H. Flemming) partnerovi za volantom (Karel Roden). „Si vtipná ako vždy,“ odpovedá a nie je jasné, či to myslí vážne, alebo ironicky.
Americký príbeh
Dramatická sláčiková hudba nezabúda od začiatku zdôrazňovať, že by sme sa mali báť, keď sprevádza kameru hore schodmi vedúcimi do centra celého filmu, takmer dokončenej mramorovej kúpeľne. Práve v nej neznámy človek zamkne milencov a pozoruje ich škárami.
Film je v titulkoch trúfalo venovaný Alfredovi Hitchcockovi, pre ktorého údajne štúdio Universal Pictures kúpilo práva na sfilmovanie poviedky Oko. Jej autorka, česká spisovateľka Iva Hercíková, v polovici osemdesiatych rokov emigrovala do Ameriky, kde jej priatelia bez väčšieho úspechu pomáhali presadiť sa v tamojšom šoubiznise. Desať rokov po revolúcii sa presťahovala naspäť do Prahy, kde neskôr pre chorobu spáchala samovraždu.
Zlo s otupeným účinkom
Exportný nádych zostal aj v debute Miloša J. Kohouta. Policajné uniformy nepripomínajú tie české, trochu absurdné je, ak uväznená dvojica dostane odkaz napísaný v angličtine. Film veľmi rýchle ukáže, kto je ich väzniteľom a čo je jeho motívom. Ak už film porovnávame s Hitchcockom, túto chybu by asi neurobil, zlo je najpôsobivejšie, keď je neznáme a neviditeľné.
Trpiacu manželku zlostného väzniteľa, ktorý pripomína epizódu Sekera z Majora Zemana, trpiteľsky stvárnila Soňa Valentová, druhým slovenským hercom v úlohe policajta je Csongor Kassai. Keďže zároveň účinkuje v pseudovtipnom seriáli o policajtoch, nebol to šťastný nápad.
Šialenstvo, vražda, žiarlivosť, klaustrofóbne priestory, dve partnerské dvojice a pokus o nečakaný zvrat na záver tejto snímke ledva stačili na bežnú minutáž celovečerného filmu. Podobne ako nedávno Herzova T.M.A., aj Oko ve zdi zostáva iba milou žánrovou kuriozitou.