Keď má depresiu, tancuje

Rob Marshall nakrútil film podľa divadelnej adaptácie Felliniho filmu.

Filmom Nine režisér Marshall vzdal hold nie Fellinimu, ale broadwayskému muzikálu.(Zdroj: Magic Box)

Tvorcovia snímky stavili na atraktívnu formu, no sprostredkovať autentický zážitok z divadelného predstavenia sa im celkom nepodarilo.

Felliniho film 8 a pol patrí k najlepším dielam svetovej kinematografie. Možno sa mu čiastočne priblížil Bob Fosse v muzikáli All that Jazz. No Rob Marshall s filmom Nine niečo podobné nemal v úmysle. Nakrútil filmovú adaptáciu divadelného predstavenia. Nevzdáva hold Fellinimu, ale broadwayskému muzikálu - jeho štylizácii, vyumelkovanosti, pozlátke, ale aj drine, profesionalite a dokonale zvládnutému remeslu.

Film Federica Felliniho s Marcellom Mastroiannim v postave frustrovaného režiséra a s hudbou Nina Rotu získal dva Oscary. Úspešnej snímke dal divadelnú podobu taliansky dramatik Mario Fratti.

Nine je iné než Chicago

Divadelná adaptácia oslovila skladateľa Mauryho Yestona a dramatika Arthura Kopita, premiéra ich muzikálu Nine s Raulom Juliom v hlavnej role sa konala na Broadwayi v roku 1982. Úspech podnietil nové inscenácie v USA, Británii, Argentíne, Nemecku i Japonsku. V broadwayskej verzii z roku 2003 titulnú rolu hral Antonio Banderas.

Divadelný režisér a choreograf Rob Marshall sa v roku 2002 presadil filmovou adaptáciou muzikálu Chicago. Za námet druhého filmu si vybral práve Nine a s rozpočtom vyše 80 miliónov dolárov nakrútil dvojhodinovú, hudobne, obrazovo i tanečne veľkolepú šou.

Jeho Nine je niečo celkom iné ako Chicago. Nemá príbeh, ktorý by zaujal každého: krízou zmietaný filmár Guido Contini uteká od jednej ženy k druhej, skrýva sa pred producentom i novinármi, trpí výčitkami svedomia, nie je schopný vymyslieť námet, napísať scenár, ba stratil i režisérsku istotu.

Marshall nemieri dovnútra, ale von. Je extrovertný, zámerne povrchný. Pracuje so všeobecne zrozumiteľnými sprofanovanými symbolmi, nedovoľuje hercom sústrediť sa na charaktery, upriamuje pozornosť na vizáž, tanečné a spevácke výkony. A tie sú naozaj obdivuhodné.

Taliansky prízvuk Daniela Day-Lewisa v hlavnej role má tú istú funkciu ako žiara reflektorov, flitre a maškara. Je hyperbolizovaným výrazovým prostriedkom divadelného muzikálu. Teatrálna nadnesenosť, štylizácia a vnútorná vyprázdnenosť sú príznačné aj pre Penélope Cruzovú, Nicole Kidmanovú či Kate Hudsonovú.

No keď sa na scéne objavia Marion Cotillard, Judi Dench, a najmä Sophia Loren, sú šťavnatými, plnokrvnými postavami, čím vlastne režijný zámer narúšajú a mätú diváka.

Len pásmo efektných čísel

Len časť filmových scén sa odohráva v reáli, ťažisko je na štúdiu, kam sú situované Giudove spomienky a predstavy. Filmový ateliér evokuje divadelnú muzikálovú scénu. Nine totiž nie je nič iné ako pásmo efektných muzikálových čísel, piesní a videoklipov, lentiliek pre oči a uši, navlečených na tenkú niť príbehu.

Nič sa tu nechce riešiť, za nič ani proti ničomu sa nebojuje, o nič iného ako o formu a z nej plynúci pôžitok nejde. Len škoda, že film nedokáže naplno sprostredkovať autentický zážitok z divadelného predstavenia.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 425
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 511
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 490
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 223
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 805
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 595
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 901
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 850
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 945
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 741

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Máme plán B, chváli sa Erdogan. Európu už nepotrebuje

Turecko potrebuje Európu viac ako Európa Turecko.

KOMENTÁRE

S Tureckom sa dá iba bartrovať, nie kádrovať

Únia by nemala teraz zmeniť zvyk a povedať Ankare, že ju nikdy neľúbila.

KULTÚRA

Orhan Pamuk: Nie sme radi otrokmi autoritatívnych režimov

Exkluzívny rozhovor s nositeľom Nobelovej ceny.

Neprehliadnite tiež

Ak beriete život ako muzikál, tento film je pre vás

Do kín prichádza Baby Driver. Triler, v ktorom hrá neustále hudba.

O knihách

Orhan Pamuk: Ľudia u nás nemajú odvahu smiať sa

Rozkoš z textu, to je znamenie románov nositeľa Nobelovej ceny za literatúru. Dal nám exkluzívny rozhovor.

Lana del Rey zvykla strašiť násilím v textoch, teraz veselou hudbou

Americká popová ikona vydala nový album Lust for Life.

Tvorca Simpsonovcov má nový seriál. Jeho postavy majú opäť problém s alkoholom

Netflix o rok zverejní animovaný seriál Disenchantment.