SME

Zlaté časy pre falšované umenie

Výstava v londýnskej Národnej galérii ukáže najslávnejšie prípady podvodov a omylov.

Vľavo falzifikát, vpravo originál anonymného portrétu Alexandra Mornauera.Vľavo falzifikát, vpravo originál anonymného portrétu Alexandra Mornauera. (Zdroj: NG)

Mnohí umelci spochybnili hranicu toho, čo je originál a čo je už len kópia. K tomu sa pridávajú reštaurátori, ale aj podvodníci.

LONDÝN. BRATISLAVA Ak sa chcete živiť falšovaním umenia, odborníci radia, aby ste sa zamerali na súčasných alebo moderných autorov, pri nich sa dajú povrchy odhaliť najťažšie. Zatiaľ čo starí majstri sedeli nad svojimi dielami celé týždne a mesiace a dôležitý bol pre nich každý detail, ich nasledovníci často vyprodukujú aj niekoľko obrazov za deň.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nie náhodou nazval Andy Warhol svoje štúdio Factory (Fabrika) a podobne mohol svoj ateliér pomenovať aj Pablo Picasso. Väčšina z jeho 10­tisíc diel sá dá ľahko falšovať, a to nielen pre štýl, ale aj vďaka tomu, že maľoval farbami, aké sa používajú dodnes.

SkryťVypnúť reklamu

Draho nadobudnuté

Na konci júna plánuje londýnska Národná galéria otvoriť výstavu s názvom Skúmanie zblízka: falzifikáty, omyly a objavy. Ak sa k moci nedostanú konzervatívci a nezmení sa otvorená politika britských galérií, až do jesene budete môcť na Trafalgarskom námestí zadarmo vidieť najzaujímavejšie kúsky z depozitára galérie, o ktorých by mnohí najradšej nehovorili.

Odhady sa rôznia, ale aj tak sa počet falošných umeleckých diel v podobných galériách odhaduje až na dvadsať percent. Čo jedna generácia galeristov nakúpi v dobrej viere, že ide o originál, nasledujúca detailne skúma a často nájde podvrhy či omyly.

Sú experti, čo si viac cenia falzifikáty než pôvodné diela. „Niekedy si vážite ich techniky a vloženú snahu viac než pri origináli, ktorý namiešal znudený učeň na nejakom workshope," povedala pre denník Independent výskumníčka z konzervačného oddelenia Národnej galérie Rachel Billingeová.

SkryťVypnúť reklamu

Vedecké oddelenie jej galéria založila už v roku 1934 a dnes patrí medzi najvýznamnejšie svetové pracoviská, kde sa skúmajú materiály a techniky západoeurópskych maliarov. Pripravovaná výstava predstaví štyri desiatky diel, ktoré boli pre odborníkov najväčšími výzvami. Nepôjde iba o falzifikáty, ale aj o diela s nejasným autorstvom. Otázka originálu sa natíska aj pri viacnásobne reštaurovaných dielach.

Celá jedna miestnosť bude patriť Boticellimu, nájdete tam aj diela a domnelé diela od Raffaela, Dürera či Rembrandta. Falošného Boticelliho galéria kúpila drahšie, než sa v tom čase predalo iné, pravé dielo tohto majstra. Vtedajší riaditeľ galérie skoro prišiel o miesto, keď sa situácia zopakovala a do zbierok kúpili falošného Holbeina.

Výstava chce poukázať, ako pokročila veda a technológie, aj vďaka vlastnému výskumnému centru sa galérii darí vyhýbať sa podvrhom. Posledný takýto obraz galéria kúpila na konci 50. rokov, keď do jej zbierok pribudol údajný Rembrandt. Proces však môže byť aj opačný, viaceré diela od neznámych autorov sa ukázali pri po odbornom skúmaní ako diela starých majstrov.

SkryťVypnúť reklamu

Originál nadovšetko

Hoci väčšina milovníkov umenia aj tak vyrastá na knižných reprodukciách slávnych diel, pre galérie a zberateľov sú originály nenahraditeľné, nehovoriac o cenových rozdieloch. Nedávno sa potvrdilo, že autorom obrazu Jána Krstiteľa v Národnej galérii vo Washingtone je Michelangelo. V tomto prípade sa jeho cena odhaduje na viac ako 150 miliónov dolárov, v prípade, že by išlo o menej známeho umelca, by bola cena len okolo pol milióna.

„Zdá sa, že len málo odborníkov je ochotných priznať, že dnešný svet výtvarného umenia je nový, nesmierne aktívny a úplne bezzásadový svet falšovateľov," vyhlásil Thomas Hoving, bývalý riaditeľ Metropolitan Museum of Art. Podľa jeho odhadov až 40 percent najdrahších diel na umeleckom trhu tvoria falzifikáty. V istom čase viselo v obrazárniach a umeleckých galériách 600 Rembrandtov a ďalších 350 ich bolo v súkromných zbierkach. Odborníci však tvrdia, že majster vytvoril iba 320 diel.

SkryťVypnúť reklamu

Ako odporúča Don Thompson, autor knihy o súčasnom trhu s umením, najistejšie je predávať kópiu v Japonsku, pretože keď japonský kupec zistí, že sa nechal podviesť, hanbí sa za to a je málo pravdepodobné, že by zašiel na políciu. Tvrdí, že mnohí galeristi a špecialisti aukčných domov sú ochotní tolerovať existenciu falošných diel, pokiaľ sa to netýka ich samých. Zrejme vedia, že mnohé obrazy majú kdesi v Ázii svoje „dvojčatá", ale nikto nič nehovorí, pokiaľ sa v Európe a Severnej Amerike obchoduje s originálmi.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 87 630
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 646
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 354
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 449
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 204
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 436
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 226
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 486
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 750
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 598
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 35 153
  4. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 19 614
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 18 834
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 524
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 995
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 937
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  5. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  6. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  7. Tupou Ceruzou: Businessman
  8. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
SkryťZatvoriť reklamu