Sám sebe som sa stal otáznikom

V Slovenskej národnej galérii je do 20. júna výstava Júliusa Kollera Vedecko–fantastická retrospektíva.

Pre Júliusa Kollera bolo neustále spochybňovanie princípom tvorby a súčasne priestorom slobody.

Galéria Ganku je medzi horolezcami pojmom, pre obyčajného smrteľníka je to prakticky nedostupná skalná plošina na jednom z vysokotatranských štítov. Ani priekopník slovenského konceptualizmu Július Koller (1939 - 2007) na nej nikdy nebol, no mal tam svoju galériu. Fiktívnu, ale zato s konkrétnou galerijnou radou, manifestom i katalógom. Bez jedinej výstavy, ale s poslaním zabezpečiť komunikáciu medzi Zemou a vesmírom.

Prvá a asi aj posledná

Takto vyzerá jedna zo stoviek takzvaných kultúrnych situácií, ktoré sú koncepčným rámcom Kollerových tvorivých aktivít, prezentovaných na jeho veľkolepej výstave Vedecko-fantastická retrospektíva. Na dvoch poschodiach Slovenskej národnej galérie ju pripravili kurátori Aurel Hrabušický a Petra Hanáková.

Podľa nich „je to prvá a asi aj posledná výstava takéhoto rozsahu", keď sa im podarilo zhromaždiť odhadom asi tisícku artefaktov a dokumentov. Prízvukujú však, že ide o komplexnú, no nie kompletnú Kollerovu výstavu, keďže svojrázna materiálová stopa, ktorú zanechal a ktorá sa stala v posledných rokoch žiadaným artiklom špičkových svetových múzeí a galérií, je skutočne monumentálna.

Z toho vyplynulo aj rozdelenie kurátorských zadaní - kým Hrabušický si vzal na starosť nájsť kunsthistorický kľúč na prehľadnú prezentáciu autorovho diela, Hanáková ju zámerne rozrušuje „iným čítaním" Kollera. Jej vitríny s nespočetnými archívnymi dokumentmi sú zdanlivým protipólom chronologickej vizuálnej ponuky, no práve spolupôsobiaci efekt oboch kurátorských koncepcií dáva divákovi šancu nestratiť sa v obrovskom Kollerovom odkaze a vnímať jeho konzistentnosť.

Antihappeningy a otázniky

Koller sa od začiatku snažil vyvliecť z označenia umelec. Svoje situovanie mimo umenia deklaroval napríklad sériou koncepcií - oznámení, popierajúcich umenie a hrajúcich sa so slovkom umenie: ume?nie!, nedorozumenie či zaumenie.

Pojem umenie sa snažil obísť a rozšíriť ho na pojem kultúry. „Kultúra je všetko, celý štýl života," vravel v duchu svojho manifestu Antihappening z roku 1965. V tom čase sa v Československu o happeningu len začínalo hovoriť, no on sa už k nemu negatívne vymedzoval.

Jeho antihappeningy nie sú vedome vytváranou novou udalosťou, a tak napríklad jeden z nich, nazvaný Časopriestorové vymedzenie psychofyzickej činnosti matérie, spočíval „len" v príprave tenisového kurtu a zápase, ktorý nebol režírovanou akciou.

Po okupácii Československa v roku 1968, ktorá aj jeho postavila mimo oficiálnu výtvarnú scénu, získali jeho antihappeningy politický podtext, keď rozposlal permanentky Šokializmu či informa(k)ciu Otáznik (1969). Ten si zvolil za znak svojej autorskej identity. „Špecializoval som sa na pochybovanie o všetkom, na spytovanie sa, na otázky."
Tak to bolo aj v maľbe, kde v Kollerovi súperil maliar a konceptualista. Hľadaním nových možností, pohybom medzi maľovaním a jeho popieraním, je séria anti-obrazov.

U.F.O., JK a J+K

Ďalším Kollerovým kódom, ktorým pomenúval reálne životné situácie, boli písmená U.F.O., vypožičané od označenia pre neidentifikovateľné lietajúce objekty. V jeho celoživotnom programe to boli Univerzálno-kultúrne Futurologické Operácie, a pod týmto logom nielen inscenuje už spomínané kultúrne situácie, ale aj projekt sebapremeny na ufonauta. Ten každoročne aktualizoval, o čom svedčí aj niekoľko desiatok vystavených autoportrétov.

V prvom z roku 1970 si na oči pripevnil pingpongové loptičky, čo priamo súviselo s povestnou akciou, keď umiestnil do galérie pingpongový stôl a návštevníci si na ňom mohli zahrať. Samozrejme, stôl nechýba ani na terajšej výstave. Pingpong i tenis v jeho tvorbe predstavovali symbol fair-play komunikácie, konfrontácie i súperenia.

Postupne vzniká rad rôznych variácií U.F.O., kde iniciálkam prisudzuje ďalšie významy (fyzkultúrna, faktografická, orientácia, ontológia, ofenzíva). V rámci tohto manifestu U.F.O. vytvoril napríklad z dreveníc v rázovitej obci Čičmany fiktívny Univerzálny Folkloristický Objekt, kde biele ornamenty premenil - ako inak - na otáznik. Na svoj filozofický ornament.

A ešte jedno logo, vlastne jeho doživotná aktualizácia, je pre Kollera typické. Svoje iniciálky JK v roku 1969, po osudovom stretnutí s výtvarníčkou Kvetou Fulierovou, po „akcii mimoriadneho významu pre súčasnosť i budúcnosť", s láskou rozšíril na J+K. Kým v umení bol jeho témou, podpisom i médiom otáznik („aj sám sebe som sa stal otáznikom"), vzťah Jula a Kvety, ako povedala Hanáková, prekonával všetky otázniky.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 936
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 824
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 235
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 104
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 822
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 795
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 521
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 249
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 470
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 287

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

KOMENTÁRE

Plot bol jeho nápad, nie Orbánov. Dnes má dom kúsok od pletiva

Ako sme sa nestretli so starostom Ásotthalomu.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

Neprehliadnite tiež

Zomrel Bill Paxton, známy ako astronaut z Apolla 13

Paxtona veľmi často a rád obsadzoval do svojich filmov James Cameron.

Nezávislé Oscary - Spirit Awards ovládla dráma Moonlight

V kategórii najlepší medzinárodný film zvíťazila komediálna dráma Toni Erdmann.

Moonlight? Takto vyzerá filmové umenie

Príbeh šikanovaného homosexuála nie je navonok ničím príťažlivý.

Sýrčan pracoval na filme o Bielych helmách, nemôže sa zúčastniť na Oscaroch

Americkí predstavitelia uviedli, že o kameramanovi získali škodlivé informácie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop