Neľútostná kritika konzumného sveta, silné herecké osobnosti,výtvarná štylizácia, umelecká práca so zvukom, strihom i kamerou sú v tomto filme v priamom protiklade k slabému príbehu a diletantskej fabulácii.
Po siedmich rokoch sa austrálski filmári bratia Michael a Peter Spierigovci vrátili k svojmu úspešnému námetu (Undead) a nakrútili celovečerný výpravný a hviezdne obsadený film o ľudstve premenenom na krvilačných upírov. Veľmi dobre vedia, čo chcú povedať, dôverne poznajú svetovú kinematografiu aj filmárske remeslo, ba zohnali na to i dostatok prostriedkov (20 miliónov dolárov na nakrúcanie v Austrálii vôbec nie je málo), ale to z nich nerobí rodených rozprávačov.
Svet, v ktorom dominujú upíri, vykresľujú mimoriadne zaujímavo a presvedčivo. V roku 2019 po strašnej epidémii už žije len málo ľudí - a aj tí väčšinou vegetujú v upírskych krvných veľkofarmách. Divoko žijúcich ľudí rapídne ubúda, chov sa nedarí a pokusy vyvinúť stráviteľnú náhradu krvi sa končia explodovaním hláv pokusných objektov.
Hematológ Edward Dalton (Ethan Hawke) nie je spokojný s tým, že sa stal upírom, a pokúša sa vyvinúť umelú krv alebo nájsť liek, ktorý by upírsku epidémiu zastavil.
Upíri, presne podľa známych pravidiel, majú dlhé očné zuby, sú bledí, závislí od ľudskej krvi a na slnečnom svetle hynú. Napriek tomu sa usilujú zachovávať naďalej všetky známky civilizácie: pracujú, zabávajú sa, dohliadajú na bezpečnosť. Iba tí najchudobnejší, ktorým prostriedky nedovolia dostať sa k ľudskej krvi a útočia na ostatných upírov (či zo zúfalstva konzumujú krv vlastnú), sa menia na odporné slizké znetvorené obludy s kožovitými krídlami.
Snímka výdatne ťaží z bohatej tradície filmových upírov a vzdáva hold nielen klasike (Upír Nosferatu, Dracula, Van Helsing), ale i nemeckému expresionizmu. Svet upírov Spierigovci štylizujú na spôsob Metropolisu Fritza Langa. Zo stránky spoločenskej má štát upírov blízko k totálnej moci z Orwellovho románu 1984. Osamelý, pochybnosťami a neistotou zmietaný hlavný hrdina ani čo by vystúpil z románov Franza Kafku. Rovnako však autori využívajú zdanlivý chlad a odstup typický pre francúzsku novú vlnu (Truffautova adaptácia 451° Fahrenheita). Zrejmá je aj inšpirácia klasikom filmov o zombies Georgeom Romerom či aktuálnou tvorbou, najmä Matrixom bratov Wachowských a sériou Resident Evil.
Spierigovci podávajú krutú obžalobu neľudskosti súčasného sveta, v ktorom človek akoby žil len preto, aby konzumoval a prinášal zisk korporáciám. Vytvorili podmanivý, do detailov rozpracovaný upírsky vesmír a zaplnili ho zaujímavými postavami.
Ethan Hawke, Willem Dafoe a Sam Neill sú skvelí herci a ani tu nesklamú. Napriek tomu, že hrajú v tuctovom príbehu, len málo prekvapujúcom a plnom rozprávačských klišé, ale i neobratností a chýb. Ak je snímka v momentoch opisu všedného života zaujímavá, nápaditá, hravá, vtipná a presvedčivá, vo vypätých scénach sa stáva smrteľne vážnou, preto patetickou a nechcene smiešnou.
Napriek pocitu nevyužitej príležitosti silný obraz prevláda nad zle vyrozprávaným slabým príbehom. Spierigovci stvorili taký sugestívny svet, až chceme veriť, že nás doň ešte niekedy znova zavedú.
Nadpis clanku
Svitanie (Daybreakers)
112 minút, USA - Austrália 2008
Účinkujú: Ethan Hawke, Willem Dafoe, Sam Neill, Isabel Lucas a ďalší
Premiéra v SR: 6. mája 2010