Sám sebe som sa stal otáznikom

V Slovenskej národnej galérii je do 20. júna výstava Júliusa Kollera Vedecko–fantastická retrospektíva.

Pre Júliusa Kollera bolo neustále spochybňovanie princípom tvorby a súčasne priestorom slobody.

Galéria Ganku je medzi horolezcami pojmom, pre obyčajného smrteľníka je to prakticky nedostupná skalná plošina na jednom z vysokotatranských štítov. Ani priekopník slovenského konceptualizmu Július Koller (1939 - 2007) na nej nikdy nebol, no mal tam svoju galériu. Fiktívnu, ale zato s konkrétnou galerijnou radou, manifestom i katalógom. Bez jedinej výstavy, ale s poslaním zabezpečiť komunikáciu medzi Zemou a vesmírom.

Prvá a asi aj posledná

Takto vyzerá jedna zo stoviek takzvaných kultúrnych situácií, ktoré sú koncepčným rámcom Kollerových tvorivých aktivít, prezentovaných na jeho veľkolepej výstave Vedecko-fantastická retrospektíva. Na dvoch poschodiach Slovenskej národnej galérie ju pripravili kurátori Aurel Hrabušický a Petra Hanáková.

Podľa nich „je to prvá a asi aj posledná výstava takéhoto rozsahu", keď sa im podarilo zhromaždiť odhadom asi tisícku artefaktov a dokumentov. Prízvukujú však, že ide o komplexnú, no nie kompletnú Kollerovu výstavu, keďže svojrázna materiálová stopa, ktorú zanechal a ktorá sa stala v posledných rokoch žiadaným artiklom špičkových svetových múzeí a galérií, je skutočne monumentálna.

Z toho vyplynulo aj rozdelenie kurátorských zadaní - kým Hrabušický si vzal na starosť nájsť kunsthistorický kľúč na prehľadnú prezentáciu autorovho diela, Hanáková ju zámerne rozrušuje „iným čítaním" Kollera. Jej vitríny s nespočetnými archívnymi dokumentmi sú zdanlivým protipólom chronologickej vizuálnej ponuky, no práve spolupôsobiaci efekt oboch kurátorských koncepcií dáva divákovi šancu nestratiť sa v obrovskom Kollerovom odkaze a vnímať jeho konzistentnosť.

Antihappeningy a otázniky

Koller sa od začiatku snažil vyvliecť z označenia umelec. Svoje situovanie mimo umenia deklaroval napríklad sériou koncepcií - oznámení, popierajúcich umenie a hrajúcich sa so slovkom umenie: ume?nie!, nedorozumenie či zaumenie.

Pojem umenie sa snažil obísť a rozšíriť ho na pojem kultúry. „Kultúra je všetko, celý štýl života," vravel v duchu svojho manifestu Antihappening z roku 1965. V tom čase sa v Československu o happeningu len začínalo hovoriť, no on sa už k nemu negatívne vymedzoval.

Jeho antihappeningy nie sú vedome vytváranou novou udalosťou, a tak napríklad jeden z nich, nazvaný Časopriestorové vymedzenie psychofyzickej činnosti matérie, spočíval „len" v príprave tenisového kurtu a zápase, ktorý nebol režírovanou akciou.

Po okupácii Československa v roku 1968, ktorá aj jeho postavila mimo oficiálnu výtvarnú scénu, získali jeho antihappeningy politický podtext, keď rozposlal permanentky Šokializmu či informa(k)ciu Otáznik (1969). Ten si zvolil za znak svojej autorskej identity. „Špecializoval som sa na pochybovanie o všetkom, na spytovanie sa, na otázky."
Tak to bolo aj v maľbe, kde v Kollerovi súperil maliar a konceptualista. Hľadaním nových možností, pohybom medzi maľovaním a jeho popieraním, je séria anti-obrazov.

U.F.O., JK a J+K

Ďalším Kollerovým kódom, ktorým pomenúval reálne životné situácie, boli písmená U.F.O., vypožičané od označenia pre neidentifikovateľné lietajúce objekty. V jeho celoživotnom programe to boli Univerzálno-kultúrne Futurologické Operácie, a pod týmto logom nielen inscenuje už spomínané kultúrne situácie, ale aj projekt sebapremeny na ufonauta. Ten každoročne aktualizoval, o čom svedčí aj niekoľko desiatok vystavených autoportrétov.

V prvom z roku 1970 si na oči pripevnil pingpongové loptičky, čo priamo súviselo s povestnou akciou, keď umiestnil do galérie pingpongový stôl a návštevníci si na ňom mohli zahrať. Samozrejme, stôl nechýba ani na terajšej výstave. Pingpong i tenis v jeho tvorbe predstavovali symbol fair-play komunikácie, konfrontácie i súperenia.

Postupne vzniká rad rôznych variácií U.F.O., kde iniciálkam prisudzuje ďalšie významy (fyzkultúrna, faktografická, orientácia, ontológia, ofenzíva). V rámci tohto manifestu U.F.O. vytvoril napríklad z dreveníc v rázovitej obci Čičmany fiktívny Univerzálny Folkloristický Objekt, kde biele ornamenty premenil - ako inak - na otáznik. Na svoj filozofický ornament.

A ešte jedno logo, vlastne jeho doživotná aktualizácia, je pre Kollera typické. Svoje iniciálky JK v roku 1969, po osudovom stretnutí s výtvarníčkou Kvetou Fulierovou, po „akcii mimoriadneho významu pre súčasnosť i budúcnosť", s láskou rozšíril na J+K. Kým v umení bol jeho témou, podpisom i médiom otáznik („aj sám sebe som sa stal otáznikom"), vzťah Jula a Kvety, ako povedala Hanáková, prekonával všetky otázniky.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 418
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 4 456
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 081
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 595
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 720
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 272
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 222
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 062
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 015
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 000

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku. Preferencie potvrdzujú, že tretina ľudí si ešte nevybrala.

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Prieskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe zhodnotila prvú sezónu v najvyššej lige, očakával viac.

ŠPORT

Legenda o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Eddy Merckx nevidel na MS poriadne preteky, Slovák mal všetkých pod kontrolou.

Neprehliadnite tiež

Květa Fialová dalajlámu rozohnila, ale bolestný pohľad nikdy nezatajila

Herečka s voňavým menom aj vo vysokom veku s noblesou prežívala ženskú osudovosť.

Písať je dobré, keď sa necítite pod psa

Víťaz súťaže Poviedka stavil na poviedku, ktorá nie je o psoch. Pomohla mu čeština.