Nechceme myslieť za diváka

Keď členka divadla Stoka Erika Lásková hrá, vníma z publika všetky prejavy chladu aj porozumeniaDivadlo Stoka tento rok nestihlo osláviť jedenáste výročie svojho vzniku, lebo bolo zaneprázdnené prípravou novej inscenácie Komisia. Jej premiéra bola okrem .


Erika Lásková v Komisii. FOTO – CTIBOR BACHRATÝ



Keď členka divadla Stoka Erika Lásková hrá, vníma z publika všetky prejavy chladu aj porozumeniaDivadlo Stoka tento rok nestihlo osláviť jedenáste výročie svojho vzniku, lebo bolo zaneprázdnené prípravou novej inscenácie Komisia. Jej premiéra bola okrem účinkovania nových hercov z divadla BELTS významná aj návratom herečky ERIKY LÁSKOVEJ. Je jednou zo zakladajúcich členov Stoky a na scénu sa vracia zo svojho úradníckeho postu, ktorý v Stoke prijala v čase jej takzvanej krízy.

Prečo ste nehrali v divadle, keď ste po celý ten čas boli zamestnaná v Stoke?

„To som chcela. No keď som si občas odskočila na skúšku z kancelárie, nebola som schopná veru ani ústa otvoriť.“

V roku 2000 ste sa objavili v obnovenej verzii inscenácie Monodrámy. Aké to bolo?

„Účinkovanie v nej sprevádzali obavy, neistota, strach, ale aj chuť niečo vymyslieť. Bola som si vedomá toho, že vyliezť odrazu na scénu s dvadsaťminútovým krehkým výstupom je veľké riziko. Keď ma neskôr Blaho Uhlár oslovil aj na účinkovanie v Komisii, vedela som, že mi verí. Tešila som sa.“

V inscenácii Komisia účinkujú noví herci. V čom je spolupráca nová?

„Vôbec by som to neporovnávala. To akoby človek porovnával partnerov svojho života. Pracovalo sa nám spolu vynikajúco.“

Čím vás napĺňa metóda kolektívnej tvorby?

„Na metóde nezáleží. Verím ľuďom, s ktorými robím.“

Viacerí diváci majú pocit, že sa z vášho divadla akosi vytratila poézia. Vnímate ju tam?

„Som presvedčená, že poézie je tam veľa. Možno sa jej podoba trochu zmenila, ale možno sme sa zmenili aj my. Keď sa nám pri tvorbe podarí na javisko pravdivo preniesť reálne situácie, ktoré istým spôsobom v živote zažíva každý človek, je to poézia.“

Veríte tomu, že váš výtvor je určený pre každého človeka?

„Samozrejme, že nie. Ale odmietam a ani nedokážem myslieť na to, čo si divák želá vidieť. Keď niečo vzniká, je to spontánne. A treba na to odvahu – nenechať sa cenzurovať samým sebou, a nie to ešte divákom!“

Chcete diváka trápiť, povzbudiť ho, zabaviť, alebo naňho jednoducho neberiete ohľad?

„Nepodceňujeme ho, ale ani zaňho nemyslíme.“

Nechcete, aby vás s ním čokoľvek spájalo?

„Divadlo robím pre ľudí. Diváka nemanipulujem a ani sa ním nenechám manipulovať. Rátam s tým, že divák si ku mne našiel cestu sám. O to viac ma poteší, keď zistím, akých rôznych ľudí sme naším predstavením oslovili.“

Ako vnímate divákov?

„Keď hrám, vnímam veľmi bytostne všetky ich prejavy chladu aj porozumenia. Tie sa v priestore doslova vznášajú a zhmotňujú. Keď je ticho, rozmýšľam, či sú diváci takí unudení, alebo či majú taký zatajený dych. Keď sa hurónsky smejú, teší ma to, no sú aj situácie, keď mám pochybnosti. Ale divák je slobodný tvor a môže plakať alebo sa smiať, kedy sa mu zachce.“

Ako sa líši atmosféra skúšok a predstavení?

„Stáva sa, že niekedy je nálada na skúške taká blbá, že nevznikne nič. Inokedy naopak doslova jeden na druhom visíme. Je veľmi dôležité, aby sme si rozumeli a aby sme si navzájom verili. Inak človek o všetkom pochybuje, nedokáže sa uvoľniť a nadobúda čoraz silnejší pocit bezvýznamnosti.“

Ostýchate sa pri tvorbe?

„Jasné. Navyše ani vopred nevieme, ako sa situácia vyvinie. Ale to je na tom dobré.“

V minulosti bolo v predstaveniach viac fyzickej nahoty. Nechýba vám?

„Neuvažujem nad ňou. Nahota ako taká ma nezaujíma.“

Akoby ju vytlačili vulgárne výrazy. Akú hodnotu má vlastne pre vás slovo?

„Nadávky používame v bežnom živote takmer všetci. Je to prejav hnevu a zúfalstva, nad ktorým sa ani nepozastavíme, podobne ako ani nad vyslovenou otázkou, či sme šťastní. Slová v našom divadle sú zo života.“

Tvoríte pre vlastnú potrebu. Je to spôsob terapie, zdroj obživy alebo umelecký program?

„Zdroj obživy to žiaľbohu nie je, umelecký program nehlásame žiadny, a terapia? Ak je výsledok našej práce pre diváka terapiou, tak naša tvorba má aspoň zmysel. Ale nazývať naše umelecké hľadanie akousi psychoterapiou odmietam. Vnímam to ako dehonestáciu toho, čo robíme.“

Zaoberáte sa niekedy tým, že by Stoka zanikla?

„Nemyslím na to. Nemôžem sa dvanásť rokov neustále zaoberať strachom z toho, že možno zajtra tu už nebudeme. Chcem sa oslobodiť od neustáleho zožierania sa.“

Čo si predstavujete pod slobodou?

„Človek sám osebe je zázračný tvor. Smutné je, že vždy sa nájde niekto, napríklad nejaká komisia, ktorá ho začne ničiť a nedovolí mu prejaviť to, čo cíti. Keď sa vytratí sloboda, stráca sa aj človek.“

Čo potrebujeme namiesto nezmyselnej komisie, aby v ľudských túžbach nenastal chaos?

„Najdôležitejšia je úprimnosť a odvaha. Strach vás núti byť neúprimný, ako k sebe, tak aj k ostatným. Strach plodí zlo.“

EVA ANDREJČÁKOVÁ

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  2. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  3. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  4. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  5. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  6. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  7. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  8. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  9. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  10. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 892
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 524
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 989
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 879
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 496
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 676
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 338
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 216
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 022
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 760

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Zamestnanci Googlu: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Nechali si vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

EKONOMIKA

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

DOMOV

Tresty v kauze Čistý deň chýbajú

Resocializačné zariadenie v Galante vyčkáva s prevzatím rozhodnutia o akreditácii.

Neprehliadnite tiež

Černošskí herci a Oscary, to je jednoduchá matematika

Tipnite si počet afroamerických hercov, ktorí získali Oscara za hlavnú úlohu

Viac Oscarov pre černochov? To nie je to, čo potrebujeme

Režiséri Matrixu sa zmenili z bratov Wachovských na sestry Wachovské. V Hollywoode je to detail.

Žalovali ho, že vykrádal cudzí hrob. Nový autor Millenia v tom úspešne pokračuje

Slávne severské krimi zarába milióny, do kníhkupectiev príde už piaty raz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop